SSD op gigabyte MB, MB zegt AHCI niet geschikt voor SSD

Status
Niet open voor verdere reacties.

RooiDuif

Gebruiker
Lid geworden
7 mei 2005
Hoi, ik heb een vraag over mijn moederbord en de ACHI functie in de bios.
Ik heb gisteren een SSD(samsung evo pro 128GB) gekocht, mijn bedoeling was deze SSD te gebruiken voor windows 10 en mijn programma's om meer uit de pc te halen.
Ik heb de oude harde schijf losgekoppeld en de pc aan gezet en in de bios de IDE mode op ACHI gezet.
Heb de boot priority gezet op CD ROM en de W10 dvd erin gedaan en wilde windows installeren.
De setting heb ik gesaved en de pc opnieuw opgestart.
Toen kwam er deze melding bij het booten:
Serrial ATA AHCI BIOS, Version iSrc 1.20E Copyright (c) 2003-2008 Intel Corporation 23
** This version supports only Hard Disk and CDROM drives **
Please wait. This will take few seconds.

Daarna ging windows gewoon installeren.
En alles lijkt goed te zijn nu geeft het moederbord echter FF aan in zijn debug display(ik weet niet of dat goed is en of dat ervoor ook zo was) en nu weet ik niet of mijn SSD wel goed werkt omdat die melding nu elke keer bij het booten even voorbij komt.
Ik heb een GA-EX58-EXTREME (rev. 1.0) moederbord waarop de SSD op SATA 1(blauwe module) is aan gesloten.
En een Intel Core i7 Extreme Edition 975 / 3.33 GHz CPU en 6GB RAM geheugen.
Kan iemand mij vertellen of het dan toch goed is omdat alles schijnt te werken, of doet het moeder bord toh IDE gebruiken in plaatst van AHCI als deze melding komt?
Tevens de FF had ik graag van geweten of dat goed is of niet.
Ik hoop wat te horen.
Groetjes RooiDuif

Laatst bewerkt:
Hoi Lange Pier,
bedankt voor je re.
Ja klopt ik bedoel de Samsung Pro.
F13j is de bios versie er staat een nog nieuwere versie op hun website maar er staat niks bij wat de veranderingen zijn.
Ik wil het uiterste halen uit de pc dus had het liefs de beste setting geweten, wat ik nu niet begrijp is wat doet het moederbord nu, als bios die melding geeft maar het wel werkt.
Is die dan toch in AHCI mode of gaat ie naar IDE, bij het checken na meerde re boots blijft de setting op AHCI staan.
Of kan ik nu beter vanwege die melding opnieuw W10 installeren maar dan in de IDE setting.
Ik weet nu niet of de snelheid klopt en wat die is.
Groetjes R
Edit:
Sorry ik had je bericht niet goed gelezen, was op verschillende websites aan het lezen over de AHCI setting.
Dus hij geeft dan aan alsof je AHCI gebruikt maar geeft wel die foutmelding en valt terug op IDE maar setting in bios blijft AHCI.
Om dit te testen heb ik de bios setting terug gezet naar IDE en opnieuw geboot, hij boot inderdaad gewoon op en dat zou hij niet doen als het ACHI was geweest waaronder de OS geïnstalleerd was.
Ik heb zojuist een benchmark test gedaan, en haal niet veel snelheid nu.
Het zou om de 450 moeten zijn read en write maar is om de 250 read en write nu.
Heb meteen ook de oude HDD getest en die haalt 130 read en 116 write.
Dus ik ben niet zo veel vooruit gegaan qua read en write snelheid wat ik eigenlijk wel gehoopt had.
Is er geen andere mogelijkheid om die ACHI aan de praat te krijgen?

Laatst bewerkt:
Ik heb zelf ook een asus sata 3gb/s mobo die achi ondersteunt, maar mijn ssd wordt dan ook helemaal niet herkent door de bios, wel in ide mode.

Terwijl mijn hdd wordt wel herkent in achi.

Gek want in mijn dell die ook sata 3gb/s heeft herkent de ssd wel in achi.....

Veel succes verder, hoop dat je het nog aan de praat krijgt :thumb:

Anders is inderdaad een nieuwe sata 6gb/s controler kopen en optie, maar let op GEEN MARVELL!!!, anders zit je nog steeds met sata 3gb/s snelheden.

Laatst bewerkt:
ik lees in uw eerste bericht "k heb de oude harde schijf losgekoppeld en de pc aan gezet en in de bios de IDE mode op ACHI gezet."
M.a.w. AHCI stond kennelijk niet aan en dat houdt in dat de windows die u op deze pc gebruikt niet ingesteld staat op AHCI. Windows is dus geinstalleerd met IDE.
Daar zit het probleem.
Hier kunt u lezen hoe dat alsnog omgezet kan worden naar AHCI: https://support.microsoft.com/nl-nl/kb/922976
Dit artikel van MS gaat over win7/vista, maar het zou zo maar kunnen dat het in Win10 hetzelfde werkt.

NB. AHCI leverrt wel degelijk een performance verbetering om en wel via het Native Queing mechanisme wat een onderdeel van AHCI is.
In Lange piers zijn link staat dat: https://en.wikipedia.org/wiki/Native_Command_Queuing

Laatst bewerkt:
Heb de boot priority gezet op CD ROM en de W10 dvd erin gedaan en wilde windows installeren.
Schone installatie dus.....

http://www.samsung.com/global/business/semiconductor/minisite/SSD/global/html/support/downloads.html
Kijk eens met Magician of de laatste firmware erop staat.

Iemand met het zelfde moederbord heeft wel AHCI aan met een SSD eraan op SATA poort 0.
Loop tevens de bios instellingen nog eens na.

NCQ is voor harde schijven en doet niets met een SSD......
https://expertester.wordpress.com/2008/07/24/ahci-vs-ide-–-benchmark-advantage/

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan