SSD partitioneren

Status
Niet open voor verdere reacties.

Quarry

Gebruiker
Lid geworden
8 feb 2006
Hoi allemaal,

Ik heb sinds kort een ssd gekocht: de ocz vertex 2 120 gb. Momenteel heb ik een 1.5 tb hardeschijf in 1 partitie met daarop data. Ik heb ook een 500 gb schijf met 3 partities, waarvan 1 van 35 gb met windows xp erop.

Mijn eerste vraag gaat over de installatie van windows 7. Die ssd wordt nog niet door windows erkend (die moet ik dus evt. partitioneren en formatteren). Ik neem aan dat dit moet gebeuren voor ik windows 7 erop ga zetten, of kan dit nog tijdens de installatie?

Mijn tweede vraag gaat over dat partitioneren. Stel dat ik 80 gb voor programma's wil en 40 gb voor documenten en mails, zodat dat ook lekker snel gaat, kan ik die ssd dan zomaar die partities toekennen? Wordt hij daar langzamer van? Het is natuurlijk wel zo relaxt als ik over 3 jaar windows weer opnieuw installeer, of als mn windows crasht ondertussen. Dan heb ik mijn data etc nog op die andere partitie. Maar de grootste vraag is dus: wordt hij er langzamer van, want dan doe ik het niet.

Groet, Quarry

Lees dit eens. Ik heb alle programma's op de SSD staan en alle overige data op Samsung Spinpoints HDD's. Gaat allemaal supersnel. Is volgens mij ook afhankelijk van RAM, moederbord etc.
Schakel automatische defragmentatie, prefetch, superfetch in Windows 7 uit. Een SSD niet defragmenteren! Ook indexering voor de SSD uitschakelen. Zo zijn er wel meer zaken maar die weet je misschien al of je komt ze wel tegen.

Koop externe HDD's altijd USB 3.0. Gaat 5 x sneller in gegevensoverdracht.

Laatst bewerkt:
Thanks! Interessant om te zien hoe dat installeren gaat!
Ik zie echter nog niet echt of het "erg" is om een ssd te partitioneren in een data-deel en een programma-deel... toch?

Heb je daar een reden voor? Bij mij staan ook een aantal mappen favorieten, contactpersonen en Windows Live Mail incl. mappen gewoon op de SSD. Ik kan die synchroniseren met een andere HDD (back-up). Maar verder staan alle afbeeldingen, video's, documenten etc. etc. op een andere HDD want 40 GB is niets. Ik heb 2 x 1TB.

Maar de grootste vraag is dus: wordt hij er langzamer van, want dan doe ik het niet.
In alles wat ik er over lees is het antwoord ontkennend. Maar jij bent deskundiger op het gebied van besturingssystemen en dan zul jij wel weten waarom jij dat zo wilt.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan