Stabiele overklok?

Status
Niet open voor verdere reacties.

gast0561

Gebruiker
Lid geworden
20 dec 2011
Hallo,

Ik heb een week geleden mijn PC in elkaar gezet. Hij werkt prima en ik probeer hem nu over te klokken. Ik heb een AMD FX-8350 met een Tranquillo Rev.2. Ik probeerde hem naar 4.4 GHz over te klokken, toen kreeg ik een blauw scherm. Ik zette de voltage wat hoger, en het lijkt te werken. Ik gebruik AMD's programma overdrive. Hierin zit een stability test, maar ik heb niet echt het idee dat deze goed werkt aangezien de CPU ook niet warmer wordt. Hoe kan ik er achter komen of de overklok stabiel is? Ik had ergens gelezen Prime 95. Ik heb nu een klok van 200MHz en m'n multiplier staat op 22x. De voltage is 1.3625V. Hoe hoog denken jullie dat ik kan? Ik weet niet of dit van belang is maar ik game vooral met de PC.

EDIT: Ik heb het programma op auto clock gezet, met voltage boost aan. Hij gaat telkens met stapjes van 100MHz omhoog. Hij staat nu op 4.5GHz. Ik vraag me af of dit programma wel "weet wat het doet" en niet te ver overklokt.

Laatst bewerkt:
Probeer zelf het maximale te vinden met Prime95. Gewoon de processor opvoeren in kleine stapjes. Vergeet overigens niet de temperatuur in de gaten te houden.

Wat is ongeveer de max temp? 65 ofzo? Op 4.5 GHz werd hij 55 graden onder load, maar er stond wel een vuurtje voor:P ik heb een screenshot, die upload ik vanmiddag wel even

Vuurtje ervoor, dan gok ik dat je Speedfan gebruikt.

Realtemp gebruiken want speedfan is ruk en laat vaak verkeerde waardes zien
klikerdeklik real temp komt ook met ondersteuning van prime95 hij meet dan hoe heet de cpu kan worden in 100% load
test-1.jpg

probeer anders coretemp klikerdeklik

Supported Processors

AMD:All FX series.All APU series.All Phenom / Phenom II series.All Athlon II series.All Turion II series.All Athlon64 series.All Athlon64 X2 series.All Athlon64 FX series.All Turion64 series.All Turion64 X2 series.All Sempron series. (K8 and K10.5 based)Single Core Opterons starting with SH-C0 revision and up. (K8 based)All Dual Core Opteron series. (K8 based)All Quad Core Opteron series. (K10 based)All Hexa Core Opteron series. (K10.5 based)All 12 Core Opteron series. (K10.5 based)

Laatst bewerkt:
Hallo, ik heb coretemp gedownload, en die zegt inderdaad wel wat anders dan speedfan ja! Het is nu wel iets koeler in de kamer, een graad of 2-3 maar dat zou niet zo veel moeten schelen. Op een kloksnelheid van 4.5GHz was de maximaal behaalde temperatuur 38 graden, (speedfan zei iets van 56!) onder 100% load (via AMD Overdrive stability test). Overclock.jpg. Misschien kan ik nog wel iets verder gaan, 4.8 of iets dergelijks. Wat is de maximaal aangeraden temperatuur ongeveer? een graad of 65 ofzo? Ik wil de koelers van de kast ook upgraden, omdat die redelijk wat herrie maken. Weten jullie misschien een goede? Of zou het slimmer zijn om de CPU koeler te vervangen. Ik zit zelf te denken aan de Corsair AF120 en SP120, maar deze zijn wel redelijk prijzig. De Sharkoon silent eagle 1000 (120mm) schijnt ook goed te zijn, en is iets goedkoper.

Voor de CPU heb ik een Gelid Tranquillo Rev.2, maar ik heb de thermal paste gebruikt die erbij zat. Is het de moeite (en het geld) waard om iets als Artic Silver 5 te kopen?

Ik ben trouwens nog niet erg bekend met overklokken, zijn er behalve temperatuur en niet te hoge voltage nog andere dingen waar ik op moet letten? Het moederbord misschien? Ik ben nog niet in de bios bezig geweest met overklokken, omdat ik had gelezen dat je dan het RAM en de videokaart ook meteen mee overklokt (via de North Bridge oid).

Laatst bewerkt:
ik weet niet hoe zwaar die AMD Overdrive stability test is maar ik raad je aan om Prime95 te draaien en dan de In-place large FFTs torture test die laat je cpu echt zijn werk doen
blijf goed op de temps letten!

je overclockt alleen het geheugen als je de FSB omhoog gooit echter zijn deze dagen cpu's unlocked en kun je dus de multiplier omhoog gooien
waardoor OC'ing via FSB niet meer hoeft

Laatst bewerkt:
Hallo, ik heb nog even gekeken naar de overclocks etc. en wat geprobeerd, maar nog niks gedaan. Ik maakte me zorgen om het feit dat mijn core temps rond de 7 graden celcius zitten... Dit kan toch nooit kloppen? Het is 20 graden in mijn kamer. Ik gebruik core temp zoals jullie hadden aangeraden. AMD Overdrive zegt ook dat mijn temperatuur tussen de 7 en 15 graden zit. Als ik overclock, moet ik dan letten op Core temps of CPU temps?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan