standaard opmaak

• Onderwerp starter Onderwerp starter pum
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

pum

Gebruiker
Lid geworden
18 dec 2009
Is er ook een cheatsheet, of website waarop staat welke browser welke eigenschappen meegeeft aan een element?

Laatst bewerkt:
Leuke vraag! Nee, niet dat ik weet. Zou wel heel erg handig zijn.
Hoewel ik niet weet of het wel mogelijk is. De standaard voor css en html geeft voor vrijwel alles waarden op. Dus als 'n browser daarvan afwijkt is het eigenlijk geen standaardwaarde, maar 'n bug.
Maar de dingen waar de standaard onduidelijk over is (marge/padding bij body, marge/padding bij lists, en nog wat dingen), daar zou het hartstikke handig kunnen zijn.
Denk ik.

Hoi pum,
Snap niet helemaal wat je bedoelt. Als browsers de css- en html-standaarden volgen, doen ze allemaal hetzelfde met dezelfde eigenschappen.
O ja, er zijn een paar uitzonderingen. Bij een <hr> (scheidingslijntje met schaduw) laten de standaarden vrij, hoe een "user agent" (lees: browser) dat maakt; sommigen doen het door de border te gebruiken, anderen met de color/backgroundcolor. Als je de <hr>'s een eigen design wilt geven, wordt dat heel lastig. Het beste kan je dan een eigen <div>'je maken dat dan in alle browsers precies doet wat je wilt.
Ook bv. de manier waarop qua layout met een <form> en de onderdelen daarvan wordt omgegaan, is wel eens verschillend, en lastig op één lijn te krijgen.
Maar een overzicht van dat soort dingen heb ik nooit voorbij zien komen.
Voor concrete problemen bij een bepaald element of een bepaalde eigenschap vallen er via Google meestal wel tutorials of forum-bijdragen voor cross-browser oplossingen te vinden. Of er wordt aangetoond dat zoiets niet bestaat. ;)

Met vriendelijke groet,
CSShunter

[edit]Alweer een cross-browser kruispost![/edit]

Laatst bewerkt:
jh stel de vraag idd wat lastig :P ik bedoel of er een cheatsheet is waarop staat welke elementen een standaard waarde meekrijgen, en wat voor element het is.

standaard waarde
een p krijgt standaard margin en padding.

wat voor element het is
en waarop staat welke elementen inline elementen zijn en wat block elementen zijn :)

dacht als zoiets er is is het wel handig naslagwerk.

Laatst bewerkt:
Schiet me nog te binnen:
Eric Meyer heeft indertijd een "Reset CSS" stylesheet bedacht, waarmee zo ongeveer alle eigenschapwaarden op nul worden gezet als ze dat niet al staan, en dus alle browsers gelijkgetrokken worden. Als je dat stylesheet gebruikt voorafgaand aan je eigen stylesheet, zou alles er hetzelfde uit moeten zien.
Ik heb het nooit gebruikt, want vanaf nul moet je eerst zelf weer veel dingen opbouwen. Bv. de "outline" van een <a> moet er dan weer in komen voor de toegankelijkheid, en een <ul> (ontdaan van list-style) moet ook weer geconstrueerd worden. Daar ben ik te ongeduldig voor. - Maar ik heb deze Reset CSS ook nooit echt gemist, moet ik zeggen. :)

Met vriendelijke groet,
CSShunter

volgens mij kun je dit ook doen d.m.v *{margin:0; padding:0;} in je css maar dit weet ik niet zeker, ging mij er niet echt om om alles op nul te zetten, maar meer om een overzicht te hebben van de inline elementen en elementen die standaard margins en paddings meekrijgen.

Laatst bewerkt:
Ja, die uitzonderingen bedoel ik. Daar vallen dus ook body en ul onder. Daar zou 'n cheatsheet handig voor zijn.
In principe staan die dingen als 'n marge bij 'n <p> en zo ook in 'n goed overzicht, of in ieder geval in de standaard.

Resetten met alleen *margin en *padding is niet voldoende, want er zijn meer dingen wat verschillend.
Yahoo heeft ook zo'n reset-css. Ik heb 't ook nooit gebruikt, want die dingen resetten mij veel te veel. Ik vind 't veel simpeler gewoon de paar dingen die afwijken te corrigeren.

ja dat wil ik idd niet gaan gebruiken, doe het ook liever op een andere manier, maar vroeg me af of er ergens een overzicht te bekijken van de elementen die standaard een padding en margin mee krijgen? of een overzicht van de elementen die inline of block zijn?:cool:

gewoon als naslagwerk :)

Laatst bewerkt:
Ja, en ter aanvulling:
  • Wat deze twee lijstjes allebei missen, is het <body> element, dat ook een blok-element is. :p
  • Het officiële "echte lijstje" is de DTD (Document Type Definition), die in het Doctype (= "DTD declaration", de eerste regel van een [x]html-document) wordt aangehaald, maar dat lijstje bevat veel meer toestanden en is bijzonder on(prettig)leesbaar; bv. www.w3.org/TR/html401/sgml/dtd.html.
En misschien handig om de css display-specificaties ernaast te hebben om elementen te dwingen zich als een andere soort te gedragen:
Over het gedrag van 'block boxes', 'inline boxes' en 'run-in boxes' is er nog de paragraaf:
Met vriendelijke groet,
CSShunter

PS:
Wat de afkorting visuren in de specs betekent, heb ik nooit begrepen. De vis zal van visual zijn, maar de uren? Of zou visuren op de uren slaan die je nodig hebt om alles uit te vissen? :D

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan