standaard border style veranderen standaard illustrator style

Status
Niet open voor verdere reacties.

jonajona25

Gebruiker
Lid geworden
15 okt 2009
Hallo allemaal!
Weet iemand hoe je een standaard border style in css voor een tabel (dus double, dotted, solid etc) veranderd in eigen of standaard illustrator style? Kan dat? Enige creatieve oplossing?

Groeten
Jonathan

:shocked:
Als je bedoelt dat je 'n eigen afbeelding als border wilt gebruiken, dan is het antwoord simpel: dat kan niet. (enz.)
Nu moet ik toch zo brutaal zijn om wat tegengas te geven... :rolleyes:
Letterlijk genomen kan het inderdaad niet: de border, d.w.z. het "border"-attribuut zelf (in css2.1-definitie: het lijntje om een box heen) kan je niet vervangen door een eigen andere inhoud.
Maar ... desniettemin ... hoewel ... edoch ... toch ... niettegenstaande ... als je een eigen fabrikaat "randje" om een box heen wilt plaatsen, dan is dat op een andere manier met wat css heel goed mogelijk.
Hoeft dus niet eens met een fixed width, kan ook lekker liquid.
Alles wat je met een brush kunt maken en wat in een jpg'tje, gif'je of png'tje is op te slaan kan zo gebruikt worden. Met deze "vrij grote brush" kon bv. met dit principipe de hele lade er in gezet worden als boven"border" van het voorplankje: in deze.

Zo kan je je fantasie aardig de vrije loop laten, dacht ik. :)

Succes!
CSShunter

Hey
Wat goed! Alleen hoe schrijf je het script om dat te bewerkstelligen??

Thanks

Jonathan

Tegengas geven tegen mij? Waar heb ik dat aan verdiend? Vind je dat niet gevaarlijk?
(Voor de zekerheid maar even, voor ik 't weer vergeet: :D )
Dat voorbeeld met die la is echt heel mooi! En 't werkt zelfs in IE 6 met 'n andere lettergrootte. Knap!
Ik ging er vanuit dat 't simpele css moest zijn, vandaar mijn antwoord.
Als je gebruik maakt van background-images kan 't wel, maar dat is behoorlijk veel werk om 't goed te krijgen in alle browsers met zoomen en andere lettergroottes.
Als je de code van de voorbeelden van csshunter bekijkt, kun je dat ook zien.
(En als ik me vergis zal hij me wel weer tegenspreken :p )
Dus dan wordt de vraag: wat voor soort border wil je precies krijgen en zo.

Hmm Hoe zit het nou precies.. Want ik wil inderaad wel zo simpel mogelijk :P

.table2{
border:url(.../images/naam.jpg);
repeat:x;
}

zo iets??

... dat is behoorlijk veel werk om 't goed te krijgen in alle browsers met zoomen en andere lettergroottes.
Tegenspraak, mompelde hij zachtjes, zodat niemand het kon horen. :p
Zou best eens kunnen meevallen: het uitzoekwerk is al gebeurd, er staat een sjabloon klaar, en zo nodig is wat hulp bij het gebruik daarvan op dit forum te bekomen. :)
  • Het principe staat uitgelegd in het artikeltje "Flexibele ronde hoeken".
  • Het stylesheet (met gebruiksaanwijzing) voor 4 ronde hoekjes staat hier, en het stylesheet voor complete randen rondom staat hier.
.table2 {
border: url(.../images/naam.jpg);
repeat:x;
}

zo iets??
Nee, het gaat met achtergrond-figuren: die je op een handige manier samenstelt, en nog veel handiger met css rondom de betreffende box zet.
Het hangt van de maten van je hoekjes/randjes af, hoe je de maten in het stylesheet moet zetten. Daarna is het gewoon plak-plak om de randen om elke box heen te hangen.

Maar heb je een afbeelding van hoe je rand er precies uit moet komen te zien? Als link of geupload als bijlage? Dan kunnen we eens kijken wat er gebakken moet worden voor een mooie universele toepassing.

Met vriendelijke groet,
CSShunter

PS Goeroeboeroe, het ontwerp is van een flinke tijd geleden, toen IE6 een wonder van standards compliant was (voor het doen van MS dan); ik geloof dat ie het zelfs ook nog in IE 5.5 doet (die heb ik intussen met een flinke boog op de milieuverontreinigingsberg gegooid, dus kan ik niet meer 100% checken). In m'n Multiple IE's doet ie het in IE 5.5, maar die is niet helemaal te vertrouwen. In elk geval wel in FF 1.0.6 en Netscape 6.2, staat onder het artikel: mocht iemand aanhanger van de prehistorie zijn. ;)

PS2: @Jonathan: het hoeft gelukkig niet in een table.

Laatst bewerkt:
@csshunter: Nou, ben benieuwd. Jij bent in dit deel duidelijk meer thuis dan ik. Ik vind het wel belangrijk dat het ook werkt in FF 1.06.
Link naar je verhaal over ronde hoeken gemaakt.. Er staat volgens mij echt onwijs veel goede info op die site...

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan