Ssd

Status
Niet open voor verdere reacties.

zaiko

Gebruiker
Lid geworden
25 aug 2012
Ik ga een ssd plaatsen naast mijn HD (2 TB). Deze HD is onderverdeeld in 4 partities. De C partitie met windows 7 en some apps zou ik willen klonen en overzetten naar de ssd . (en daarna de c partitie van de HD deleten en voorts gebruiken als data HD )

heeft iemand dat al gedaan en met welke software om te klonen ? Enige problemen tegengekomen ?
Bedankt al vast voor de hulp.

Klonen is geen optie. Windows houd namelijk bij installatie rekening met de schijf waarop wordt geïnstalleerd. Je mist dan een aantal voordelen van SSD. Als ik het goed hebt werkt dan o.a. de trim functie van de ssd niet. Dit kan de levensduur ernstig verkorten. Gewoon een verse installatie uitvoeren.

Hoe is de procedure dan ? SSD aankoppelen en HD afkoppelen . Dan windows 7 installeren - gaat de PC dan bij rebooten direct de SSD gebruiken ? En dan HD terug aankoppelen en C partitie deleten ? Lijkt mij ingewikkeld .
Moest het na de installatie van win7 op de ssd niet marcheren kan ik dan gewoon loskoppelen en de bestaande HD terug gebruiken ? Ik zou niet graag alles kwijt zijn .

bedankt voor de snelle respons.

Laatst bewerkt:
In principe heb je de stappen goed.

-Huidige schijf er uit. (Gewoon voor de veiligheid, dat er niks kwijt raakt)
-SSD plaatsen en Windows installeren
-Oude schijf erbij plaatsen

Na afloop kun je bijv. met GParted de partities aanpassen. Alleen moet je er rekening mee houden dat het verwijderen van C: en naar voren schuiven van 2TB data (hangt af hoeveel ruimte in gebruik is), nog wel eens heel erg lang kan duren. Denk in termen van een boel uren tot een dag.

maar is de clone optie niet mogelijk ? Gewoon de C partitie naar de SSD kopieren en dan voort gaan zoals boven ? Dan moet ik al mijn apps niet herinstalleren ! Het zou mogelijk moeten zijn met clonezilla of driveimage XML ect . Wat denkt U ?

Laatst bewerkt:
Wat ik denk schreef ik eerder al, inclusief een onderbouwing.

Technisch gezien kan klonen wel, maar is niet aan te raden om de eerder genoemde redenen. En installeren van software op een SSD is een eitje. Supersnel.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan