statisch ip op switch achter router extern benaderen?

Status
Niet open voor verdere reacties.

nawikre

Gebruiker
Lid geworden
17 jun 2007
Hallo Mensen,

ik zit met een klein probleem. Ik heb een netwerk met statisch ip adressen (zijn in dit verhaalt ff fictief) die aan mijn router zitten en aan mijn switch.
Ik heb de ip adressen die vanaf extern benaderd worden direct in mijn router zitten. Nu is mijn router vol en moet ik overgaan op een switch. Dus nu krijg ik dat ik een statisch ip in mijn switch moet stoppen die naar mijn router gaat en die ik dus extern moet benaderen. Dit lukt mij niet.

Hieronder de situatie.

Router 192.168.1.1-----(wrt320n 4 poort gigabit)

in mijn router zit:
NAS (qnap ts-210)--------------192.168.1.2 (via extern te benaderen)
video (camera) server----------192.168.1.3 (via extern te benaderen)
ip camera------------------------192.168.1.4 (via extern te benaderen)
link naar d-link switch-----------(op poort 4)

op de switch zitten:--------(D-link des1024D 24 poort 10/100switch)
warmtepomp--------------------192.168.1.5 (MOET extern te benaderen zijn)
Domotica pc---------------------192.168.1.6 (MOET extern te benaderen zijn)
hp printer------------------------192.168.1.7 (hoeft niet extern te benaderen)
pc1-------------------------------192.168.1.8 (hoeft niet extern te benaderen)
mediacenter---------------------192.168.1.9 (hoeft niet extern te benaderen)
targa sip-------------------------192.168.1.10 (hoeft niet extern te benaderen)
squeezebox contr.--------------192.168.1.11 (hoeft niet extern te benaderen) wireless
squeezebox receiver-----------192.168.1.12 (hoeft niet extern te benaderen) wireless
dreambox dm500---------------192.168.1.13 (hoeft niet extern te benaderen) wireless
linksys router (als AP op zolder)-192.168.1.14 (hoeft niet extern te benaderen)

heb nog liggen een linksys EG005W (5 poort gigabit switch)

Laatst bewerkt:
Feitelijk doet de switch niets anders als het adres door koppellen aan de router. De switch zelf heeft alleen maar als functie het aantal bekabelde lan poorten te vergroten.
Waar je rekening mee moet houden is dat de statische ip adressen buiten de dhcp pool range liggen. Daar gaan een hoop mensen de fout mee in.
Mijn vraag eerder weet je zeker dat de switch een switch is? Mocht dit een router zijn dan heeft deze een webbased menu waar je in kunt loggen en dan kun je zien of je deze kunt omzetten naar bridged mode zodat hij werkt als een switch.

*edit* je geeft keurig het type op vd switch, niet gelezen. Hangen de componenten achter de switch in dezelfde subnetmask en werkgroep als de componenten achter de router?

grtjs jjw

*edit* je geeft keurig het type op vd switch, niet gelezen. Hangen de componenten achter de switch in dezelfde subnetmask en werkgroep als de componenten achter de router?

grtjs jjw

ja jjw,

ze liggen allemaal in hetzelfde subnet mask EN werkgroep.

Switches zijn zélf NIET bereikbaar via een ip-adres, maar de apparaten die eraan hangen wel (vooropgesteld dat ze een geldig ip-adres hebben in je thuisnetwerk).

Dus wat jjw zegt is correct: Er zou verder niets gewijzigd hoeven te worden, nu je een switch hebt ingezet: De apparaten die eraan hangen zullen gewoon bereikbaar zijn, als in je wrt320n router de juiste portforwarding is ingesteld.

Tijs.

hmmmmm, oke dan ga ik daar nog eens naar kijken, want als ik bijvoorbeeld mijn warmtepomp benader, die nu in mijn router zit (met de juiste port fowarding) kom ik op mijn login van mijn warmtepomp uit. Maar als ik die nu in de switch druk (zonder maar iets te veranderen) kom ik niet meer op mijn warmtepomp login panel.

wat is er dan mis...?

ik snap er niets meer van, maar het lukt nu ineens....ben er al een paar weken mee bezig, want iedere keer lukte het niet en ik wist het niet meer....

nu plug ik de boel over en het werkt....

snap er niets van............maar dat maakt niet uit, want nu werkt het zoals het moet.

bedankt

Iwan
kan gesloten worden

Ik kan zo snel een paar oorzaken bedenken:
a. Het is geen switch maar een router waar je het de hele tijd over hebt.
b. De netwerkkaart van de warmtepomp kan niet goed overweg met de switch die je gekocht hebt. Ik neem aan dat je met die warmtepomp weinig instellingsmogelijkheden hebt, maar áls je wel iets kunt instellen, stel dan eens 10 Mbit half duplex in ipv. Automatische linkspeed.

Kijk eens op de Domotica pc of die Internet toegang heeft als de switch er tussenhangt. Is dat het geval, dan is de switch geen belemmering (m.u.v. van het link-verhaal bij b. van hierboven).

Tijs.

Ik zag zojuist je laatste posting. Mooi dat het nu werkt zoals jjw en ik verwacht hadden. :thumb:

Vragen worden hier op het forum door de vragenstellers zélf gesloten: Klik op "Zet status opgelost" op de donkerblauwe horizontale balk, bijna bovenaan deze webpagina [die met "Zet status opgelost", "Onderwerp opties" etc.]

Tijs.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan