startpagina

Status
Niet open voor verdere reacties.

marianneke

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
25 feb 2001
Ik kan wel honderd keer (een beetje overdreven) een startpagina invoeren, echter na een volgende keer opstarten krijg ik steeds weer vanzelf de volgende startpagina : C:\ProgramFiles\QuickPage\portal.html
Wat doe ik fout.

Doe ik normaal gesproken ook altijd, maar had niet de link gelegd met spyware.
Heb nl nèt zo'n check daar laten doen...!

Gewoon pech dus.
Toch bedankt voor de hint!

Heeft de fix op je hijackthis log niet gezorgd dat die foute startpagina weggaat? Zou wel moeten.

Het zat er toen nog niet in.
Heb hem dus zéér recent opgelopen!
Maar goed, probleem is dus inmiddels opgelost.

INTERESSANT!
ga dat eens bekijken.
Bedankt ook weer!

Nog een andere optie is: een andere browser dan Internet Explorer als defaultbrowser gebruiken. Met bijvoorbeeld Mozilla Firebird hoef je totaal niet bang te zijn voor die browserhijackers die voor die hardnekkig terugkerende ongewenste startpagina's zorgen. http://www.mozilla.org/products/firebird/

Dat vind ik dan net weer te veel gedoe.
Nee, die spywareblaster lijkt me wel wat.

Geplaatst door marianneke
Dat vind ik dan net weer te veel gedoe.
Nee, die spywareblaster lijkt me wel wat.

Zó veel gedoe is dat niet hoor. Installeren is zo gepiept, dan nog eventjes wat plug-ins installeren voor Flash e.d. en klaar ben je... Maar de keuze is natuurlijk aan jou. Naar mijn smaak levert juist IE nogal wat gedoe op: je moet een apart programma'tje installeren om pop-ups te stoppen, je moet Spywareblaster o.i.d. installeren om browserhijacking te voorkomen, je moet op ik-weet-niet-hoeveel opties klikken om iets simpel als het legen van de cache en verwijderen van cookies voor elkaar te krijgen, etc... In Mozilla Firebird zit een eenvoudig functionerende pop-upstopper ingebouwd, deze browser geeft browserhijackers geen kans en het managen van cache en cookies is een fluitje van een cent. Echt een superbrowser, naar mijn smaak. En, niet te vergeten, zeer veilig.

Is het verschil dan zo groot?
Naar mijn idee valt het reuze mee met I.E versie 6 :)

Ik heb geen apart programma voor pop-ups
geinstalleerd en dus geen last van pop-ups.
als je schijfopruiming goed insteld in I.E.6 zijn al je temp-mappen zo goed als leeg. Doe ik iedere keer na het internetten. Je kan je ook je map met tijdelijke internet bestanden automatische leeg laten maken als je browster wordt afgesloten (optie). Verder vind ik dat er veel opties en instellingen aanwezig zijn om het net goed te sluiten zoals in "Eigenschapen voor het internet"
Spywareblaster is een zeer preventief programma tegen spyware en ( tracking) cookies. Vanaf dat ik deze geinstalleerd heb vind Adaware en Spybot bijna geen spyware meer. Dit programma werkt tevens op de achtergrond en moet af en toe eens naar een check for updates. Wat is veilig?? Mensen die voor het eerst het internet op gaan en vervolgens tot de nok toe vol komen te zitten met Spyware en virussen waar ze niet om gevraagt hebben? Kan M.F deze mensen ook beschermen?

Geplaatst door l.slaats.
Is het verschil dan zo groot?
Naar mijn idee valt het reuze mee met I.E versie 6 :)

als je schijfopruiming goed insteld in I.E.6 zijn al je temp-mappen zo goed als leeg. Doe ik iedere keer na het internetten. Je kan je ook je map met tijdelijke internet bestanden automatische leeg laten maken als je browster wordt afgesloten (optie). Verder vind ik dat er veel opties en instellingen aanwezig zijn om het net goed te sluiten zoals in "Eigenschapen voor het internet"
Spywareblaster is een zeer preventief programma tegen spyware en ( tracking) cookies. Vanaf dat ik deze geinstalleerd heb vind Adaware en Spybot bijna geen spyware meer. Dit programma werkt tevens op de achtergrond en moet af en toe eens naar een check for updates. Wat is veilig?? Mensen die voor het eerst het internet op gaan en vervolgens tot de nok toe vol komen te zitten met Spyware en virussen waar ze niet om gevraagt hebben? Kan M.F deze mensen ook beschermen?

Ik weerhoud niemand ervan om IE te gebruiken hoor, een ieder moet zelf maar bepalen welke browser hij/zij prefereert. Persoonlijk vind ik dat het beheren van cache, tempfiles en cookies in IE nogal omslachtig is, maar als jij de hierboven omschreven methode prima vindt - wie ben ik dan om daar iets op aan te merken. (Maar je zou voor de aardigheid eens de optie Tools -> Options -> Privacy in Mozilla Firebird moeten bekijken. Een verademing!) Tracking cookies worden trouwens door mijn firewall (ZA Pro) geblokkeerd, dus daar heb ik sowieso geen last van. En dan nog dit:

Wat is veilig?? Mensen die voor het eerst het internet op gaan en vervolgens tot de nok toe vol komen te zitten met Spyware en virussen waar ze niet om gevraagt hebben? Kan M.F deze mensen ook beschermen?

Ik hebt beslist niet beweerd dat Mozilla Firebird je tegen virussen of spyware beschermt; we hebben het over een browser, niet over een antivirus- of antispywareprogramma. Inderdaad, Mozilla Firebird voorkomt geen virussen. Dat heb ik ook niet beweerd en is ook geenszins het doel van het programma. Verwijt mij alsjeblieft geen stellingen die ik nooit geponeerd heb.
Wel is waar dat je als gebruiker van Mozilla Firebird (en ook als gebruiker van de Mozilla Suite en van Opera) nagenoeg immuun bent voor die browserhijackers die IE-gebruikers momenteel massaal teisteren. Daarmee beweer ik niet dat Mozilla Firebird je volledig voor spywareproblemen behoedt. Ook al heb je Mozilla Firebird als je standaardbrowser geïnstalleerd, dan nog kun je met één of ander programma dat je installeert (als je niet oplet) spyware binnenhalen. (Denk aan het bekende vinkje bij de installatie van MSN Plus... Zo geldt voor nagenoeg al die spywaregevallen nog altijd: meestal gaan de gebruikers er zélf mee akkoord. Maar dat heeft men niet in de gaten, want om daadwerkelijk een paar regels gebruiksovereenkomst te lezen schijnt voor de meeste mensen tegenwoordig te veel moeite of te moeilijk te zijn.)

Zou je het onderstaande misschien nog even willen uitleggen? Ik begrijp de logica ("dus") niet.

Daar snap ik echt niks van... Bedoel je nu dat je er geen last van hebt omdat je het wel best vindt dat die schermpjes steeds verschijnen?

EDIT: Ad-Aware en Spybot - S&D vinden bij mij ook nooit iets, ben altijd 100% schoon - zonder dat ik Spywareblaster geïnstalleerd heb. Dat laatste is gewoon niet nodig, als je Mozilla Firebird gebruikt in plaats van Internet Explorer. Ik kan er ook niks aan doen.
Feit is simpelweg dat je als IE-gebruiker een hoop spyware binnenhaalt als je niet een programma als Spywareblaster draait, terwijl dat laatste volstekt onnodig is indien je Mozilla, Mozilla Firebird of Opera gebruikt i.p.v. Internet Explorer.

Laatst bewerkt:
Geplaatst door buffy

Ik hebt beslist niet beweerd dat Mozilla Firebird je tegen virussen of spyware beschermt; we hebben het over een browser, niet over een antivirus- of antispywareprogramma.

Hier wil ik mee aangeven dat mensen die zonder enig ervaring het net op gaan een risico lopen omdat ze niet geinformeerd zijn en dat onafhankelijk van de explorer die ze op dat moment draaien. Het draaid zich toch alleen maar om informatie!

Daar snap ik echt niks van... Bedoel je nu dat je er geen last van hebt omdat je het wel best vindt dat die schermpjes steeds verschijnen?

Vindt het echt niet best hoor dat ze verschijnen.......maar eerlijk gezegd krijg ik ze "bijna" nooit.

Ad-Aware en Spybot - S&D vinden bij mij ook nooit iets, ben altijd 100% schoon zonder dat ik Spywareblaster geïnstalleerd heb. Dat laatste is gewoon niet nodig, als je Mozilla Firebird gebruikt in plaats van Internet Explorer. Ik kan er ook niks aan doen.

Lijkt mij sterk 100% schoon zonder Spywareblaster!Maar goed jij heb die ervaring en weet het verschil tussen I.E.6 en M.F dat weet ik nog niet. Ga hem binnenkort uitproberen :)

Laatst bewerkt:
Geplaatst door l.slaats.
Hier wil ik mee aangeven dat mensen die zonder enig ervaring het net op gaan een risico lopen omdat ze niet geinformeerd zijn en dat onafhankelijk van de explorer die ze op dat moment draaien. Het draaid zich toch alleen maar om informatie!

Tuurlijk, daar heb je gelijk in. Des te treuriger dat beginners standaard worden opgezadeld met een browser (IE dus) die de deur wijd open zet voor ongewenste startpagina's, trojans en andere ellende.

Geplaatst door l.slaats.
Vindt het echt niet best hoor dat ze verschijnen.......maar eerlijk gezegd krijg ik ze "bijna" nooit.

Goh. Dat kunnen weinigen je nazeggen, denk ik. Voor de meeste mensen behoren al die pop-upschermpjes tot de grootste ergernissen tijdens het internetten.

Geplaatst door l.slaats.
Lijkt mij sterk 100% schoon zonder Spywareblaster!Maar goed jij heb die ervaring en weet het verschil tussen I.E.6 en M.F dat weet ik nog niet. Ga hem binnenkort uitproberen :)

Inderdaad 100% schoon zonder Spywareblaster, maar ik beweer beslist niet dat dat alleen komt doordat ik Mozilla Firebird gebruik in plaats van Internet Explorer. Het komt vooral ook doordat ik zeer voorzichtig ben - nooit een free- of sharewareprogramma installeer zonder op de deskundige sites te checken of het spywarevrij is, nooit op banners klik, nooit zomaar akkoord ga met de installatie van activeX-elementen, etcetera, etcetera... - en verder draagt ook ZoneAlarm Pro zijn steentje bij.

Geplaatst door buffy

Inderdaad 100% schoon zonder Spywareblaster, maar ik beweer beslist niet dat dat alleen komt doordat ik Mozilla Firebird gebruik in plaats van Internet Explorer. Het komt vooral ook doordat ik zeer voorzichtig ben - nooit een free- of sharewareprogramma installeer zonder op de deskundige sites te checken of het spywarevrij is, nooit op banners klik, nooit zomaar akkoord ga met de installatie van activeX-elementen, etcetera, etcetera... - en verder draagt ook ZoneAlarm Pro zijn steentje bij.

Ben ik volledig mee eens. Voorzichtig zijn en je gezond verstand gebruiken!

Geplaatst door l.slaats.

Ben ik volledig mee eens. Voorzichtig zijn en je gezond verstand gebruiken!

Precies. De beste beveiliging ben je zelf. Sommige programma's (zoals een virusscanner die up to date is en een goed geconfigureerde firewall) zijn daarbij natuurlijk onontbeerlijk.

Natuurlijk heeft IE veel te veel lekken, zeker. Maar ik kan mij wel eens ergeren aan het feit dat sommige 'beginners' op van alles klikken en downloaden en dan zal een veilige browser ook niet helpen. Een beetje informeren wat er zo al kan gebeuren als je internet is er vaak niet bij. Ik heb de gewone beveiliging, NIS 2003-AdAware-Cookies Manager-AdShield, dat is alles en heb eigenlijk nergens last van (knock on wood) tot nu toe.

Veel van wat hier gezegd wordt, kan ik me in vinden.

Ik help beginners met het wegwijs maken op hun pc (meest 65+).
Internetten komt dus ook aan de orde.

Steeds weer kom ik tegen dat mensen jaren geleden een pc gekocht of gekregen hebben. Vaak dan al wel een Antivirusprog erop. Maar "updaten", nooit iets van gehoord. 1 jaar geldig? Nooit geweten.....
Praat dan nog niet eens over het klikken en ongevraagd installeren van van alles en nogwat...

Je begrijpt dat ik eerst een uurtje uit trek om zo'n pc wat op orde te brengen / virussen te verwijderen (!) en er wat progjes op te zetten!

Ik ga zelf dat spywareblaster eens uitproberen, als het goed bevalt komt ie ook in "mijn lijstje".

Die discussie over de browser is nuttig, maar dus niet aan de orde voor die beginners. Tenslotte kríjg je inderdaad IE mee. En dan is het fijn om te weten wat je kunt doen om alle ongemakken te voorkomen / te bestrijden.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan