standaard VBA editor laat VBAProject met workbook en sheets niet zien

Status
Niet open voor verdere reacties.

Luna92

Gebruiker
Lid geworden
7 nov 2018
Beste allemaal,

Bij het opstarten van VBA editor krijg ik een project explorer te zien waar mijn Workbook en sheets niet in zijn te vinden. Wat achtergrond info: Ik ben begonnen met een online cursus VBA en heb helemaal geen ervaring. Ik heb de editor geopend vanuit een lege excel file en heb nog nooit wat met VBA gedaan. Ik zoek me helemaal suf op het internet maar weet niet waar het aan kan liggen. In de bijlage heb ik een foto toegevoegd van wat ik krijg te zien. Wie o wie kan me helpen want ik loop al helemaal vast bij alleen de intro van de cursus haha.

Luna

VBA.PNG

Dat ziet er wel heel vreemd uit inderdaad.
Welke versie van Excel is dat?
Ik zou deze helemaal verwijderen en opnieuw installeren.
Iets anders kan ik zo ook niet verzinnen.

Kan je via <Insert>, <Module> wel een nieuwe module pagina laden?

Edmoor, ik gebruik Excel 2010 en ben denk ik een maandje terug overgestapt op Windows 10. Ik weet niet of dit ermee te maken kan hebben. Het hele office pakket heb ik al twee keer verwijderd en opnieuw geïnstalleerd en steeds krijg ik hetzelfde probleem.

OctaFish, ja een nieuwe module invoeren lukt wel en krijg dan het onderstaande te zien.

VBA2.PNG

Ik weet niet of het een oplossing is, maar is het wellicht mogelijk om handmatig op een of andere manier de workbook en sheets toe te voegen? Zo ja, hoe?
Wat me trouwens nog opvalt is dat als ik de VBA editor afsluit en opnieuw open zonder Excel helemaal af te sluiten, dan maakt hij automatisch nieuwe "projecten" aan. In het beginscherm had ik er 3, als ik VBA editor afsluit en weer open krijg ik er 4 bij. Als ik Excel helemaal afsluit en de VBA editor open dan heb ik er weer 3.

Je VBA venster wekt de indruk dat je 4 bestanden open hebt staan. Dat zou je nog eens kunnen controleren via het menu View, en dan alle vensters naast elkaar weergeven o.i.d. Je 'lege' werkbook ziet er verder prima uit met 3 werkbladen (al zou snb zeggen dat je nooit meer dan één worksheet tegelijk hoeft te maken). Dus je hoeft helemaal geen werkboek of werkbladen toe te voegen, die heb je al. Geen enkel nieuw bestand bevat verder een macroblad, omdat je standaard met xlsx bestanden werkt, en die bevatten nooit macro's. Dus als je een macro opneemt met de recorder maakt Excel zelf die module aan, en als je van de grond af begint te programmeren, moet je het doen op de manier die ik je beschreven heb.

Klik eens op de rood omcirkelde icoon in je VBEditor.

Bijlagen

• scherm_000.PNG
    scherm_000.PNG
    15,9 KB · Weergaven: 53
Ik heb gecontroleerd of ik 4 bestanden open heb staan maar dat is niet het geval. Ik krijg maar een venster te zien als ik doe wat jij hebt omschreven. Mijn reactie over het toevoegen ging over de VBA editor. Daar staat namelijk helemaal niks over Workbook en sheets. Een module aanmaken zoals je het eerder had beschreven lukt wel alleen kan ik er verder niks mee (niet runnen). Volgens de online cursus zou ik bij het alleen openen van de editor het volgende scherm moeten krijgen te zien met workbook en sheets

VBA3.PNG

Wat ik krijg is dit.

VBA4.PNG

De "projecten" kan ik niet open klappen en zijn naar mijn idee niet gelinkt aan een sheet van het Excelbestand. Als ik dit scherm (editor scherm) sluit en weer opnieuw open dan maakt hij nieuwe projecten aan.

VBA5.PNG

Bijlagen

• VBA4.PNG
    VBA4.PNG
    44,4 KB · Weergaven: 53
snb, dat mapje aanklikken doet bij mij niks. Ik kan er wel op klikken maar er gebeurt niks/ kan niks openen.

Daar is het ook niet voor bedoeld. De weergave van wat er zich in de VBEditor bevindt wordt op een andere manier getoond (zoals jouw cursus aangeeft).
Stuur de schermafdruk daarvan eens op.

Laatst bewerkt:
Heb je toevallig ook Google Desktop Search geïnstalleerd?
Verwijder deze dan eens.

snb, hoe bedoel je opsturen? Ik ben begonnen met een online cursus VBA (gratis :p) dus heb geen docent ofzo naar wie ik het op kan sturen.
edmoor, ik heb de lijst met programs gecheckt maar die staat er niet tussen.

snb bedoelt dat je een schermafbeelding moet maken, en die meeposten. Of ben je nu een docent aan het bombarderen met plaatjes? :)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan