SSD na instal 3 Partities

Status
Niet open voor verdere reacties.

Gillian

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
31 dec 2000
Schijfbeheer.jpgIk heb mijn PC opnieuw geinstaleerd met gebruikmakend van een USB stick waar Win10 Home 64 Bits opstaat. Op de SSD stond 1 Partitie heb deze tijdens de instalatie geformateerd om een schoone instal te krijgen.
Maar nu staan er 3 Partities Win 10 op C dan een D partitie van 100 MB en een Herstelpartitie van 450 MB.
Mijn vraag is hoe maak ik van deze weer een Partitie. Kan ik dit via Schijfbeheer doen en zo ja hoe doe ik dit. of kan ik dit met een nieuwe instalatie ook regelen en ook weer de vraag hoe

Tis maar een paar MB, zou het zo laten.

De laatste zou je er nog bij kunnen voegen maar als je dat met de eerste doet zijn de partitie nummers veranderd en start Windows niet meer, kun je later aanpassen maar heb je wat kennis van bootcfg voor nodig.

Indien je eerst de schijf/partitie in/aan een andere PC had geformatteerd wat dit niet zo geweest, overigens.

Dus als ik het goed begrijp moet ik eerst Alle HD behalve die waar Win 10 op staat loskoppelen als ik dan de PC opnieuw instaleer kan ik dan van alle drie weer een maken

Indien je eerst de schijf/partitie in/aan een andere PC had geformatteerd wat dit niet zo geweest, overigens.

Zo kan je dat inderdaad vermijden. Ben hier momenteel aan een clean install van Windows 7 bezig (op nieuwe SSD) en dat ziet er dan zo uit:

57bd8d0200591-schijfbeheer.JPG

Dat is niet te vergelijken, Win7 kun je op een MBR-schijf installeren, Win10 niet, daarvoor heb je een GPT-partitie nodig.
En Win10 maakt dan automatisch een EFI-partitie en een Backup-partitie en een OS-partitie aan.

Ik dacht dat Windows 10 - afhankelijk van de gebruikte BIOS mode - perfect op een MBR disk kan. :rolleyes:

Vraag me nog steeds af waarom, die paar mb's kunnen toch geen kwaad.

En als je het toch wilt doen, hang de schijf in of aan een andere PC/notebook, verwijder de partities, maak 1 primaire NTFS en laat die formatteren, hang de schijf weer terug en installeer Windows zonder formatteren o.i.d.

Vind het wel vreemd dat je via het installeren gaat formatteren je er partities bij krijgt, vermoedelijk de partitie gewist, dan zou het kunnen.

Laatst bewerkt:
Ben nu nog met een project bezig zodra ik dit af heb ga ik het uitproberen. Gaat me met jullie aanwijzingen zeker lukken.
Allemaal hartelijk dank hiervooe

Ik zou die drie partities van schijf 1 zo netjes laten:
Die 100 MB is de bootpartitie, die 450 MB partitie is de opstart herstelpartie van Windows (kan echter ook via stick of CD, maar dan moet je die wel eerst maken en niet te verwarren met systeem terugzetten) en de rest is je OS partitie.
Los daarvan kun je nog een stuk "unassigned" instellen voor "over provisioning" ( in elk geval als het een Samsung SSD is)

Laatst bewerkt:
Ik heb een Herstel DVD EN een Herstel USB Stick gemaakt dus vind ik zelf de herstel partitie overbodig. maar begin nu te twijfelen wat te doen en wat het beste is

Gewoon zo laten. Zoals anderen al zeggen, wat maakt die paar mb nu uit.
Maar belangrijker is dat gerotzooi met partities op de opstart HD/SSD met windows 10 geeft maar al te vaak een niet meer werkend systeem tot gevolg.
Dus beter maar afblijven.

Ok nogmaals allen bedank voor de goede raad ik laat voorlopig alles zoals het nu is en bij mijn halfjaarlijkse schone instalatie zie ik wel wat te doen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan