• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Standaard cel A1 selecteren

Status
Niet open voor verdere reacties.

jelle87

Gebruiker
Lid geworden
13 nov 2013
Goedenmorgen,

We maken gebruik van vrij uitgebreide Excel documenten (met veel macro's, formules en tabbladen).

Op de een of andere manier springt het document altijd een heel stuk naar rechts, zodra hij geopend wordt. En dat terwijl daar helemaal geen waardes of formules ingezet zijn.

Is het mogelijk om een macro in de documenten te zetten, die er voor zorgt dat je altijd naar tabblad 1 cel A1 gaat, zodra het bestand geopend wordt?

Alvast bedankt!

Groet,
Jelle

Ja, dat is mogelijk.
Zet in ThisWorkbook
Code:
Private Sub Workbook_Open()
    Sheets(1).Select
    Range("A1").Select
End Sub

om te veroorzaken dat altijd het eerste tabblad, cel A1 wordt geselecteerd bij het openen van het bestand.

Of

Code:

Application.Goto Sheets(1).Range("A1"), True

End Sub

Top, beide werken prima :)

Om het nog wat interessanter te maken; is het ook mogelijk om dit per tabblad in te stellen?

Stel je voor het bestand wordt geopend, maar
- Staat op tabblad 1 (omdat hij daar voor het laatst is opgeslagen). Kan hij dan op tabblad 1 automatisch naar A1 springen?
- Of hij staat op tabblad 3 (omdat hij daar voor het laatst is opgeslagen). Kan hij dat specifieke tabblad naar A1 gaan?
- etc.

Goedenmorgen,

We maken gebruik van vrij uitgebreide Excel documenten (met veel macro's, formules en tabbladen).

Op de een of andere manier springt het document altijd een heel stuk naar rechts, zodra hij geopend wordt. En dat terwijl daar helemaal geen waardes of formules ingezet zijn.

Heb je de oorzaak al bij de macro's gezocht ?

Toch zit het daar.

Een 'oplossing' voor een niet geanalyseerd probleem is geen oplossing.
zet eens in de gebeurtenisprocedure

Code:
  Stop
End sub

en vervolgens ga je stap voor stap ( F8 ) verder.

zodra hij bij deze aankomt, springt de selectie een cel naar rechts:

"
Private Sub Worksheet_SelectionChange(ByVal Target As Range)
Calculate
End Sub
"

Het probleem komt dan naar voren zodra de meest rechtse kolom geselecteerd is, het bestand opgeslagen en gesloten wordt. Zodra je hem dan opnieuw opent, springt het beeld naar rechts. Omdat ik Kolom A en B geblokkeerd heb, verspringt het beeld dan.

Ik zou deze code sowieso weghalen.
Daarvoor kun je gewoon een van de instellingen van Excel gebruiken: application.calculation=automatic.

Hoe dacht je cel A1 te kunnen aktiveren als kolom A geblokkeerd is ?

ik zou hem dan uiteraard niet doorlinken naar cel A1, maar aan de eerste cel die niet geblokkeerd is :) Maar ik wilde het eenvoudig houden in de vraagstelling, daarom had ik daar A1 in genoemd.

wellicht helpt het als je eens laat zien wat er in ThisWorkbook staat?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan