Statisch IP-adres

Status
Niet open voor verdere reacties.

edwino

Gebruiker
Lid geworden
29 mei 2009
Ik heb voor mijn laptop een statisch IP-adres nodig, maar omdat ik hem ook meeneem naar school heb ik voor het netwerk daar een automatisch toegewezen adres nodig. Nu heb ik onlangs een statisch adres ingevoerd voor mijn thuis verbinding, maar als ik dan naar eigenschappen van het netwerk van school ga en ik vink automatisch laten toewijzen aan, dan springt die van mijn thuisnetwerk ook naar automatisch.

Is er een mogelijkheid dat ik het thuisnetwerk met een statisch ip-adres laat werken en het schoolnetwerk met een automatisch toegewezen?

In windows kan dat (vooropgesteld dat je thuis geen DHCP server hebt draaien)
.
Waar je normaal je ipadres aanpast(Internet protocol tcp) heb je twee tabbladen
nl: general en Alternate configuration.
Laat het general tabblad de instellingen staan op automatisch (DHCP) en op het Alternate Configuration tab vul je jou statische adres in.

Als de compu geen DHCP server kan vinden dan zal hij de Alternate Configuration gebruiken.

Als je thuis wel een dhcp server hebt staan maar toch een statisch ip wilt gebruiken dan zal bovenstaande niet werken en zul je op je thuis dhcp server een resevation moeten maken zodat je computer altijd hetzelfde ipadres krijgt.

Ok ik heb dus wel een DHPS server. Hoe moet je dan een reservation maken?

Gebruik je echt een server hiervoor (Windows/Linux) of is je router DHCP server?
De meeste routers kunnen dit niet. Wel kunnen veel routers een poort forwarden naar de naam van de PC ipv het IP adres wat deze krijgt. (ik neem aan dat je een vast IP wilt omdat je poorten forward?)

Ja ik bedoelde eigenlijk een windows DHCP server.

Gebruik je echt een server hiervoor (Windows/Linux) of is je router DHCP server?
De meeste routers kunnen dit niet. Wel kunnen veel routers een poort forwarden naar de naam van de PC ipv het IP adres wat deze krijgt. (ik neem aan dat je een vast IP wilt omdat je poorten forward?)

@PST Weet je zeker dat de meeste routers dit niet kunnen? Ik heb nl ff in mijn simpele speedtouch gekeken en daar kun je handmatig lease toevoegen op basis van mac adres en TTL op infinite dus: static/reservation
Ik ben niet echt bekent met alles wat op de markt is qua routers met DHCP en het zou dus toeval kunnen zijn dat mijne het kan.

Laatst bewerkt:
Nee, nu ik er zo over nadenk weet ik dat eigenlijk helemaal niet zeker. In de meeste routers die ik tegen kom, kun je alleen een DHCP bereik opgeven en dan houdt het wel een beetje op. Nu werk ik ook niet met veel verschillende routers dus misschien zijn er genoeg waar het wel bij kan. Het grootste deel van de klanten waar ik kom, hebben een Windows of Linux machine die de DHCP afhandeld.

Ja, ik wil inderdaad een poort forwarden. Ik heb niet zoveel verstand van DHCP, maar in het opdrachtprompt scherm staat DHCP server 192.168.2.254. Bij ethernet-adapter lan verbinding staat dat DHCP server is ingeschakeld.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan