Start niet op van dvd, bios niet bereikbaar!

Status
Niet open voor verdere reacties.

Jessy27

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
7 okt 2000
Hallo, ik heb een partitie verwijderd (waar muziek etc. op stond) omdat ik een externe harde schijf heb voor back up. Daarna heb ik C (waar Windows Vista op geinstalleerd staat) vergroot tot max. Nu wilde ik Vista opnieuw installeren maar mijn pc start niet op vanaf de dvd. Ik heb Alternate gebeld waar mijn pc vandaan komt en die zeggen dat ik de delete toets in moet drukken om in de bios te komen. Maar wat ik ook in druk (delete, F8, ecape etc.) ik kom niet in de bios en mijn pc start gewoon op! Het rare is dat ik normaal ook allemaal tekst te zien krijg als ik opstart maar als ik nu opstart alleen een zwart scherm en dan start Vista op. Iemand enig idee hoe ik nu opnieuw Vista kan installeren? Alvast bedankt!

Vista installeren vanuit de 'oude' vista...

Tijs.

Hoi, ik weet niet precies wat je bedoelt maar ik heb de dvd nu opgestart door er dubbel op te klikken. Toen Vista opnieuw gaan installeren waarbij de oude installatie in een map "Windows old" geplaatst zou worden. Tijdens de installatie werd de pc opnieuw opgestart en na een half uur gebeurde er nog steeds niks. Toen heb ik de pc handmatig opnieuw opgestart en nu krijg ik helemaal niks meer! Of ik nou met of zonder dvd opstart het scherm blijft zwart! Hoe krijg ik de pc in godsnaam weer aan de praat?!

Wat je gedaan hebt is precies wat ik bedoelde: Vanuit de oude Vista een installatie starten van 'de nieuwe vista'.

Nu schrijf je: "Tijdens de installatie werd de pc opnieuw opgestart en na een half uur gebeurde er nog steeds niks."
Wat bedoel je daarmee? Tijdens dergelijke acties moet je altijd 2 dingen in de gaten houden:
1. Wordt er signaal gestuurd naar het beeldscherm (oftewel: Staat er wat op het scherm)
2. Ratelt de harddisk nog (kijk naar lampje die daarvoor op laptop of systeemkast aanwezig is).

Nu je zelf blijkbaar gewoon de pc maar uitgezet hebt kan ik (en jij) niet meer bepalen of er op dat moment nog wat gebeurde of niet.

Ik weet nu dus ook niet hoe ik je zou kunnen helpen. Ga naar een PC-shop in je buurt met je laptop én het boekje van je laptop en kijk wat zij voor je kunnen betekenen.

Misschien hebben anderen nog andere tips voor je, dus wacht daar nog een dagje of zo op.

Tijs.

Hoi, ik heb heel vaak nwe installaties uitgevoerd maar zolang heeft het nog nooit geduurd met tussendoor opnieuw opstarten! Er gebeurde op dat moment niks meer, niks op het beeldscherm en de harde schijf ratelde ook niet meer en het lampje knipperde ook niet! Hopelijk heeft iemand anders nog een idee. Ik heb nog garantie dus anders maar terugbrengen inderdaad.

Voor verdere hulp zou het handig zijn als je ook het merk + type van je laptop vermeldt.

Tijs.

Hoi, het is niet mijn laptop maar desktop, zie specificaties bij mijn systeem!

Ok, in de handleiding staat dat de DEL toets je in de BIOS had moeten brengen.
Nu blijkt dat het gebruik van je toetsenbord tijdens het starten van de BIOS niet mogelijk is zou ik je aanbevelen een PS2 toetsenbord van iemand te lenen en te kijken of je daarmee wél in de BIOS kunt komen.

Handleiding die ik gebruikt heb voor bovenstaande instructie: deze
zodat andere helpers niet hoeven te zoeken.

Tijs.

Wat je nog zou kunnen proberen, nu je meldt dat je al een PS2 toetsenbord gebruikt, is het resetten van de BIOS.
Hopelijk krijg je daarna een BIOS-melding op je scherm bij opnieuw opstarten die je in staat stelt om tóch in de BIOS te komen.
Er lijken daarvoor 2 mogelijkheden (eerst de pc van stroom halen):
1. Het verwijderen van de BIOS batterij en een half uur te wachten en hem dan terug te zetten
2. Het zetten van een jumper op de CLR_CMOS (zie pagina 7 en pagina 32 van de handleiding die ik gelinkt heb). Werkwijze is om de pc van het stroom te hebben, enkele seconden een jumper te zetten op de CLR_CMOS pinnetjes, die jumper daarna er weer af te halen en pas daarna weer de stroom op het systeem te zetten.

Blijft een vaag verhaal dat in de BIOS komen tot nu toe niet gelukt is, maar hopelijk lukt het met bovengenoemde workaround wél.

Overigens zou F12 je een boot-menu moeten geven, waar je (ook) de CD/DVD drive zou moeten kunnen aangeven om van op te starten.

Tijs.

Hoi bedankt voor al je antwoorden maar dit wordt me toch iets te ingewikkeld! Ik weet nog niet eens wat een jumper is of waar de batterij van de bios is dus ik breng de pc morgen wel naar Alternate! In ieder geval bedankt voor je moeite!

Ok, hopelijk komen zij met een heldere uitleg waarom je tot nu toe niet gewoon zelf in de bios kon komen! :)

Tijs.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan