SSD WIN8.1 start niet op zonder oude HD met win 7

Status
Niet open voor verdere reacties.

egkok

Verenigingslid
Lid geworden
25 mrt 2001
Besturingssysteem
Win 11
Oude HD met win 7 ultimate 64 bit is gecrasht met blue screen die kennelijk onherstelbaar is. Heb SSD aangeschaft en daar WIN 8.1 pro op gezet.

Eerst viel me op dat ik een programma installeerde, steeds het programma op de oude schijf werd gezet, maar het werd wel ook in de program files op de nieuwe ssd gezet. Op de gecrashte schijf stond dit programma ook. Ook na wissen van het programma van de oude schijf werd na herinstallatie toch weer de oude schijf gebruikt. Ik dacht dit op te lossen door de oude schijf te ontkoppelen, maar dan start de ssd weer niet op?? Heel apart want ik kan de ssd dus niet zelfstandig gebruiken voor de opstart van win 8.1 !? Hoe kan dat en hoe los ik dit op ??? Ik kreeg zelfs eerst helemaal geen opstart kans en kreeg mededeling bootmrg ontbreekt. Met veel moeite heb ik dat gelukkig wel weten te herstellen. Wat moet ik doen om de ssd schijf zelfstandig te laten opereren??

Windows heeft een nare eigenschap om na een tijdje bestanden van bootloader op je harde schijf te gaan zetten tijdens de installatie van win 8.1. Dit kun je (eigen ervaring) alleen maar op lossen door alles eventjes opnieuw te installeren. Zorg dat je de harde schijf nog niet ingeplugd hebt totdat de gehele windows installatie + updates voltooid zijn. Zal dan goed moeten komen.

Heb ik ook meegemaakt, windows 8 op een ssd zetten terwijl er nog 2 gewone schijven waren aangesloten. Op een moment had ik één van die schijven geformateerd en toen startte die ssd zelfs niet meer op.
Inderdaad de enige oplossing is wanneer je de ssd installeert de andere schijven uittrekken.

Ik schrik me helemaal rot. Heb natuurlijk zitten hannesen om het voor elkaar te krijgen. Moet ik opeens office en win 8.1 weer activeren, omdat ze op een andere computer zouden zijn geïnstalleerd. Gelukkig wel gelukt uiteindelijk. Is win 8.1 zo instabiel?? Komt toch wel allemaal heel primitief over. Als ik win 8.1 weer ga installeren over de bestaande heen raak ik weer alles kwijt ondanks de mededeling dat alles bewaard blijft. Hoe zit dat eigenlijk??

Als ik win 8.1 weer ga installeren over de bestaande heen raak ik weer alles kwijt ondanks de mededeling dat alles bewaard blijft. Hoe zit dat eigenlijk??
Daarom maak je dus telkens backups..... er zijn veel programmas O(ook freeware) om dat te doen.
Ook internet geschiedenis, favorieten, etc van bij Firefox is eenvoudig te backuppen met MoZBackup. Zo is er voor veel programmas wel wat te vinden.
Je kunt ook regelmatig een image maken van je harde schijf .... en bewaar telkens de 2 laatste goed werkende.
Dus als je niks doet ben je vaak veel kwijt...
Tip: verplaats de Mijn Documentenmap van C naar D..... Gebruiksaanwijzingen hoe dat doet ....daar struikel je bijna over...
Dan wordt die iig niet overschreven en bij een systeem crash van C staat ie nog mooi op D...
Oja.... je moet ook dan nog steeds backuppen....

In dit geval zou een backup of image niets uithalen.
Ik had een volledige image maar omdat enkele bestanden op de andere schijf stonden was deze niet bruikbaar.
Hij moet eerst een nieuwe installatie doen op de ssd schijf en daarna hiervan maandelijks een image maken.

Hij schrijft dat ie alles kwijt raakt... en dat hoeft niet ... door selectieve backups te maken kun je van veel programma's gegevens bewaren. Die image geeft je nog steeds de optie om als je iets vergeten bent.... die gegevens eruit halen.... Ook al los je hiermee niet dit probleem op.... als je geen image of backups hebt.... ben je nl echt alles kwijt....
Dat je later een nieuwe image moet maken is dan logisch....

Een opstartherstel v.a. de dvd kan eventueel ook geprobeerd zonder de 2e schijf eraan.

Kan gelukkig weer opstarten. Maar kreeg eerst zwart scherm met knipperende cursor.Daarna alles losgekoppeld behalve muis en scherm en toen startte hij gelukkig op. Win 8.1 stond er ook nog intact op. Was dus niets kwijt. Bij vorige Install kennelijk iets fout gegaan. Blijft probleem dat de gecrashte schijf steeds mee doet. Ik kan er niet inkomen maar bij opstarten wel de keuze win 7 of win 8. Hoe kan ik die win 7 nu elimineren bij de opstart, zonder de inhoud kwijt te raken, want ik kan er via win 8 wel inkomen. Tevens wreekte zich nu dat ik geen opstart cd van win 8.1 pro heb, wegens downloadable versie ( via surfspot en UvA ) Kan een opstart cd gemaakt worden? Of kan je die bestellen ergens? ( niet bij surfspot i.i.g. ). Had met Acronis true image een image gemaakt maar die bleek toen ik hem nodig had leeg te zijn!! Ik wil win 7 weer over de gecrasht schijf installeren maar dat lukt niet als upgrade.

Had met Acronis true image een image gemaakt maar die bleek toen ik hem nodig had leeg te zijn!!
??? Dus je hebt niet je image gecontroleerd... ?

Ben aan het tegelen... dus weinig tijd om tips te geven.
Voor image schijnt Redo goed te zijn en vrij : http://redobackup.org/

Opstartkeuzes: pas het opstart menu aan. Hoe dat bij Win8 zit weet ik niet, geen doc bij de hand/geen tijd, maar in het algemeen bij Config scherm-systeem-gavanceerde systeeminstellingen en dan bij de tab geavanceerd en daar opstart en herstelinstellingen. Dan "instellingen"... en kijk daar of je de Windows die je uit wilt schakelen dat ook kunt doet...
Ander moet je op zoek als iets als bcdedit http://sevenbits.nl/howto/bcdedit_gebruiken.html
Wees voorzichtig ... anders start niks meer op....

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan