Standaard bestandslocatie

Status
Niet open voor verdere reacties.

reneemettrie

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
1 aug 2006
Gisteren had ik hier een vraag gesteld ivm het maken van partities op een pas geïnstalleerde Windows Vista PC, werd inmiddels op "opgelost" gezet.

Maar nu schiet met toch weer wat vragen te binnen:

De voorgedefinieerde mappen zoals Documenten en Afbeeldingen zullen natuurlijk oorspronkelijk op de partitie van het besturingssysteem staan. Nu kan je die wel verplaatsen naar de andere partities, maar hoe zorg je ervoor dat ze herkend worden als standaard locaties?
Ik weet wel hoe je dat in MS Office doet, maar is er ergens een methode om dat in Windows zelf te doen, zodat het geldt voor alle programma's?

En wat zet je best allemaal op de nieuwe partitie, naast documenten? Ik denk bvb. aan de bestanden van Outlook, maar er zijn vast een aantal dingen waaraan ik niet zo meteen denk.

Lees dit eens door, dan komt het wel goed.
Wat die 'andere' aan te bevelen mappen betreft: tja, da's heel persoonlijk, da's maar net hoe jij je backups wilt gaan organiseren.
Zo zou je ervoor kunnen kiezen om alléén maar Windows op de (wat kleiner te houden) C partitie te hebben en ál het andere op een andere partitie. Nadeel hiervan is weer dat je met het backuppen weer 2 'belangrijke' partities goed moet backuppen. Je schrijft / vraagt ook als voorbeeld Outlook. Da's leuk, je kunt idd. de software van Outlook op een bepaalde zelf te kiezen locatie 'parkeren', maar houd in je achterhoofd dat het outlook.pst en het archive.pst in een map onder app data komt te staan en die map staat weer op C. De mappen .pst zijn de mappen waarin Outlook álle gegevens opslaat.

Daarom heb ik er voor gekozen om alles wél op C te laten. 1x in de week op een vast tijdstip wordt mijn gehele C schijf gekopieerd middels Vista Ultimate bestandsbackup maken.
Ik ben ooit begonnen met de in Ultimate zittende backup mogelijkheid : gehele harde schijf backuppen.
Ik heb dus na de ooit gedane Windows installatie een complete 'mirror' laten maken van Windows, Program Files, Mijn documenten etc. etc. naar een externe harddisk en ik laat Vista nu elke week de map 'mijn documenten' backuppen.
1 keer in de 3 maanden maak ik weer een complete mirror en begin opnieuw.

Tip: het is mij 1x gebeurd na een schijfcrash (+vervanging van die schijf) dat de mirror + aanvullende backups NIET terugezet konden worden. Theoretisch had ik dus een gigantisch probleem!!! Daarom maak ik naast eerder genoemde automatische backups óók een handmatige backup van de map 'Mijn documenten'. Ik heb op die externe disk, waar dus ook de autmatische backups op staan, een mapje genaamd 'handmake backup'. Daar sleep ik na de wekelijkse automatishe backups van Vista simpelweg de map 'Mijn Documenten' naartoe zodat in geval van een grote ramp ik altijd de map 'Mijn documenten' als backup heb.
Paranoia als ik ben op dit terrein heb ik nóg een backup van de map "Mijn documenten" en wel op een andere fysieke schijf in mijn pc. Ook dat kopietje betreft een kopie van de map "Mijn documenten". Linksom of rechtsom, zo heb ik áltijd nog een reservekopie van die map.

Met veiligheid troef als motto samengevat dus:

- 1 keer een mirror te maken van de C schijf met Vistas tool : 'Gehele computer backuppen' (op externe harddisk)
- daarna 1x per week met Vistas tool 'Bestanden backuppen' een kopie maken van de map 'Mijn documenten' (op externe harddisk)
- 1 keer per week 'sleep' / kopieer ik in de verkenener de map "Mijn documenten" óók naar die externe harddisk
- 1 keer per week 'sleep' / kopieer ik in de verkenner de map "Mijn doxcumenten" naar een andere fysieke schijf in mijn pc.

Mocht dus ooit de C schijf in mijn pc crashen en door een ongelooflijke samenloop van (slechte) omstandigheden de backups op externe harddisk niet meer terug te plaatsen zijn, dan heb ik altijd nog de map 'Mijn documenten" op die 'andere' harddisk in mijn pc. Ik zal dan wel Windows handmatig terug moeten installeren, maar die map '" Mijn documenten" is natuurlijk onvervangbaar en dientengevolge moet deze als een baby gekoesterd en gebackupped worden (Je zal maar 11 giga aan persoonlijke mappen / bestanden verliezen.............!!!)

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan