• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

start tijd plus 9 uur berekenen over een dag heen

Status
Niet open voor verdere reacties.

OlavP

Gebruiker
Lid geworden
12 dec 2018
Dag,

Ik probeer een waarschuwing functie te maken voor een actie met een begin tijd en een maximale tijd van 9 uur later waarbij de tijd van 00:00uur tot 09:00 niet mee tellen Dus 23:00 mag maximaal tot 17:00 uur en wordt dan als volgt weergegeven:

Datum Starttijd Datum vandaag Actie voor: "Let op nog 1 uur " "Let op nog 30 minuten"
11-12-2018 23:00 12-12-2018 17:00 ! !

Iemand een idee hoe de formule eruit moet zien? VBA is helaas niet mogelijk:confused:

Plaats een voorbeeld document met de gegevens waarover die berekening moet plaatsvinden en in welke cel(len) het resultaat moet komen te staan.

Dag Edmoor,

Dank voor je bericht. Voorbeeld staat eigenlijk al in de vraag,
de velden zijn:

Starttijd : startdatum: berekende eindtijd: (is tijd + 9uur maar 00:00 uur tot 09:00 telt niet mee)
signalering A: 1,5 uur van te voren cel geel signalering : B 0,5 uur van te voren cel kleurt rood

Helpt dit? Heb even geen werkplek tot mijn beschikking.

Alvast dank!

"Let op nog 1 uur " komt dus 8 uur na start tijd (eventueel na die 0:00 tot 9:00) dat wordt dan om 16:00 (als 23:00 de starttijd is)
aangenomen dat je niet tussen 0 en 9 start en de starttijd in B2 staat, berekend deze formule die 16:00
Code:
=ALS(REST("08:00"+$B$2;1)<=--"9:00";REST("08:00"+$B$2;1)+"9:00";REST("08:00"+$B$2;1))
de rest kun je zelf
ps voor die "nog 30 min" moet je in de formule die 8:00 vervangen door 8:30

Laatst bewerkt:
zolang je niets verandert aan je werkblad, volgt er geen herberekening.
Het zal dus niet zo zijn dat er plots "nog een uur" of "nog een half uur" te voorschijn komt, als je zelf niet iets van activiteit in je werkblad doet.
Ofwel moet je zoiets triggeren met een macro.

Hoi,

Dank voor jullie hulp, helaas kom ik er nog niet uit.. het alert op geel/rood moet komen als de verstreken tijd de 9 uur tijd nadert (minus de uren van 00:00 tot 09:00)
De berekening actie voor lukt me niet... start: 11-12-2018 21:00 Actie voor: 12-12-18 15:00
Nog ideeen?

Alavast dank ;-)

Olav, je reageert niet op post #8 van cow18

en laat eens zien wat je met de formule uit post #7 hebt gedaan.

ps ik neem aan, na 8 uur een waarschuwing moet komen: nog 1 uur,
en na 8:30 nog 30 min,
en na 9 uur komt je bent te laat of zo

Laatst bewerkt:
Hoi,

#cow18 dank voor je bericht en je hebt gelijk als je zegt "zolang je niets verandert aan je werkblad, volgt er geen herberekening"
Dat klopt en het zou mooi zijn dat er een refresh per 15 minuten zou kunnen. Met Macro's heb ik geen ervaring. Ik zal eens zoeken naar een voorbeeld.

#sylvester-ponte
Dank voor het attenderen, ben niet gewend aan forums.. zal er op letten!
Zie de bijlage wat ik ermee heb gedaan, ik ben er bijna maar de berekening tijd tot nu toe wil me niet lukken, cel opmaak is gelijk en toch berekend het het niet. :(

Iemand nog suggesties?
Gr. Olav

Bijlagen

Ik heb het vraagstuk in mootjes gehakt (hulpcellen onder de plusjes)
De echte guru's gieten dat allemaal in 1 cel met een complexe formule.

Bijlagen

Bijna!

Hoi Piet,

Dat ziet er al heel goed uit hoor, dank je!
Ik ga nu even kijken hoe ik de 1 uur en half uur nog actief kan maken; Ook hier zijn suggesties weer welkom...

Gr. Olav

Excel is eigenlijk geen tool voor jobscheduling.
Het kan wel, maar heeft wat nadelen:
Je moet Excel starten, de macro lanceren en Excel actief houden.
Om verder te kunnen werken, zal je een 2de sessie Excel moeten starten.
Verder kan het problemen geven als je de timer in Excel niet goed afsluit, dan blijft de job door draaien en gaat zijn eigen gang.
Ik zou voorstellen om een Outlook afspraak in te schieten en die heeft een alarm functie die je kunt instellen op een uur of half uur.
Een leuk detail, is dat je via een Excel macro zo'n outlook afspraak kan inschieten en alle parameters meesturen.
Affijn je moet wat afwegingen doen voordat je begint te programmeren.

Excel is eigenlijk geen tool voor jobscheduling.
Het kan wel, maar heeft wat nadelen:
Je moet Excel starten, de macro lanceren en Excel actief houden.
Om verder te kunnen werken, zal je een 2de sessie Excel moeten starten.
Verder kan het problemen geven als je de timer in Excel niet goed afsluit, dan blijft de job door draaien en gaat zijn eigen gang.
Ik zou voorstellen om een Outlook afspraak in te schieten en die heeft een alarm functie die je kunt instellen op een uur of half uur.
Een leuk detail, is dat je via een Excel macro zo'n outlook afspraak kan inschieten en alle parameters meesturen.
Affijn je moet wat afwegingen doen voordat je begint te programmeren.

Hoi Piet,

Dank weer voor je bericht. Snap dat je denkt dat het afspraken zijn en daar lijkt het idd.ook op alleen zullen er wel 25 regels zijn met verschillende starttijden.
Het is een bewakingtermijn van start tot eind van max 9uur waarbij 00:00 tot 09:00 niet meetellen...nogmaals dank ik ga verder met proberen Gr Olav

als je eindtijd om 9:15 is, dan is het alarm een half uur ervoor om 23:45 en het alarm een uur ervoor 23:15 ????
Dat wordt moeilijk, dus die 3 tijden telkens berekend en met een voorwaardelijke opmaak
Nu wordt die ook iedere halve minuut getriggerd, tot vervelens toe.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Hi Cow 18, dank voor je hulp en bestand. Het klopt inderdaad dat als je eindtijd 9:15 is je in het overzicht dit dan de dag ervoor getriggerd wordt. Het is ook een lastige berekening zo maar als ik het nu even snel bekijk
is het je wel gelukt! Ik kom later vandaag er op terug. Nogmaals dank! Gr. Olav

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan