• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Staartdeling

Status
Niet open voor verdere reacties.

jverkerk

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
12 nov 2009
Office versie
Microsoft 365
Is er wel eens een poging gewaagt om een staartdeling te maken in Excel, als het sowieso al mogelijk is.

Dat behoeft nadere toelichting.

want de Excelformule =12/6 lijkt me waarschijlijk wel bekend.

Dat is waar @snb, maar ik ben met een excel bestandje met berekeningen voor mijn kleinzoon bezig om dat te oefenen, is op papier natuurlijk het beste maar om de werking te laten zien dacht ik.
Er staat op dit moment optellen, vermenigvuldigen en vermenigvuldigen decimalen in, wil delen er ook nog inzetten maar kwam op het idee van een staartdeling, lijkt mij erg complex moet ik zeggen.

Groet
Johan

op zich lijkt me dat toch niet te moeilijk, tenzij je alle cijfertjes in aparte kolommen + pijltjes & strepen wilt hebben en dan nog ...

@cow18
Met streepjes als je een getal aan haalt en een streep onder de afzonderlijke sommen.
Als je bijvoorbeeld 4 over houd en dan weer 8 aanhalen die uitkomst daarna weer een streep onder zetten enz.

Groetjes
Johan

Johan,

Dient dit eruit te zien zoals de afbeelding?
Wordt dit nog op die manier gepraktiseerd?
Dat is n.l. de old school way.
Ik dacht dat ze op de basisschool nu een andere manier van delen hebben maar ik kan het royaal mis hebben.

Bijlagen

• Schermafbeelding.png
    Schermafbeelding.png
    134,7 KB · Weergaven: 16
pijltjes moet je er maar zelf bij denken en de spacing zou ook optimaler kunnen, anders moet ik beginnen met shapes werken en dat is precies een beetje overshot.

Edit : @Senso : niet werkende link

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Ik heb iets gevonden bij MrExcel.
Het komt, dacht ik al een beetje in de beurt van het geen gevraagd wordt.
Het geheel is zonder macro's.
Blad is beveiligt zonder wachtwoord.
De 2 groene cellen zijn de invulcellen.

Bijlagen

@Peter, ik dacht nog steeds hetzelfde, dat zou wel het mooiste zijn.
@Cow18, voor mijn kleinzoon nog wel wat lastig denk ik.
Ik dacht meer misschien heeft iemand al zoiets, lijkt me wel een uitdaging.

Ja, die is wel mooi Peter, maar twee cijfers achter de komma lijkt mij toch minimaal. Doe eens 513 delen door 12 = 42,75. Dan kun je niet met 42 aankomen.

@Senso

Zover als ik begrepen heb werken ze op de bassischool met een z.g. Rest (R).
Dus niet met decimalen.
Dus in jou voorbeeld is dat 513/12 = 42 R 9

Laatst bewerkt:
Wat heb ik daar aan? Je wilt toch vaak in berekeningen met vermenigvuldigen kijken of de uitkomsten kloppen.
Maar goed. Ik ben het toch niet eens met de gang van zaken in het onderwijs. Vroeger kreeg je punten 1 t/m 10, direct duidelijk en dan wist je waar je aan toe was en nu krijg je vage omschrijvingen van de prestaties. Kun je alle kanten mee op.

Een onderwijzer zal maar geld op de bank hebben tegen 4,5% 10 jaar vast en de bank zegt zullen we het cijfer achter de komma maar weglaten?;)

Laatst bewerkt:
Het ging meer om het te oefenen en als hij dan de uitkomst goed heeft bijv. Hoera je hebt het goed uitgerekend.
Ik moet zeggen hij is al vrij goed met rekenen, vooral optellen en vermenigvuldigen:d hahaha
En zeker wat je zegt, bij mijn kleinzoon krijgen ze toch ook cijfers.

Laatst bewerkt:
@Senso

Zover als ik begrepen heb werken ze op de bassischool met een z.g. Rest (R).
Dus niet met decimalen.
Dus in jou voorbeeld is dat 513/12 = 42 R 9

Nou, daar beginnen ze mee, daarna wordt het gewoon ook een 0 erachter plaatsen, dus R9-> 90/12=7 R6---R6->60/12=5, dan is dat uiteindelijk dus 12,75 bijzonder omslachtige manier om het zo op te schrijven, maar werkt hetzelfde als een staartdeling.

dat excel bestand van Peter59 (van Mr.Excel, #9), die gaat zo de goeie kant op, in het witte kadertje wat formuletjes en voorwaardelijke opmaak en klaar is kees.
Maar blijkbaar wil je een andere uitdagen ipv het werk zelf te doen ... . Daar heb ik eventjes geen zin in.

@cow18
Ik daag in ieder geval niemand uit om het te maken, en als je geen antwoord wil geven moet je dat vooral niet doen.
Ik ben er ook mee bezig geweest en daarom vroeg ik mij af of iemand daar wel eens mee te maken heeft gehad.
Het is meer een discussie, en peter zijn bestandje zag er goed uit als voorbeeld om verder op te borduren.

Vriendelijke groet
Johan

@Senso
Die had ik ook gevonden en probeer ik dan met formules te vertalen naar Excel.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan