Status van Order aanpassen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Rene71

Gebruiker
Lid geworden
2 aug 2012
kan iemand mij helpen met het volgende, Status aanpassen van een Order

ik heb twee tabellen
tblOrders
tblOrderregel
deze zijn aan elkaar gelinkt met het veld Ordernr

beide tabellen hebben een veld StatusID
status 1 t/m 6
1. in productie genomen
2. Orderbevestiging gemaakt
3. Order formulieren geprint
4. Deellevering
5. Levering compleet
6. gefactureerd

nu heb ik met onderstaande code de mogelijkheid om de status van alle Orderregels in de tblOrderregel aan te passen (van de desbetreffende Ordernr)

ik zou ook willen dat de status van de tblOrders StatusID ook aangepast wordt

maar met een soort optel som die dan de

b.v.
als alle Orderregels van een Ordernr in de tblOrderregel een status 5 hebben, dan wil ik dat de status in tblOrders de status 5 krijgen
hebben niet alle orderregels de status 5 dan wil dat de status van de tblOrders wordt aangepast

en dat is net ff anders als onderstaande code (denk ik)

Code:
Private Sub maakOrderbevestiging() 'Status 2 Orderbevestiging gemaakt
Dim strSQL As String
    strSQL = "UPDATE tblOrderRegel SET StatusID = 2 WHERE (Ordernr=" & Me.Ordernr & ");"
    CurrentDb.Execute strSQL, dbFailOnError

StatusCombo = 2

MsgBox ("Status wordt aangepast naar Status 2  Orderbevestiging gemaakt")

DoCmd.OpenReport "rptOrderbevestiging", acViewReport, , "[Ordernr]=" & [Ordernr]

End Sub

om het ietsjes duidelijker te maken heb twee afbeeldingen toegevoegd
op het hoofdformulier pas ik nu handmatig de status van het Ordernr aan en dat moet toch wel makkelijker kunnen dacht ik :)
alle Orderregels hebben de zelfde status.png
niet alle Orderregels de zelfde status.png

Ik snap je constructie niet, want volgens mij heeft de ene status niets te maken met de andere status. Een order als entiteit is namelijk iets anders als een OrderRegel. Dus waarom je dit zou willen, is mij een raadsel.

Laatst bewerkt:
waarom ik deze constructie wil (voor mijn idee had ik nog geen constructie :) enkel een idee )
maar met mijn idee wil ik zodra alle orderregels dezelfde statusID hebben ik bepaalde knoppen en velden wil vergrendelen op het orderformulier
zodat wanneer ik een order (formulier) opent, en alle orderregels hebben de status 6 dan mag er niets meer worden veranderd in de Order.
in het subform heb ik dit onder controle, die krijgen de status tot aan de factuur automatisch

maar het hoofdformulier orders heb ik nog niet zo, dat ik dat kan vergrendelen dmv een status (althans niet automatisch)

mischien had ik de vraag anders moeten stellen

hoe krijg ik, wanneer alle ordersregels (subformulier) van een order dezelfde status hebben, ook het hoofdformulier een status krijgt.
zodat er geen gegevens meer kunnen worden veranderd of worden toegevoegd

stukje info
via het Ordernr doen we ook de inkopen, de inkopen doen we niet op orderregel niveau maar enkel op Ordernr
het idee er achter is, zodra de Ordernr gefactureerd is er ook geen bestellingen gemaakt kunnen worden
er zijn ook mensen die uren registreren via het Ordernr ipv ProductieID

ik dacht dat ik dus ook voor het Ordernr een status nodig had

ik zou niet weten welke constructie zou werken, hoop wel dat iemand me verder kan helpen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan