Standaard sorteervolgorde van Access wijzigen naar: leesteken, a-z, 0-9

Status
Niet open voor verdere reacties.

AdmNory

Gebruiker
Lid geworden
13 mrt 2006
De standaard sorteervolgorde in Access is: leestekens, cijfers, letters of omgekeerd.
Hoe kan ik dit wijzigen in: leestekens, letters en hierna pas cijfers?
Is dit mogelijk via 'Geavanceerde filter en sorteeroptie' of moet ik hier voor VBA induiken?

Deze sorteervolgorde heb ik voornamelijk nodig in bepaalde rapporten.

Je kunt met Option Compare aangeven hoe een tekststring moet worden behandeld.
Uit de Help:

Option Compare, instructie

Gebruik deze instructie op moduleniveau om de standaardvergelijkingsmethode te declareren voor de vergelijking van tekenreeksen.
Syntaxis
Option Compare {Binary | Text | Database}
Notities
Bij gebruik moet de instructie Option Compare in een module vóór procedures staan.
Met de instructie Option Compare geeft u de methode voor tekenreeksvergelijking (Binary, Text of Database) voor een module op. Als u de instructie Option Compare niet opneemt in een module, is de standaardtekstvergelijkingsmethode Binary.
Met Option Compare Binary worden tekenreeksvergelijkingen uitgevoerd op grond van een sorteervolgorde die is afgeleid van de interne binaire notatie van de tekens. In Microsoft Windows is de sorteervolgorde gebaseerd op de codetabel. Hier volgt een voorbeeld van een typische binaire sorteervolgorde:
A < B < E < Z < a < b < e < z < À < Ê < Ø < à < ê < øOption Compare Text geeft als resultaat tekenreeksvergelijkingen, gebaseerd op een niet-hoofdlettergevoelige tekstsorteervolgorde die wordt bepaald door de lokale instelling van uw systeem. Als u de bovenstaande tekens sorteert met de procedure Option Compare Text, heeft dit de volgende sorteervolgorde als resultaat:
(A=a) < (À=à) < (B=b) < (E=e) < (Ê=ê) < (Z=z) < (Ø=ø)Option Compare Database kan alleen in Microsoft Access worden gebruikt. Dit heeft tekenreeksvergelijkingen als resultaat op basis van de sorteervolgorde die wordt bepaald door de id voor de lokale instelling van de database waarin de tekenreeksvergelijkingen plaatsvinden.

Hallo Michel,

bedankt voor je snelle antwoord. Helaas is dit niet wat ik nodig heb...
Ik heb bij alle modules 'Option Compare Database'gewijzigd in 'Option Compare Binary'. De wijze van sorteren blijft echter het zelfde, terwijl er nu onderscheid gemaakt zou moeten worden tussen kleine en hoofdletters.

Een soortgelijk probleem is het sorteren van weekdagen. Je kunt maandag dan bv de waarde 1 geven, dinsdag 2 etc.
Nu wil ik dus een sorteervolgorde waarbij eerst een leesteken '**" wordt gekozen, daarna letters (hoofdletter ongevoelig) en daarna cijfers. Het gaat om een lijst met postnummers waarbij ** een nieuw hoofdstuk aangeeft en de letters (a.01, A.02, a.03) de normale posten, de cijfers geven extra posten aan (01, 02, 03.01, 03.02, 91, 92 etc).
De volgorde van de voorbeelden zou moeten zijn: **, a.01, A.02, a.03, 01 tm 92.
Na uitvoeren van sorteerquery krijg ik echter: **, 01 tm 92, a.01 tm a.03.

Groeten,
Ray

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan