SSD plaatsen in dvd bay

Status
Niet open voor verdere reacties.

Reintje48

Gebruiker
Lid geworden
1 mei 2011
Besturingssysteem
windows 11
Office versie
Libre Office
Ik heb een Lenovo laptop G710. Toen ik hem kocht draaide hij op windows 8 nu heb ik heb ik windows 10. Nu ben ik van plan om een SSD bij te plaatsen. Daartoe heb ik een notebookcaddy aangeschaft. Deze komt in de plaats van de DVD.
Een aantal vragen:
Waar kan ik de SSD het beste plaatsen: op de plaats van de HDD en de HDD in de aangeschafte caddy? Of maakt het niet uit?
De HDD die er nu in zit heeft 2 partities: de ene heet Windows8_OS (C:) (ruim 420 GB), de tweede heet Lenovo (D:) (25GB). Op de laptop zit een recoveryknop waarmee ik de laptop weer in de aankoopstand kan zetten. Maar nu ik ben overgestapt naar windows 10, is het wat omslachtig om in geval van een calamiteit windows 8 te installeren en vervolgens te updaten naar windows 10.
Hoe kan ik e.e.a. het beste aanpakken.

Waar je de SSD plaats maakt niet zoveel uit, normaal zouden de snelheden hetzelfde moeten zijn.

Wat betreft de Windows is het het makkelijkst als je hem zelf terug installeert vanaf een schone installatie kopie, die kan je maken d.m.v de 'Media Creation Tool' van Microsoft. Hiermee kan je een schone kopie van Windows 10 binnen halen. Brand hem op een dvd of maak er een opstartbare stick van en herinstalleer je laptop vanaf daar. Dan ben je ook ineens van alle trials en andere software dat standaard geleverd kwam met het systeem vanaf. Die rommel heb je waarschijnlijk toch nooit nodig en neemt alleen maar plaats in.

Bedankt voor je reactie.
Ik ga er mee aan de slag. Ik moet dan waarschijnlijk wel al mijn programma's opnieuw installeren?

Ik heb een aanvullende vraag.
Ik heb de HDD gecloned naar de SSD.
In de bios kan ik echter de opstartvolgorde niet wijzigen. Ik zie wel de beide schijven (HDD nu in de bay en de ssd op de plaats van de HDD) in de bios.
Kijk ik echter in deze computer dan zie ik de SSD niet.
De computer start op van de HDD, dat kan ik in de bios niet wijzigen.
Ik heb een LENOVO G710.
Weet iemadn raad?

En als opstart met alleen de SSD, staat die dan wel in de bios?
Niet in de bios dan ook niet in windows.

De SSD staat wel in de bios evenals de HDD, echter in het menu om de bootvolgorde aan te geven wordt hij niet vermeld.
Ook in windows (deze PC) is hij niet te zien. Hij is wel te zien in het programma Samsung Magician.

Vroeg of er wel wordt opgestart met alleen de SSD.

En in schijfbeheer kijken of de schijf erbij staat, indien er met beide wordt opgestart, miss is het klonen niet goed gegaan.

Probleem zou nog wel eens kunnen zitten in het feit dat het systeem 2 schijven ziet met hetzelfde OS en bootsector want ik maak uit het bericht van TS niet op dat hij de oude HDD leeg gemaakt heeft ?

Voor de duidelijkheid nog even aangeven wat ik heb gedaan
1. SSD in Caddy waar eerst dvd zat.
2. HDD gecloned naar SSD dmv Samsung Data Migration
3. Toen SSD op de plaats van de HDD en HDD in de Caddy.
Laptop opgestart en het bleek dat hij opstart van de HDD i.p.v. de SSD
In deze computer is de SSD niet zichtbaar, de HDD wel: als C-schijf
In de bios wordt de SSD wel aangegeven.
Het het boot menu van de bios staat de SSD echter niet.
Opstarten van de SSD lukt niet.
Van alles geprobeerd, maar geen oplossing kunnen vinden.
Wie weet raad.

Het betreft een LENOVO laptop G710.

Laatst bewerkt:
Hoi Lange Pier volgens mij vroeg je of hij van de SSD start. Mijn antwoord was en is: opstarten van de SSD lukt niet. (zie mijn antwoord om 16.49). Niet met en niet zonder geïnstalleerde HDD.

Dan is de HDD niet goed gekloond naar de SSD, een andere verklaring is er volgens mij niet..
Heb het zelf eergisteren nog gedaan m.b.v. Samsung Migration en hier werkte het perfect en in 1x...

Laat de HDD eruit... start ie dan wel op vd SSD?
Is er geen bios snelmenutoets met een keuze? (bij F8 of F12) meteen gebruiken als je het bios scherm ziet.

Iedereen bedankt voor het meedenken, maar ik krijg het niet voor elkaar. Alles nu maar in de originele staat gebracht. Dus geen SSD.
Ga van daaruit nieuwe pogingen wagen.
Het probleem zou wel eens kunnen zitten in het one key recovery systeem van Lenovo (verborgen partities etc.).
Mocht ik eruit komen dan laat ik dat weten.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan