Startformulier opent 1x als stand alone form en 2de x opent Access omgeving

Status
Niet open voor verdere reacties.

Orcaa

Gebruiker
Lid geworden
1 nov 2010
Heb een startformulier gemaakt dat (zonder dat access zelf open is) geopend moet worden. Gebruik gemaakt van toegestuurde link met beschrijving hoe dit te doen.

Nu is het zo dat als ik de 1ste keer deze database open wordt er netjes alleen het startupform getoond zoals de bedoeling is en als ik dit form sluit door rechtsboven "kruisje" te klikken en voor de 2de keer de database open wordt alleen het Access window geopend. Sluit ik dit weer en start voor 3de keer dan wordt weer startup form alleen geopend en bij de 4fe keer weer het access window.
Dit gaar iedere keer zover, dus om en om wordt of alleen startup form of Accesswindow geopend

Weet iemand hoe dit komt en wat ik verkeerd doe of moet aanpassen

Heb database met startform proberen toe te voegen, maar uploaden lukt niet. Ook niet nadat ik file gezipped had.

Alvast bedankt

Als je de database voor de 1e keer opstart wordt accessomgeving geminimaliseerd. Het formulier wordt modaal geopend. Sluit je vervolgens het formulier, dan is access nog niet afgesloten (access moet dan in de taakbalk onderin nog zichtbaar zijn). Bij het opstarten de 2e keer wordt access geactiveerd en geopend vanuitde taakbalk. Daarna sluit je access af en begint het ritueel opnieuw. Wat je moet doen bij het sluiten van het formulier de 1e keer is ook access afsluiten. Dat doe je met onderstaande code.

Code:
Private Sub Form_Close()
    DoCmd.Quit
End Sub

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Dank je wel gast0224 voor de uitleg

Dit is precies wat ik bedoelde.

Er is een klein probleempje wanneer ik je zip file open en de accesfile save en opent dan verschijn netjes het kleine form en is access geminimaliseerd. Als ik het kruisje aanvink om te sluiten dan sluit ie netjes het form en ook de applicatie.

Nu wilde ik in access kijken naar de designview van het formpje om te kijken wat de code is, maar dan krijg ik meteen een foutmelding "runtime error 2046, "the command or action Quit isn't available now" en als ik debug aanklik krijg ik het volgende te zien:

Waarbij de regel DoCmd.Quit als fout aangegeven wordt

Option Compare Database
Option Explicit

Private Sub Form_Close()
DoCmd.Quit
End Sub

Private Sub Form_Load()
DoCmd.RunCommand acCmdAppMinimize
End Sub

Mijn vraag is nu, moet ik dit in een form zetten, als ik opstart en Access geminimaliseerd wil hebben

Alvast bedankt

Nu wilde ik in access kijken naar de designview van het formpje om te kijken wat de code is, maar dan krijg ik meteen een foutmelding "runtime error 2046, "the command or action Quit isn't available now"
Kun je stap voor stap aangeven wat je precies doet, want ik kan deze foutmelding niet reproduceren. Bij mij werkt alles naar behoren.

Ik kan de fout ook niet reproduceren; zowiezo moet je de db openen met de <Shift> toets ingedrukt om in de Design view te komen. Misschien doe je dat wel niet.

Hallo Octafish en gast0224

Even voor de duidelijkheid. Als ik de accessfile open vanuit de explorer wordt netjes alleen het formulier geopend en is Access geminimaliseerd in de taakbalk onderin.

Maar als ik dan Access aanklik in taakbalk en Access wordt dus weer gemaximaliseerd en als ik dan rechtsklik en kies om in Designview te kijken, dan verschijnt er dus die foutmelding. En als ik dan op Debug klik dan zie je dus de gele balk op de regel in het VBA scherm.

Hopenlijk is dit nu duidelijk.
Maar wilde laten weten dat het opstarten en afsluiten dus goed gaat en alleen bij naar Designview gaan dat er dan een foutmelding komt

Sorry voor het misverstand en onduidelijke beschrijving

Dat is ook een behoorlijk kromme werkwijze, als je het mij vraagt.... Het commando dat in de db als voorbeeld zit, is ook helemaal niet bedoeld om die manier van werken te onderscheppen. Wil je echt voorkomen dat er iets te zien is, dan heb je wel wat meer code nodig.

@Orcaa,

Mag ik vragen waarom je op deze manier een database wil bouwen? Zelf zou ik daar nooit aan beginnen. Volgens mij ben je te kwetsbaar omdat elke gebruiker de database via de taakbalk kan openen. Daarbij ben je voor mijn gevoel ook minder flexibel bij het ontwikkelen.

Wil je een database zonder Access omgeving, dan zou ik kiezen voor een frontend in Visual Studio VB of C#.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan