Statisch ip-adres toewijzen, hoe??

Status
Niet open voor verdere reacties.

Kenju

Gebruiker
Lid geworden
9 jul 2001
Beste leden,

Mijn router wijst om de zoveel tijd om een bepaalde reden een ander ip-adres toe aan de verschillende computers die aangesloten zijn. Nu schijnt het mogelijk te zijn om aan iedere computer een statisch ip toe te wijzen. Ik heb het idee dat dit moet in 'Eigenschappen van LAN-verbinding' en dan bij de TCP/IP-eigenschappen. Echter heb ik twee vermeldingen van TCP/IP (v6 en v4). Welke moet ik veranderen? Beiden? En wat moet ik precies invullen in de velden (mn. 'Standaard gateway' weet ik niet wat ik daar moet invullen)?
De IP-range die ik heb ingevuld heb in minn router is 192.168.1.2 - 192.168.1.100.

Ik behoef hulp. Wie verschaft mij deze?

Inderdaad bij die eigenschappen.

Druk eens op [Windowstoets]+[R], en tik 'cmd' in (zonder haakjes), enter, en dan 'ipconfig' en weer enter. Als het goed is krijg je nu een lijstje te zien. Scroll ff naar boven (als dat nodig is) en kijk onder het kopje "Ethernet-adapter Local Area Connection" (o.i.d).

Bij de eigenschappen van IPv4 (dit is de meest gebruikte, IPv6 is nieuw, maar wordt nog weinig gebruikt), vul je je gewenste ip in, op een manier zoals het in cmd staat. (Dus staat er achter IPv4-adres bijvoorbeeld '192.168.1.8' kun je daar '192.168.1.x' van maken, met x van 2-100, voor elke pc verschillend). Subnetmasker neem je over van cmd, evenals standaardgateway.

Vink ook even "De volgende DNS-serveradressen gebruiken:" aan, en zet in het eerste veld je standaardgateway. Het tweede veld kun je leeg laten.

Mocht je hierna geen internetverbinding meer hebben, zal er vast iets verkeerd zijn gegaan, wat je kunt oplossen door alles weer op automatisch te zetten.

Succes!:thumb:

Sorry voor de late reactie, maar het is dus gelukt :)

Thnax

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan