Stationsletter opstartschijf veranderen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Captain Schaap

Gebruiker
Lid geworden
3 apr 2004
Goedemorgen allemaal, hier een beroep op jullie kennis...

Ik heb in opdracht een nieuw systeem samengesteld.
Draait perfect.
Zit o.a. een multicard reader ingebouwd.

Heb een harde schijf van 160 GB in twee partities verdeeld (NTFS).
Omdat de HD helemaal leeg was en ongeformatteerd heb ik de installatie van XP home via de bootable cd gedaan en tijdens de setup de HD gesplitst en geformatteerd.

Nu, omdat er een card-reader aanwezig is, is de eerste opstartpartitie station H: geworden, de cardreaderstations c:\ t/m g:\
H:\ is dus de eerste, primaire partitie en I: is de tweede, uitgebreide partitie.

WinXp is geïnstalleerd en draait als een zonnetje, alleen programma's van derden die ik nu installeer hebben toch wel wat problemen dat windows zicht niet bevindt in station c:\ (die niet als HD bestaat), maar in station H:\.
Logisch, aangezien dit niet een gangbare situatie is.

De vraag: is het toch mogelijk de stationsletter van de primaire partitie te wijzigen van h:\ naar c:\, zonder dat winXP opnieuw geïnstalleerd hoeft te worden???

De andere partitie lukt wel, maar de primaire vanuit schijfbeheer niet...

Alvast bedankt!

hoi,

Natuurlijk is dat mogelijk. Je moet dan de volgende handeling doen:

- Op het pictogram 'Deze computer' op het bureaublad klik je op de rechtermuisknop;
- je krijgt dan een snelkeuzemenu, klik vervolgens op 'beheren'
- je krijgt dan een nieuw venster;
- ga naar 'schijfbeheer'
- ga dan naar je primaire harde schijf (in jou geval H)
- klik dan op de rechtermuisknop en zie dan dat je het stationsletter of pad kunt wijzigen.

Hou er wel rekening mee, dat je de letter waarin je het wilt veranderen wel vrij moet zijn. Dus als nu C iets anders is, dat moet je die eerst een andere letter geven, anders gaat het niet, omdat elke letter maar 1x gebruikt kan worden.

Suc6 ermee!

Heb 't geprobeerd, maar krijg de melding dat het opstartvolume niet gewijzigd kan worden.

Zoek een manier die niet helemaal volgens procedure hoort :D denk ik...

Bijlagen

• screen.jpg
    screen.jpg
    57,7 KB · Weergaven: 112
Volgens mij niet. Met partition magic kun je alleen maar partities maken en geen stationletter wijzigen.

Maar hoe kan het dat je primaire hd geen C: is? die cardreader heb je toch pas later geïnstalleerd.

Captain Schaap

Zoals je zelf al had uigevonden kun je de opstartschijf geen andere letter geven.

Dat kan technisch volgens mij niet omdat windows dan zichzelf niet meer kan vinden.

Het enige dat zou kunnen lukken is:
Cardreader loskoppelen,
Herstelconsole starten van CD (met de r van repair),
Fixboot runnen,
en kijken of hij zonder cardreader wil starten.
Daarna aansluiten en de letters geven die je wilt.

Heb het nooit zelf gedaan, maar mischien dat het werkt.

Anders cardreader loskoppelen en opnieuw installeren.

Eric.

Bedankt voor de tip! De herstelconsole had ik idd nodig, maar door de cardreader alleen los te koppelen had dit niet het juiste effect.

Heb 't inmiddels als volgt opgelost:
Partition Magic gedraaid om de stationsletter te wijzigen (heb alle waarschuwingen van dit programma genegeerd) en vervolgens via de herstelconsole van Win XP home cd de commando fixboot gegeven.
Hierna zat alles op de juiste plek!

Bedankt voor de goede tip!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan