Ssd schijf goede keuze?

Status
Niet open voor verdere reacties.

jasper1000000

Gebruiker
Lid geworden
23 sep 2009
Hallo mensen,
Ik wil graag een ssd kopen om mijn besturingssysteem op te zetten en de belangrijkste programma's zodat het allemaal even wat sneller laadt. Ik heb namelijk een samsung spinpoint F3 van 1 TB en dat is een redelijke bottleneck voor mij. Ik kan alleen niet meer uitgeven dan 150 euries en ik vroeg me af of dit de beste keuze is?

http://azerty.nl/8-902-357484/kingston-ssdnow-v100-desktop-b.html

Alvast bedankt!

Een SSD is dan in mijn bescheiden optiek inderdaad een goede keuze om de snelheid er weer wat erin te brengen! :thumb:

Bedankt voor je reactie, maar is dit ook echt een goede keuze of zijn er betere op de markt in deze prijsklasse?

Inderdaad is de upgrade-kit handig, met software om data over te zetten, een S-ATA kabel, een bracket, en een S-ATA power adapter
Alleen je hebt een verouderde versie, de V200 serie is al uit : http://azerty.nl/8-1990-458184/kingston-ssdnow-v200-desktop-u.html
ietsjes duurder, maar duidelijk sneller, en verbeterd, Edit: plus dat hij de nieuwe S-ATA 600 Controller heeft

Laatst bewerkt:
ik heb alleen wel een ASUS M5A78L LE moederboord en voor zover ik weet heeft ie geen S-ATA 600 controller, heb ik dan nog wel profijt van die 600?

Het enige profijt wat je mogelijk hebt is als je een ander/nieuw mobo hebt waar wel SATA-600 op zit dat je die SSD dan al hebt, maar op dit moment is een SATA-300 SSD wellicht goedkoper.

Ik heb intussen nog steeds geen SSD gekocht, maar nu wil ik dat toch wel gaan doen. Hoe groot is nou eigenlijk het merkbare verschil tussen een SATA-600 en Sata-300 SSD? Zou het voor mij beter zijn om een nieuw moederbord te kopen met een SATA-600 aansluiting en een SSD die dat ondersteunt, of alleen een SATA-300 SSD? De laatste optie is volgens mij veel goedkoper. Wat denken jullie ervan?

Een sata-600 SSD op een sata-300 poort is net zo snel als een sata-300 SSD op een sata-300 poort.
Om profijt te hebben van een sata-600 SSD snelheid moet ie echt aangesloten worden op een sata-600 poort.
Overigens als u beide situaties gaat meten dan zal de sata-600 SSD (op 600-poort) wel sneller zijn dan een SATA-300 SSD, maar niet precies 2x zo snel.
In "beleving" merkt u niet echt veel verschil. Een goeie SATA-300 SSD is een spectaculaire versnelling tov van een "gewone" HD. Dan van 300 naar 600 is niet zo spectaculair.

Dus uw advies is een Sata-600 te kopen, zodat als ik een nieuw moederbord koop, ik deze meteen kan gebruiken? Ik zat te denken aan een 120GB schijf, heeft u een idee welke ik dan het beste zou kunnen kopen? Ik heb namelijk een paar mooie gezien van rond de €120,- maar ik zou niet weten welk merk of type ik moet hebben.

Welke SSD de beste is verschillen de meningen nogal over.
Hier is veel informatie te vinden: http://tweakers.net/pricewatch/cat/674/solid-state-drives.html
Zelf gebruik ik SSd's van OCZ en Kingston en ben daar wel tevreden over, maar het schijnt dat die van Intel en Crucial erg goed zijn, maar dat zou ik niet uit ervaring kunnen beamen.
Kijk eens wat rond op internet naar SSD vergelijkingen. Ook hier op het Helpmij-forum is er al heel veel over gezegd. Zoek maar eens op het trefwoord SSD.

Samsung 830 series zijn wat dat betreft ook erg goed en niet al te duur

Ik ga denk ik toch voor de 4 series, omdat de beoordelingen wat beter zijn over het algemeen. Zeker met de nieuwe 1.4 firmware!

De SSD draait alweer een tijdje mee en ik raad hem zeker aan aan iedereen opzoek naar een SDD!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan