Standaard gebruikersmappen verdwenen

Status
Niet open voor verdere reacties.

userman

Gebruiker
Lid geworden
29 mrt 2004
Ik heb op een nieuwe Windows 11 eerst de standaard opslaglocatie naar D gezet en vervolgens ik weet niet meer op welke manier de standaard gebruikersmappen zoals documenten etc ook naar de D gekopieerd of verplaatst.
Echter is er van die mappen geen spoor te bekennen op D.
Op de C vind ik bij geen enkele gebruiker (gebruikersnaam, default, openbaar) ook die mappen niet terug, net zomin als een volledige zoektocht op de C en in Windows.
Hoe krijg ik die mappen terug op C of D

Je hebt hopelijk wel gebackupt? Anders is het een wijze les als data je lief is!
Hopelijk vind je ze nog terug als verborgen map o.i.d.

En anders moet je aan de slag met recoverytooltjes.

Vreemd verhaal. Als je de standaardlocatie juist wijzigt dan gaan de mappen en bestanden toch mee naar die locatie. Kopiëren is dan niet aan de orde. Weet je een exacte naam van een map of bestand? Zoek dan op die naam en kijk waar die zit.

Win+R = Run = Uitvoeren en typ:
Code:
shell:personal
dan enter
Resultaat?

Met cmd = Opdrachtprompt
echo %userprofile%
echo %USERNAME%

Laatst bewerkt:
Er is op dat moment nog geen sprake om te back-uppen, dat doe je normaal pas als alles er op staat en (nog) niet bij het instellen van Windows, al had het van de kale Windows wel nuttig geweest in dit geval.
Senso ik ga dat asap testen, maar de pc staat niet bij mij en via teamviewer is geen optie gezien de beperkte kennis en wantrouwen van de eigenaars tegen zulke zaken.

Punt is dat als je bestanden op één locatie hebt, ga dan nooit verplaatsen maar kies kopiëren!
Tweede punt is dat ik geen gebruik maak van de Persoonlijke Windows mappen. Ik heb op een externe schijf zelf mappen gemaakt. Die staan niet meer in verband met een userprofile en/of username. Ik regel dat zelf wel.
al had het van de kale Windows wel nuttig geweest in dit geval.
Je had een systeemkopie kunnen maken met Todo of Aomei.

Weet niet of dit aan de orde komt?

Operation to change a personal folder location fails in Windows

Laatst bewerkt:
Punt is dat als je bestanden op één locatie hebt, ga dan nooit verplaatsen maar kies kopiëren!
Tweede punt is dat ik geen gebruik maak van de Persoonlijke Windows mappen. Ik heb op een externe schijf zelf mappen gemaakt. Die staan niet meer in verband met een userprofile en/of username. Ik regel dat zelf wel.

Je had een systeemkopie kunnen maken met Todo of Aomei.

Weet niet of dit aan de orde komt?

Operation to change a personal folder location fails in Windows

Ik maak mijn backups al jaren met Macrium Reflect, voor mij het simpelste en beste back up programma. Ik heb nu een tussenoplossing door de ontbrekende mappen zelf te creëren en dat werkt goed, maar sommige zaken zoals downloads en gedownloade video's komen toch op de C mappen en zijn dus onvindbaar. Er is een wel bak-up gemaakt van het volledige systeem.

Je zou kunnen overwegen om de systeemkopie te herstellen. Dan is alles zoals het was. Wijzigingen, downloads etc. etc, die na die datum van de systeemkopie zijn gemaakt zul je niet terugvinden. Dus dat is een belangrijke afweging die je moet maken.

Windows heeft veel locaties en de adressen zijn soms lang. Wat ik gedaan heb, is een map gemaakt met de naam bijv Open locaties. Onder details kun je koppelingsdoel activeren! In die map plaats ik snelkoppelingen naar die locaties en zet vòòr alle bestandsnamen open
voorbeelden
open SendTo
open Favorieten
open Quick Launch

Ik typ dan in mijn zoekmachine open Fa en klikken en binnen een milliseconde sta ik in de juiste map.

Laatst bewerkt:
Ik maak mijn backups al jaren met Macrium Reflect, voor mij het simpelste en beste back up programma.
Is dat dan nog freeware? Is dat nog een 'totaal' programma of uitgekleed?

Is dat dan nog freeware? Is dat nog een 'totaal' programma of uitgekleed?
Sinds 1-1-2024 betalend, maar als je wat zoekt kan je de versie 8 nog vinden en installeren die je dan verder gratis kan updaten. Ik heb het zo ook moeten doen daar ik schrok dat het plots betalend was.

In verkenner rechteruisknop op 1 van de mappen "documenten, foto's, muziek". Vervolgens tabblad "locatie" en dan de knop "verplaatsen". Op die manier worden meteen alle verwijzingen correct aangepast.

Als het goed is worden dan de mappen ook op de juiste plek, en met de juiste rechte gemaakt.

Het heeft veel langer geduurd dan ik wou door omstandigheden, maar hier een update van de huidige situatie na testen van de tips.
In alle gevallen kom ik uit op de D schijf bij de mappen die ik zelf heb aangemaakt. Ik heb binnen Windows alles uitgezocht maar geen gebruikersmappen te vinden.
Er is ook geen default user. Enkel de user met naam en openbaar.
En toch moeten ze ergens zijn, want bij het downloaden van een filmpje werd dat opgeslagen in video's, een map die op D niet is aangemaakt.

Alles staat toch op zichtbaar en niet op hidden? Downloads is normaal C:\Users\Username\Documents
Video's is C:\Users\Username\Video's Post 5 uitgevoerd?
En toch moeten ze ergens zijn, want bij het downloaden van een filmpje werd dat opgeslagen in video's, een map die op D niet is aangemaakt.
Waar zou dat filmpje volgens jou dan opgeslagen moeten zijn, welke schijfletter(s)? Wat is de juiste, exacte naam van dat filmpje? Heb je daar op gezocht met Everything van Voidtools > Hulpmiddelen > Opties. Laat eerst de betreffende schijven scannen NTFS en dan zoek op die naam. Niet gevonden dan bestaat het filmpje niet. Gevonden dan kun je de locatie daar openen.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan