Start menu verdwenen, taakbalk reageert grotendeels niet

Status
Niet open voor verdere reacties.

jazzmatazz

Gebruiker
Lid geworden
5 apr 2007
Drie weken geleden heb ik mijn Windows 7 Ultimate geüpgrade naar Windows 10 Pro. Dat ging allemaal vlotjes en sindsdien was ik een tevreden gebruiker. Tot een paar dagen geleden. Toen was mijn start menu verdwenen. Het icoontje was er nog wel, maar als ik er op klikte kreeg ik een kwart seconde het start scherm te zien en daarna was het weg. Wat ik heb geprobeerd:

1) Gebruikersaccounts wisselen. Daarvoor moest ik eerst een nieuwe account aanmaken, maar dat lukte niet. Op een nieuw account klikken haalde niets uit; geen reactie.
2) De powershell truc die ik veelvuldig op internet ben tegengekomen: Get-AppXPackage -AllUsers | Foreach {Add-AppxPackage -DisableDevelopmentMode -Register "$($_.InstallLocation)\AppXManifest.xml"} intikken in de cmd prompt die ik als beheerder had geopend. Geen sjoege.
3) Systeemherstel, maar er waren blijkbaar geen punten om te herstellen.
4) In safe mode opstarten, maar ook daar geen start menu.

Ik weet niet of het door de powershell truc werd veroorzaakt, maar mijn taakbalk reageert op de meeste dingen niet meer. Rechtsklikken doet niets (ook geen context menu) en mijn systeemvak is ook irresponsief.

Om het nog erger te maken, heb ik sinds gisteren ook geen internet meer op mijn laptop (geen idee of het probleem gerelateerd is aan hierboven). Ipconfig vertelt mij dat media disconnected is en er staat ook geen adres in het default gateway. Andere apparaten hebben geen probleem om met internet verbinding te maken terwijl ze op dezelfde router zitten als mijn laptop.

Ik heb niet zoveel zin in een schone installatie van W10, omdat ik dan weer eerst W7 moet installeren. Of is er een andere manier om W10 gratis te installeren (upgraden), nu W10 al op mijn laptop draait?

Alvast bedankt voor jullie suggesties. Misschien dat ik niet direct reageer want ik moet het weekend naar het buitenland (neem mijn laptop niet mee en heb beperkt internet). Maar ik ga er zondagavond/maandagochtend meteen mee aan de slag.

Ja, je kunt na de upgrade een schone installatie van Windows 10 installeren.
Zie punt 3 in de volgende Link.

Las net nog een tip die je nog niet geprobeerd hebt:

Restart Explorer.exe (Windows verkenner)

Las op een site dat mensen exact gedaan hadden wat jij ook al hebt geprobeerd.
Zij hadden ook de pc opnieuw opgestart enz enz, echter bleek pas na het herstarten van Explorer het probleem te verholpen te zijn.

Zie deze link voor hoe je dat doet: Restart Explorer (Windows verkenner) in Windows 8 en 10

Laat je even weten of dit hielp?

Groeten

ps. misschien handig nu je taakbalk niet werkt: taakbeheer open je gemakkelijk met ctrl+shift+esc :d

Laatst bewerkt:
Dank voor de tip. Die was ik vergeten in mijn rijtje van reeds geprobeerde oplossingen te zetten. Werkte niet. Heb het net nogmaals geprobeerd; weer geen succes.

Laatst bewerkt door een moderator:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan