Stand bijhouden mbv query

Status
Niet open voor verdere reacties.

VBAJAAP

Gebruiker
Lid geworden
14 aug 2013
Beste Lezers,

Ik ben obv een eerdere post al een stuk verder gekomen om een query op te stellen waarmee ik de stand van de voetbalcompetitie kan berekenen.
In bijgevoegde voorbeeld database heb ik een (groot) aantal queries, waarmee ik oa het doelsaldo bereken. Dit gaat goed (gecontroleerd obv de daadwerkelijke stand van de NL competitie). Waar het (een beetje) fout gaat is, het toekennen van punten (waarschijnlijk) aan gelijke spelen.
Ik heb een geneste expressie gemaakt, die eigenlijk in het kort op het volgende neerkomt:

Iif(thuisdoelpunten>Uitdoelpunten;3;iif(thuisdoelpunten=uitdoelpunten;1;0)) (Zie voor de gebruikte syntax de voorbeelddatabase).

Ik denk dat bovenstaande op de een of andere manier niet de goede punten toekent, waardoor de stand niet helemaal meer klopt.
Pec Zwolle heeft bijvoorbeeld geen punten toegekend gekregen, hoewel ze de eerste wedstrijd gelijk gespeeld hebben.

De uiteindelijke stand moet worden getoond in de query qryStand.

Subsidiair de vraag: Ben ik niet te omslachtig bezig om met zoveel queries de stand te reconstrueren. (Eerlijk gezegd vind ik het voor mijn begrip wel handig om elke query een stapje te laten uitvoeren), maar uiteraard sta ik open voor tips!

Ik hoop dat er een Acccess goeroe is die me weer een stapje verder helpt.

Vriendelijke groet,

Jaap.

Bijlagen

Het zal het tijdstip zijn; in de thuiswedstrijden gebruik je deze formule:
Code:
PuntenThuis: IIf([GoalsThuis]>[GoalsUit];3;IIf([GoalsThuis]=[GoalsUit];1;0))
In de uitwedstrijden deze:
Code:
PuntenUit: Som(IIf([GoalsUit]>[GoalsThuis];3;0))
Ik zie een klein verschil :).

Stom !!!!!!
Ik heb de tweede query aangepast aan de eerste en het werkt !

Ik heb mijn rapport 'De stand' nu bijna compleet; ben alleen nog even aan het kijken hoe ik mbv één of meerdere queries het aantal gewonnen,gelijkgespeelde en verloren wedstrijden per club kan weergeven. Ik ben druk aan het puzzelen, maar uiteraard is een klein duwtje in de goede richting van harte welkom!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan