Start niet vanaf XP Home-CD

Status
Niet open voor verdere reacties.

dickenannemiek

Gebruiker
Lid geworden
24 jun 2003
Waarom start de laptop niet van de XP Home CD op?

Omdat de laptop van mijn dochter XP-home niet meer op opstart, probeer ik nu een reparatie te doen vanaf een XP Home CD. De Acer laptop heeft een voorgeinstalleerde XP Home

Het probleem met de laptop: geeft na geruime tijd "starten" de melding:

Windows kan niet worden gestart omdat het volgende bestand is beschadigd of niet kan worden gevonden

System32\DRIVERS\isapnp.sys

Nu heb ik info gevonden om met de Reparatie-functie van een XP Home-CD het betreffende bestandje door een nieuwe te vervangen.

Van de buurman een originele XP Home CD geleend: XP Home SP2.

In het BIOS staat de cd-speler als eerste. Een andere CD met XP Prof start wél op en laat het menu zien. Maar deze XP Prof CD is niet te gebruiken voor reparatie XP Home.

Dus waarom start de Acer laptop niet op van de XP Home CD???

Is die CD "clean"/ niet beschadigd? Probeer 'm eens in een andere pc (alleen maar even booten)

In mijn andere XP-PC de XP Home CD gestoken en daar gaat ie in elk geval de drivers voor de hardware opsporen. Daarna op deze PC ook echter geen "menu" in beeld. Alleen donker scherm met knipperende cursor. De CD op zich lijkt niet beschadigd.

Inmiddels al uren bezig zonder succes. Morgen maar weer verder.

Hier lijkt het zo makkelijk:

http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;EN-US;315311

Oeps... (shame)

De oplossing voor dit probleem bleek het schoonmaken van een vervuild oog van de CD-speler te zijn.

Dit topic gaat dus op opgelost.

Inmiddels in de R herstelconsole van de XP-Home CD gekomen.

Administrator wachtwoord is mij onbekend (kan me niet voorstellen dat mijn dochter daar 4 jaar geleden iets mee gedaan heeft) dus ENTER

Helaas lukt het renamen van het betreffende bestandje niet. Toch wachtwoord nodig? Of iets anders?

Info:
Note If the administrator password is blank, just press ENTER.
5. At the C:\Windows prompt, type the following command, and then press ENTER:
ren c:\windows\system32\drivers\isapnp.sys isapnp.old

Nieuw topic maar...

Mogelijke bypass: als de machine een diskettestation heeft? .............dan het bestandje naar diskette kopiëren, een andere diskette gebruiken (boot-disk) om mee te booten en vervolgens van diskette wisselen en het bestandje handmatig naar de juiste plek kopiëren.

De laptop heeft helaas geen diskette-station.

Ik had het bestandje isapnp.sys al los op een CD gebrand. Maar hier kom ik niet verder mee.

Dan ben ik bang dat ik moet afhaken. Als zelfs de Microsoft oplossing niet werkt zoals zij zelf beschrijven, dan ben ik bang dat ik er niets meer aan toe kan voegen. Sorry.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan