SSD schijf(ven) kopen

Status
Niet open voor verdere reacties.

drioras

Gebruiker
Lid geworden
21 apr 2009
Hallo allemaal,

Ik heb ongeveer een jaar geleden een harde schijf gekocht voor me pc. Dit was de WD black edition 1 tb. Helaas is de schijf kuren gaan geven, met betrekking tot random freezes en lange tijden met opstarten.

Hierdoor zit ik te denken om één of meerdere ssd schijven te kopen.

Nu zou ik graag wat hulp willen bij het uitzoeken. Ik heb namelijk wel
Eens verhalen gehoort dat bepaalde merken kunnen crashen en hierdoor (vrijwel) alle data kunnen verliezen, en dit is het laatste wat ik wil natuurlijk! :)

Mijn budget is €250,- tot €300,- euro,
Zou iemand mij kunnen helpen met suggesties?

Mvg,
Drioras

Momenteel zou ik voor de Samsung 840 EVO gaan. Er is geen andere betrouwbare SSD die dezelfde prijs/snelheid verhouding heeft.

De 500GB schijf valt in jouw budget: klik (zelf zou ik ruim voldoende hebben aan de 250GB, maar ik heb er dan ook een dataschijf naast).

Laatst bewerkt:
Bedankt voor je snelle reactie,
Ik zit te denken om of de 250 gb ssd + nog een 250 gb ssd te nemen, of de 250 gb ssd + een nieuwe 500 gb 7200 rpm hdd ernaast.
Als ik voor de 2de optie zou gaan. Heb je dan nog een advies voor een mooie hdd?

Mvg,
Drioras

Op zo'n schijf zit vaak 2-3 jaar garantie.. terug gaan naar de winkel?

Inderdaad, garantie claimen op de WD black.

En terwijl die in de garantie is, red jij het vast wel met die 250 GB

Let overigens wel op dat voor ALLE SSD's geldt: kapot is kapot. Over het algemeen zijn ze super betrouwbaar, maar ze slijten niet zoals traditionele HD's. Als de controller het begeeft is het afgelopen met de data.

2x SSD in raid is vaak een slecht idee. 1 grote is beter te onderhouden en het verschil in snelheid is al enorm

Tnx!

Als ik de ssd inbouw. Moet ik dan nog wat aanpassen in de bios? Firmware upgrade? Of zou dit in een keer moeten werken?

Verder vroeg ik me nog af of ik veel snelheid win op de ssd met me huidige systeem.

Mvg,
Drioras

Je geeft niet aan wat voor onderdelen je hebt, maar bijna alle computers van, zeg de afgelopen 4 jaar, hebben standaard ondersteuning voor SSD's.

Snelheid winst is deels afhankelijk van wat je met je computer doet natuurlijk. opstarten gaat sneller, laden van games gaat vaak sneller, multimedia ga je niet veel aan merken. Bij grote sequenciele files is een magnetische HDD bijna net zo effectief.

Je geeft niet aan wat voor onderdelen je hebt, maar bijna alle computers van, zeg de afgelopen 4 jaar, hebben standaard ondersteuning voor SSD's.

Snelheid winst is deels afhankelijk van wat je met je computer doet natuurlijk. opstarten gaat sneller, laden van games gaat vaak sneller, multimedia ga je niet veel aan merken. Bij grote sequenciele files is een magnetische HDD bijna net zo effectief.

Ik heb:
Moederbord : ASRock 870iCafe R2.0
Chipset : AMD 870
Processor : AMD Phenom II X4 810 @ 2600 MHz (oc @ 3100 Mhz)
Fysiek Geheugen : 6144 MBDDR3-SDRAM
Videokaart : AMD Radeon HD 6800 Series
Harde Schijf : Western Digital WD10EALX-008EA0 ATA Device (1000GB)
Harde Schijf : WD Ext HDD 1021 (1000GB)

Nu kwam ik nog met een vraag :)
Omdat ik al een externe hdd drive heb (WD 1000gb), zat ik te denken om toch de 500gb ssd te kopen. Dan natuurlijk wel me hdd van nu laten repareren, en die dan in reserve houden. Wat raden jullie aan? De 500gb ssd kopen? of bij de 250 gb ssd blijven + 1tb magnetische hdd erbij?
Het enige wat ik op me hdd erbij wil zetten is me muziek. Films en bestanden enz zet ik altijd op me externe hdd.

Met vriendelijke groet,
Thomas Mooij

Ik zelf zou voor 250GB SSD + 1TB harde schijf. Data dan op de 1TB, programmas + games op de 250GB SSD.

Je moederbord kan gewoon een SSD aan, eventueel heb je nog een bracket nodig om de SSD te kunnen monteren. Aan de andere kant kan je ook gewoon de SSD los in je behuizing leggen of vast tapen.

In ieder geval: als je een SSD in gebruik gaat nemen, is het het beste om een schone windows installatie op de SSD te doen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan