SSD vervangen door een grotere

• Onderwerp starter Onderwerp starter Senso
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

Senso

Inventaris
Lid geworden
13 jun 2016
Besturingssysteem
W10 Pro en W11 Pro
Office versie
Office 2007 H&S en Office 2021 Prof Plus
Ik heb een 74GB INTEL SSDSA2M080G2GC ATA Device (SSD) en die wil ik vervangen door een Intel SSD 520 Series 180 GB
Nu lees ik dat je met Minitool Partition Tool een kloon kunt maken. Ik heb versie 7. Daar staat Copy Disk Wizard. In de nieuwe versie staat wat anders.

Stel dat alles goed gaat volgens deze handleiding dan zit ik nog met de vervanging in de pc. Booten moet dan direct van de nieuwe aangesloten schijf in de pc en vermoedelijk kun je anders de pc niet meer opstarten.

Nu zitten er op die oude SSD twee stekkers rechts een lichtblauw blokje met plat lichtblauw snoer. Zo zijn ook de andere HDD's aangesloten. Links daarvan loopt een lange kabel die doorloopt tot de bovenste HDD en gaat dan naar beneden met telkens een zwart blokje aan de eerste HDD en dan de volgende HDD en dan de SSD.

Zijn er nog meldingen waar ik het fout kan doen. Kan ik die blokjes lostrekken en passen die op de nieuwe SSD?

Laatst bewerkt:
Die zwarte blokjes waar je het over hebt zijn naar alle waarschijnlijkheid de voedings-stekkers.
Die passen maar op 1 manier, net als de data-kabels die naar het moederbord gaan.

Ik heb met Intel Migratie software de schijf gekloond. Dit ging allemaal zoals het moest. Onder beheer zie ik dat 100MB is gehandhaafd (gereserveerd). Schijf SSD C: is schijf 1 en HDD D: is schijf 0. Is dat normaal?

Nieuwe schijf geplaatst. Vreemd hoe die oude vastzat. PC opnieuw gestart en alles ging normaal. Nu zag ik een Windowsscherm dat iets geïnstalleerd werd. Toen een scherm van Windows, ik moest opnieuw opstarten. En toen ging het mis, want het rechterbeeldscherm vertoonde niets en links allemaal kleine streepjes en Wiondows kon niet meer opstarten. Toen reset gedaan en gekozen voor Windows opstartherstel. Dit lukte niet. Toen afgesloten en weer opstarten en dan is alles weer normaal. Wat is hier aan de hand? Is Windows de schijfnummers kwijt geweest?

Laatst bewerkt:
Nu zag ik een Windowsscherm dat iets geïnstalleerd werd. Toen een scherm van Windows, ik moest opnieuw opstarten.

Rechts onderaan kreeg je een pop-up "apparaatstuurprogramma installeren", net zoals bij het inpluggen van een nieuwe USB-stick dus. Windows herkende je nieuwe SSD, vandaar die melding en al de erop volgende acties. Nadien blijkt Windows inderdaad eventjes het noorden kwijt geweest te zijn, wat er zich precies afspeelde is moeilijk te reconstrueren van hieruit.

Normaliter is Schijf 0 de C-schijf en Schijf 1 de D-schijf. De omgekeerde situatie komt ook voor, niet alleen bij jou maar bijvoorbeeld ook hier.

Als nu alles normaal werkt zou ik me verder geen zorgen maken.

Start de boel wel op met alleen de nieuwe schijf?
Die aan de eerste sata poort moet hangen wil je die als schijf 0 hebben en Windows doet niets zelf, dat doet de gebruiker.

De boel start goed en snel op. Ik heb nu mooi veel meer ruimte op de SSD. Lijkt of deze schijf net iets sneller is. Ik heb niets veranderd aan de volgorde van de aansluiting. Daarom viel dat ook op omdat schijf c altijd bovenaan stond. Als ik onder beheergebeurtenissen kijk zie ik veel Waarschuwingen en Fouten. Fout = LoadPerf of Service Control Manager en Waarschuwing MsiInstaller.

Maar goed. Volgens mij werkt alles normaal en ga hier niet verder mee. Als er problemen ontstaan zal ik wel hulp vragen. Bedankt voor de hulp en het meedenken.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan