standby PC / gaat vanzelf aan

Status
Niet open voor verdere reacties.

Koenpim

Gebruiker
Lid geworden
18 mrt 2005
Berichten
20
Als ik mijn XP microstar PC in de slaapstand zet gaat deze soms vanzelf aan. Iemand een idee waar dit in kan zitten?
 
Ik had een paar zinnen willen schrijven over de "wake on lan" functie, maar ik vond een stukje op het w-w-w dat 't e.e.a. heel aardig beschrijft. Mogelijk kan deze situatie bij jou toevallig de oorzaak zijn? (Let niet teveel op het 12-uurs probleem, het gaat om 't principe.

In (vrijwel) elke computer die 'uit' staat, blijft de voeding het moederbord van stroom voorzien zolang de stekker nog in het stopcontact steekt. Een netwerkkaart kan zodoende inkomende IP-pakketjes ontvangen en, indien het een speciaal opstartcommando via internet krijgt, via een Wake-On-LAN kabel de voeding de opdracht geven het hele systeem op te starten. Hetzelfde is mogelijk met een modem dat doorverbonden is met de voeding. De computer hoeft dus niet in standby te staan om op afstand aangezet te kunnen worden, in tegenstelling tot wat hierboven beweerd wordt. Alle LEDjes op de computer zijn gedoofd, en naast moederbord, PCI-kaarten en de voeding zelf krijgt NIETS stroom. Bij standby staat in de computer vrijwel niets uit en knippert het 'power' lampje.
Mogelijk krijgt de PC iedere nacht om 12.00u een signaal, dat deze (ongewild) interpreteerd als een teken om op te starten.

Er zijn een paar manieren om dit op te lossen.

1. Wake-On-LAN kabel verwijderen (kabel tussen netwerkkaart en voeding) 2. In BIOS Wake-On-LAN uitschakelen (zie de handleiding van de PC) 3. Computer uitschakelen door middel van een uitschakelbare stekkerdoos

Alle drie de opties garanderen dat de computer u nooit meer uit de slaap zal halen.
 
Laatst bewerkt:
standby

Hoe schakel ik in de BIOS de ''Wake-On-LAN'' uit? Heb de handleiding niet bij de hand.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan