SSD-schijf erbij plaatsen: wat gebeurt er met D-partitie?

Status
Niet open voor verdere reacties.

janyep

Gebruiker
Lid geworden
7 mei 2008
Goedenavond ,

Naast de gewone harde schijf wordt een SSD geplaatst waarop de Windows wordt geïnstalleerd.

Huidige situatie:
C: Windows + programma's
D: bestanden

Kan ik ervan uitgaan dat de nieuwe situatie er zo uit gaat zien:
SSD → C:\Windows + programma's
C:\ → D:\leeg
D:\ → E:\bestanden

Ik weet dat de huidige C:\ wordt leeggehaald
Zijn de bestanden op de huidige D:\ absoluut veilig?

Hoop dat iemand wil reageren!
Vriendelijk dank, janyep

Installeer zonder die schijf en hang die er later weer bij, kun je hem indelen zoals je wilt en ook schijfletters die je wilt toekennen.

Je bent NOOIT veilig zonder minimaal 1 backup. Twee op verschillende dragers is eigenlijk het beste, maar 1 is het absolute minimum als backup.
Morgen maken.... tja.... daar staat het forum hier vol van... dus niet en weg data... als je pech hebt....

Hallo L Pier, hallo André

Helemaal top zo'n snelle reactie!

Installeer zonder die schijf en hang die er later weer bij
Best goed idee, maar ik installeer de SSD fysiek niet zelf ( Windows wel )
dus dan zou ik 2x heen en weer naar de winkel moeten, toch ??

Je bent NOOIT veilig zonder minimaal 1 backup.
Ik weet het ...
maar hoe ik organiseer ik een back-up van 95 GB als ik daarvoor geen geschikt medium heb ...
er ligt nog ergens een externe hd van 20 geloof ik ...
Datgene die ik echt niet kan missen staan in de cloud, maar lang niet alles ...
De bestanden zijn vooral html's, tekst, en wat foto's

Maar eigenlijk is de D:\ dus absoluut niet veilig?

Je oude HDD is wel veilig, maar niet absoluut... :)

Als jij geen fout maakt (dus naar de juiste schijf installeert) en de oude HDD niet formatteert, dan zou er met je data niks moeten gebeuren. Vaak genoeg treden er dan noh wel eens toegangsproblemen op, en die kun je ook niet uitsluiten. Maar die zijn in principe binnen Windows wel op te lossen.
Maar het cruciale punt is natuurlijk dat je hier wel kunt vragen of je gegevens veilig zijn, en dan zegt iedereen 'ja natuurlijk'. Maar je bent nog steeds zelf verantwoordelijk, dus garanties worden er nooit gegeven.

Hallo Binary, hallo André,

Mag ik nog eens dubbelchecken?

Heb wel eens eerder een herinstallatie Windows zelf gedaan, maar ik ben denk ik vooral afhankelijk dat ze nu in de winkel de juiste ( = nieuwe SSD ) als opstartschijf aanmerken? Kun je er van uitgaan dat C:\ automatisch gelijk "op" de SSD staat? Ben zelf niet kundig genoeg om in het BIOS te kruipen ...

Ik stel zo voor dat ik thuiskom en opstart met de Windows-cd en dan kan ik tijdens het proces herkennen / kiezen welke de SSD=120GB en welke de oude HDD=320GB is?

de oude is een 320GB, maar de huidige C=146GB en D=151GB
vind ik niet belangrijk, alleen een beetje vreemd

Ja, die keuze heb je bij de installatie en daar bij uitgebreid/advanced.

En die partitie indeling van de "oude schijf" en ook de schijfletters kun je later veranderen.

Maare, welke moeite is het om even de zijkant van de PC af te halen en de sata kabel van de oude schijf even bij het installeren af te koppelen, die staat in de bios als eerste en niet de SSD, of de winkel moet dat al hebben aangepast maar vermoed van niet.

Hartelijk bedankt!

Beste Lange Pier, Hallo Binary, hallo André,

Veel dank voor de moeite en de uitgebreide info. Zo zou het moeten lukken: morgen gaan we het hier meemaken!

vriendelijke groet,
janyep

Hallo L Pier, hallo André
...
Ik weet het ...
maar hoe ik organiseer ik een back-up van 95 GB als ik daarvoor geen geschikt medium heb ...
er ligt nog ergens een externe hd van 20 geloof ik ...
Datgene die ik echt niet kan missen staan in de cloud, maar lang niet alles ...
De bestanden zijn vooral html's, tekst, en wat foto's

D is veilig maar als D de enige plaats is.. dan heb je geen backup.
Geen geschikt medium.... tja..... ik kan niet in iemands knip kijken of ie het geld voor een schijf kan missen...
Voor ca 65 euro heb je 2 TB..
http://tweakers.net/categorie/50/in...pSi4qVrKqVDA0sQVQuSFbJyNQMaEBuYgWIbQAGSrW1tQA

Als je geen plaats hebt in je systeem koop je er een usb doosje bij voor minder dan 15 euro.

Of... het maakt je niet uit dat je data, foto's kwijt raakt? Dan doe je niks.

Dank André

...
Ik weet het ...

...
Wie weet ...

Hartelijk dank!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan