Static-IP config

• Onderwerp starter Onderwerp starter Azn
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

Azn

Gebruiker
Lid geworden
15 sep 2005
Hallo allemaal,

Gister wilde ik in een statische-ip adres maken op mijn router in verband met het gebruiken van download programma's en het openzetten van poorten. Nadat ik alle gegevens goed heb overgenomen en ze heb ingevuld bij de eigenschappen van het internet protocol. Had een tijdje nog verbinding met het internet ongeveer na 10 minuten kon ik geen verbinding meer maken met het internet ook kon ik de router mainpage niet meer openen.
De volgende gegevens had ik ingevoerd:

Ip adres: 192.168.1.65
subnet mask: 255.255.255.0
standaard gateway: 192.168.1.1

dns server voorkeur: 195.121.1.34
dns server alternatief: 195.121.1.66

Volgens mij zijn deze gegevens goed ik heb ze gevonden bij ipconfig.

De volgende gegevens zijn misschien van belang:

Ik heb een adsl aansluiting bij KPN-planet
De besturingsysteem die ik gebruik is windows XP sp2
Ik gebruik norton firewall
Ik heb een linksys router type wag354G met draadloos internet verbinding

PS: tweede vraagje. Ik heb draadloos verbinding hij kan gewoon verbinding maken maar soms valt die uit en dan moet ik tijdje wachten voordat hij weer opnieuw vanzelf verbinding maakt maar de signaal sterke is zeer goed

Bijvoorbaat dank, ik hoop zo spoedig mogelijk een reactie van jullie te ontvangen

grz Azn

Het probleem zit hem in de dns-servers. Je hebt een router met dhcp waarvan je de IP's toegekend krijgt. Je verwijst echter naar dns-servers die buiten je eigen netwerk liggen...
Dus je PC zal in een conflictsituatie komen door de toekenningen van zowel het eigen als het externe netwerk.

Ik stel voor dat je in de router de verbinding naar het WAN (internet) door de router zelf laat maken. Je moet dan bij de WAN instellingen de juiste servers en protocol instellen. Dat moet zo ongeveer zijn wat je in de PC hebt ingesteld.
Laat de router ook voor de vaste IP's zorgen adhv het MAC-adres van de netwerkkaart(en) en stel je netwerkverbinding in de PC in op automatisch IP adres verkrijgen en automatisch dns
Zoek het MAC-adres van je netwerkkaart in de PC op door op de startknop te klikken, uitvoeren te kiezen en cmd in te tikken gevolgd door enter of een klik op OK. Je krijgt dan een commandovenster waarin je de opdracht ipconfig /all tikt gevolgd door enter. Zoek naar het fysiek adres van je netwerkkaart. Kies de juiste als je zowel een utp als een wifi netwerkkaart hebt steken. Je ziet een adres in 6 groepjes van 2 hexadecimalen. Dat is het MAC-adres. Schrijf dat op.
Ga in de configuratie van je router en kies bij de dhcp server voor vaste toewijzingen van IP's. Geef het genoteerde MAC-adres in en het IP dat je daaraan wil gekoppeld zien. En nu je toch in de router bezig bent kan je ook ineens de portforwarding instellen.

Het probleem zit hem in de dns-servers. Je hebt een router met dhcp waarvan je de IP's toegekend krijgt. Je verwijst echter naar dns-servers die buiten je eigen netwerk liggen...
Dus je PC zal in een conflictsituatie komen door de toekenningen van zowel het eigen als het externe netwerk.

Ik stel voor dat je in de router de verbinding naar het WAN (internet) door de router zelf laat maken. Je moet dan bij de WAN instellingen de juiste servers en protocol instellen. Dat moet zo ongeveer zijn wat je in de PC hebt ingesteld.
Laat de router ook voor de vaste IP's zorgen adhv het MAC-adres van de netwerkkaart(en) en stel je netwerkverbinding in de PC in op automatisch IP adres verkrijgen en automatisch dns
Zoek het MAC-adres van je netwerkkaart in de PC op door op de startknop te klikken, uitvoeren te kiezen en cmd in te tikken gevolgd door enter of een klik op OK. Je krijgt dan een commandovenster waarin je de opdracht ipconfig /all tikt gevolgd door enter. Zoek naar het fysiek adres van je netwerkkaart. Kies de juiste als je zowel een utp als een wifi netwerkkaart hebt steken. Je ziet een adres in 6 groepjes van 2 hexadecimalen. Dat is het MAC-adres. Schrijf dat op.
Ga in de configuratie van je router en kies bij de dhcp server voor vaste toewijzingen van IP's. Geef het genoteerde MAC-adres in en het IP dat je daaraan wil gekoppeld zien. En nu je toch in de router bezig bent kan je ook ineens de portforwarding instellen.

Ten eerste hartstikke bedankt Merlin,

Nu is mijn volgende vraag: moet ik dit nu doen voor alle computers die ik in huis heb ook de laptops die draadloos internet verbinding hebben? ( heb thuis 3 computers en 3 laptops :o )

nogmaals bedankt voor de snelle reactie, maar nu nog een keertje

grz Azn

moet ik dit nu doen voor alle computers die ik in huis heb
Hangt er van af of je op de andere PC's ook P2P downloads wil doen of niet.
Als er poorten doorgeschakeld moeten worden (portforwarding) best wel, in het andere geval is dat niet nodig. Let wel dat je niet twee keer dezelfde poort kan forwarden naar verschillende IP's. Je moet dan verschillende poorten instellen zowel in de soft als in de router.

hartstikke bedankt! nu is mijn probleem opgelost :cool:

grz lei

sry ik kom er nu toch weer niet uit :o ik snap niet hoe ik de mac adres in mijn router moet invoeren. ( oftewel jullie zeggen mac-adres clonen ) ik heb deze mac-adres wel kunnen vinden bij command ip config all. Vaste toewijzingen ip adres kan ik niet vinden. Wel kan ik vinden bij advanced routing static routing alleen weet ik niet waar ik mijn mac adres daar dan moet invoeren. :o

Nog eenmaal plz the great merlin! :cool:

grz Azn

Ik ken jouw router setup niet, ik heb namelijk een andere, maar je moet ergens onder de configuratie in de router bij DHCP de optie reserveringen of iets in die strekking vinden. Daarin kan je aangeven welk IP-adres aan welk MAC-adres gekoppeld moet worden. Kijk eens in de handleiding van je router. Vermoedelijk ga je het daarin vinden. En anders zal het de jacht op reserveringsinstellingen worden vrees ik.
Ik ben er echter zeker van dat je dat zult vinden.
Suc6! :thumb:

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan