Ik zal eerst even een overzicht geven van mijn systeem dan weten jullie ook meer:
- Asus Moederbord P5N-E SLI
- Cooler Master Real Power M1000
- Intel Pentium D 915, 2x 2.8Ghz
- 2x TwinMos DDR2 Memory 1024 MB, PC6400, 800 MHz, 5
- XFX VGA GeForce 7600GT XXX Edition 256 MB
- Allemaal round cables.
- MAxtor 250GB schijf
- Floppy drive jaja je weet maar nooit
Als koeling gebruik ik:
- 6x Noctua 120mm fan NF-S12-1200
- 2x Cooler Master real silent fans
- VGA Cooler Accelero S2 (Arctic Cooling)
- Ultima-90I Heatsink (Thermalright )
- 2x Nexus Technology Memory Heatspreader
- 2x ZM-NBF47 Chipsetkoeler passief (Zalman) voor de north- en southbridge
- fancontroller ZM-MFC1 Plus (Zalman)
Hoe heb ik mijn koeling ingedeeld:
1x voor intake
2x zijkant intake
1x achter exhaust
1x bodem exhaust
1x top exhaust
1x noctua op cpu
1x noctua op vga
Mijn temperaturen zijn als ik alleen beetje muziek luister, op het forum zit, msn etc. Temperaturen zijn gemeten met pc probe II, deze zijn +/- hetzelfde als in mijn bios. Ik heb alle fans op low staan en mijn cpu + vga op max, dit omdat ik een stille lucht gekoelde pc wil, echter vind ik de kast en cpu temperatuur aan de hoge kant. vooral als je op testen zie dat de ultima-90 met 120mm fan op idle 29 graden hoort te zijn.
Temp Idle:
Cpu: 44
Case: 33
Temp Load:
Cpu: 49
Case: 38
Nu weet ik dat deze temperaturen gewoon goed zijn maar als je zoveel geld uitgeef voor onderdelen die eigenlijk passief zouden kunnen koelen snap ik het niet echt. Ik heb de Cpu koeler al meerdere keren eraf gehaald om koelpasta anders te gebruiken, rijstkorel en gladstrijken. maar geen verschil in temperaturen. Zo wordt de ultima 90 ook niet warmer dan lauw. Daar zit dus ook een fout denk ik. Momenteel heb ik de cpu koeler zo bevestigt dat hij verticiaal blaast zodat de warme lucht direct de voeding ingaat, Dit ga ik sowieso weer wijzigen. Zodat de cpu direct in de back exhaust van mijn pc blaast toen werden de kast en cpu temperaturen toch al 2 graden minder. Dit verander ik ook om het feit dat hij nu meer geluid maakt dan als de cpu koeler horizontaal blaast.
Ik zou echt niet meer weten wat ik zou kunnen doen om deze temperaturen omlaag te krijgen. want 37 graden voor de kast ik ook niet echt gezond. boven de 40 wordt zelfs schadelijk voor je onderdelen. En aangezien ik een huge kast heb met zo beetje de beste koelers die er zijn zou ik niet meer weten wat ik kan doen.
Hier onder nog enkele plaatjes:
De fans met kruisen passen niet meer en de andere fans die je momenteel zie zijn vervangen door noctua's. De fan op de bodem heb ik zelf geplaatst door het boren van gaten.
Het custom maken voor het bevestigen van een 120mm fan
er zijn speciale koelers voor gemaakt maar die maken een #@$% herrie.
Dit is het wel zo beetje. Ik hoop dat jullie kunnen helpen om mijn evo koeler te maken.
Gr Pascal
- Asus Moederbord P5N-E SLI
- Cooler Master Real Power M1000
- Intel Pentium D 915, 2x 2.8Ghz
- 2x TwinMos DDR2 Memory 1024 MB, PC6400, 800 MHz, 5
- XFX VGA GeForce 7600GT XXX Edition 256 MB
- Allemaal round cables.
- MAxtor 250GB schijf
- Floppy drive jaja je weet maar nooit

Als koeling gebruik ik:
- 6x Noctua 120mm fan NF-S12-1200
- 2x Cooler Master real silent fans
- VGA Cooler Accelero S2 (Arctic Cooling)
- Ultima-90I Heatsink (Thermalright )
- 2x Nexus Technology Memory Heatspreader
- 2x ZM-NBF47 Chipsetkoeler passief (Zalman) voor de north- en southbridge
- fancontroller ZM-MFC1 Plus (Zalman)
Hoe heb ik mijn koeling ingedeeld:
1x voor intake
2x zijkant intake
1x achter exhaust
1x bodem exhaust
1x top exhaust
1x noctua op cpu
1x noctua op vga
Mijn temperaturen zijn als ik alleen beetje muziek luister, op het forum zit, msn etc. Temperaturen zijn gemeten met pc probe II, deze zijn +/- hetzelfde als in mijn bios. Ik heb alle fans op low staan en mijn cpu + vga op max, dit omdat ik een stille lucht gekoelde pc wil, echter vind ik de kast en cpu temperatuur aan de hoge kant. vooral als je op testen zie dat de ultima-90 met 120mm fan op idle 29 graden hoort te zijn.
Temp Idle:
Cpu: 44
Case: 33
Temp Load:
Cpu: 49
Case: 38
Nu weet ik dat deze temperaturen gewoon goed zijn maar als je zoveel geld uitgeef voor onderdelen die eigenlijk passief zouden kunnen koelen snap ik het niet echt. Ik heb de Cpu koeler al meerdere keren eraf gehaald om koelpasta anders te gebruiken, rijstkorel en gladstrijken. maar geen verschil in temperaturen. Zo wordt de ultima 90 ook niet warmer dan lauw. Daar zit dus ook een fout denk ik. Momenteel heb ik de cpu koeler zo bevestigt dat hij verticiaal blaast zodat de warme lucht direct de voeding ingaat, Dit ga ik sowieso weer wijzigen. Zodat de cpu direct in de back exhaust van mijn pc blaast toen werden de kast en cpu temperaturen toch al 2 graden minder. Dit verander ik ook om het feit dat hij nu meer geluid maakt dan als de cpu koeler horizontaal blaast.
Ik zou echt niet meer weten wat ik zou kunnen doen om deze temperaturen omlaag te krijgen. want 37 graden voor de kast ik ook niet echt gezond. boven de 40 wordt zelfs schadelijk voor je onderdelen. En aangezien ik een huge kast heb met zo beetje de beste koelers die er zijn zou ik niet meer weten wat ik kan doen.
Hier onder nog enkele plaatjes:

De fans met kruisen passen niet meer en de andere fans die je momenteel zie zijn vervangen door noctua's. De fan op de bodem heb ik zelf geplaatst door het boren van gaten.

Het custom maken voor het bevestigen van een 120mm fan

Dit is het wel zo beetje. Ik hoop dat jullie kunnen helpen om mijn evo koeler te maken.
Gr Pascal