SSD wel/niet te zien in W7....

Status
Niet open voor verdere reacties.

Speedlimit

Verenigingslid
Lid geworden
1 mrt 2004
Heb een SSD van Samsung bijgeplaatst, wil hier een nieuwe installatie opzetten.

Probleem is dat Windows hem (deels) niet ziet.
In het BIOS wordt de SSD gedetecteerd en in apparaatbeheer staat hij er ook gewoon tussen, als ik in schijfbeheer kijk staat hij er bij met de status 'niet toegewezen'.....
Instructie van Samsung is dat je dan de schijf moet initialiseren, rechtsklik op de SSD in schijfbeheer en klik 'initialiseren'.......zou mooi zijn maar die optie krijg ik niet van W7...
Samsung zegt ook dat de werkmodus in het BIOS op AHCI gezet moet worden, stond bij mij op IDE, maar als ik hem op AHCI zet krijg ik het bluescreen van W7, dus weer teruggezet naar IDE.
Snap het allemaal niet meer zo, hoop dat iemand mij hiermee kan helpen.

Waarom niet geprobeerd om in de niet-toegewezen ruimte op de SSD in Schijfbeheer een partitie te maken? Initialiseren komt automatisch naar voren als het nodig zou zijn, dus komt dat niet dan is het ook niet nodig.

Het klopt dat AHCI modus beter werkt, maar blijkbaar heb je je Windows geïnstalleerd met de IDE modus aan in de bios, dus laat die omzetstap naar AHCI maar achterwege.

Tijs.

@Laurens, heb hier een goed draaient OS
@lord, Heb begrepen dat formatteren de levensduur van een SSD ernstig verkort....(

Grote onzin dat (eenmalig) formatteren vanuit Windows de levensduur verkort: Elk stukje van een SSD kan 100000en keren herschreven worden, dus die ene keer voor formatteren kan daar wel bij. :P Bovendien kun je kiezen voor Snelformatteren, zodra je een partitie hebt gemaakt en je die gaat formatteren.

Tijs.

@dnties, ok, maar hoe kan ik hem dan formatteren als Windows hem niet ziet??

Je zegt toch dat de SSD in Schijfbeheer te zien is? Dat staat in je startposting. Enige wat je nog moet doen is een partitie op de schijf. Die krijgt dan een schijfletter die je in Verkenner kunt zien.

Dus Schijfbeheer openen, scherm maximaliseren, in het onderste deelvenster de SDD opzoeken, rechtsklikken op de "niet-toegewezen ruimte" en kiezen voor het maken van een partititie.
Zodra de partitie gereed is, erop rechtsklikken en kiezen voor Formatteren.

Tijs.

@lord gaat dat niet wat moeilijk zonder os?

Hij heeft Windows als OS en als je geen OS heb bied GParted een Live CD aan. De Ubuntu Live CD heeft GParted ook aanboord.

Tja je moet toch een partitie maken en die formateren anders heb je weinig plezier aan je SSD :D

@dnties...helemaal goed!! Dankjewel........Moest kiezen voor 'nieuw volume' en kon toen meteen de SSD een naam geven en snel formatteren.
Voel me een beetje noob nu..(
Maar dat AHCI, is dat perse nodig of kan het bios gewoon op IDE blijven staan...........keuzes in BIOS zijn ide, raid en ahci...misschien dat dat wat uitmaakt voor de snelheid van de SSD?

Nogmaals dank!

@lord, je hebt helemaal gelijk...)

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan