• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Standaarddeviatie.

Status
Niet open voor verdere reacties.

peter1411

Gebruiker
Lid geworden
12 aug 2011
Berichten
10
Ben nieuw met excel en vandaar een misschien makkelijke vraag.

Heb een formule van mijn werk om een meetonzekerheid te berekenen. Hiervoor heb ik de uitkomst nodig van de standaarddeviatie. Zover geen probleem. Mijn probleem zit in de uitkomst. Als alles nul is, is de uitkomst ook nul. Maar voor MIJN formule heb ik de uitkomst 0,29 nodig. (anders klopt de berekening niet)

Mijn vraag is simpel:
Is het mogelijk om de uitkomst van de standaarddeviatie aan te passen als de uitkomst 0 is??? (in 0,29) Wie kan mij verder helpen??

Mvg
Peter1411
 
Hi Peter,

Welkom op het forum

Met de functie als(isfout(... kan je dit onderscheppen

Code:
=ALS(ISFOUT(STDEV(A1;A2));0,29;STDEV(A1;A2))


Joske
 
Hallo Joske.

Dit werkt niet, Ik zal even zeggen wat ik doe. Ik doe de STDEV 6x Dus van A1:A6 uitkomst in A7 heb je code also aangepast in =ALS(ISFOUT(STDEV(A1:A6));0,29;STDEV(A1:A6)) en deze in Cel A7 gekopieerd. Maar als alles nul is, staat er nog steeds 0 en niet 0,29 de cel A7 verwerk ik verder in een formule dus de uitkomst bij nul moet 0,29 zijn voor mijn verdere berekening.
 
Code:
MAX(0,29;STDEV(A1:A6))
En werkt deze formule beter?
 
zoiets??

Code:
=ALS(STDEV(A1:A6)=0;0,29;STDEV(A1:A6))
 
Bedenk even goed wat je wilt als de uitslag van de sd formule ligt tussen 0 en 0,29
Dat is nl het verschil tussen de 2 oplossingen.

Geeft de sd formule een uitslag van 0.1
Oplossing van popipipo : 0,29
Oplossing van sa11: 0,1

maw
sa11 geeft met zijn oplossing alleen 0,29 als de sd formule een uitslag van 0 geeft, voor de rest geldt de uitslag van de sd formule.
Mijn interpretatie was je moet minimaal met een getal van 0,29 verder rekenen.
 
Bedankt voor de heldere uitleg. Merkte dat er een verschil was, maar heb gekozen voor de oplossing van SA11. Deze sluit beter aan bij mijn formule. Maar in iedergeval hartelijk dank
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan