• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Statusinformatie met behulp van een OF formule?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Fosters

Gebruiker
Lid geworden
26 jul 2010
Beste forumgebruikers,

In een excel bestand heb ik een overzicht met data, waarin ik de status van een offerte bij wil houden. Graag zou ik aan elke regel een status koppelen, waarbij de cel met statusinformatie moet voldoen aan bepaalde voorwaarden.

Een regel uit het excelbestand heeft dus óf de status X, óf status Y, óf status Z. Hoe maak ik een dergelijke formule?

Status
Procedure niet bekend - Cel C12=00-01-00
In behandeling -C12>7
Datum bijsturen naderd - C12=<7
Fataaldatum naderd -D12=<7
Fataaldatum verlopen -De fataaldatum is verlopen maar G12=ONWAAR
Zaak afgesloten - G12 = WAAR

Ik denk dat de bijlage meer duidelijkheid verschaft.

De gegevens in het werkblad worden middels een macro opgehaald uit andere excelbestanden. Deze heb ik echter even weggehaald voor het functioneren van het bestand.

Alvast bedankt voor jullie hulp.

Bekijk bijlage Monitoren_excel.xls

Laatst bewerkt:
Helpt deze formule je op weg? Nadeel van deze opzet is dat het aantal mogelijke statussen beperkt is; volgens mij kun je max. 7 ALS-formules nesten.

Code:
=ALS(C12=0;$I$11;ALS(VANDAAG()+30<C12;$I$12;ALS(ABS(C12-VANDAAG())<8;$I$13;ALS(ABS(D12-VANDAAG())<8;$I$14;ALS(EN(VANDAAG()>D12;G12=ONWAAR());$I$15;ALS(G12=WAAR();$I$16;"Status onbekend"))))))

Je formule heeft me enigszins op weg geholpen.

De eerste twee statussen lukken prima. Enkel: nog 4 te gaan :(.
Bijgevoegd mijn aangepaste excelbestand. Met name het rekenen met de datum is belangrijk voor het monitoren van de lopende zaken.

Ik heb de formule iets aangepast, omdat ik nu denk te begrijpen wanneer het 'In behandeling' is. (Ik hád: als de datum meer dan 30 dagen in de toekomst ligt; ik heb: als de datum meer dan een week in de toekomst ligt.)

Volgens mij moet het met deze formule werken. Succes! :thumb:

Code:
=ALS(C12=0;$I$11;ALS(VANDAAG()+[COLOR="red"]7[/COLOR]<C12;$I$12;ALS(ABS(C12-VANDAAG())<8;$I$13;ALS(ABS(D12-VANDAAG())<8;$I$14;ALS(EN(VANDAAG()>D12;G12=ONWAAR());$I$15;ALS(G12=WAAR();$I$16;"Status onbekend"))))))

Kom met de formule nog niet helemaal uit de voeten. Volgens mij gaat het goed tot de status 'Fataaldatum naderd'
Ik heb het bestand bijgevoegd zoals het nu is. Uiteindelijk zou ik de regels graag de volgende statussen mee willen geven:

Procedure niet bekend - Het soort procedure is nog niet ingevuld waardoor C12=0
In behandeling - De aanvraag wordt behandeld en de datum van bijsturen komt nog niet in zicht
Datum bijsturen naderd - De datum van bijsturen valt binnen één week vanaf de huidige datum
Fataaldatum naderd - De datum van bijsturen is verlopen.
Fataaldatum verlopen - De fataaldatum is verlopen, maar de zaak is nog niet afgesloten
Zaak afgesloten - De zaak is volledig afgehandeld G12=WAAR

De huidige datum heb ik bovenin het bestand weergegeven. Graag zou ik een verwijzing naar deze cel in de formule opnemen.

Laatst bewerkt:
Als ik onderstaande formule gebruik, werkt het volgens mij goed. Ik kan er niet meer van maken... Succes! :thumb:

Code:
=ALS(C12=0;$I$11;ALS($G$3+7<C12;$I$12;ALS(ABS(C12-$G$3)<8;$I$13;ALS(ABS(D12-$G$3)<8;$I$14;ALS(EN($G$3>D12;G12=$G$5);$I$15;ALS(G12=$G$4;$I$16;"Status onbekend"))))))

Ik heb de volgorde van je formule gewijzigd.
De laatste status als eerste in de formule en de eerste status als laatste.

Code:
=ALS(G12=$G$4;$I$16;ALS(EN($G$3>D12;G12=$G$5);$I$15;ALS(ABS(D12-$G$3)<8;$I$14;ALS(ABS(C12-$G$3)<8;$I$13;ALS(C12=0;$I$11;ALS($G$3+7<C12;$I$12;"Status onbekend"))))))

Nog twee opmerkingen:
- De status 'Fataaldatum verlopen' werkt nog niet. Deze moet getoond worden als de fataaldatum <0, maar als cel C12 nog op ONWAAR staat.
- Dan zou ik ook nog een status toe willen voegen voor als de 'Datum van bijsturen' is verlopen, maar de 'fataaldatum' nog niet binnen 7 dagen valt. Dit komt in de praktijk namelijk veel voor.

Wieweet? haha...

kun je eens aangeven in welke cel je de uitkomsten wilt zien?

en welke kolommen worden via de macro ingelezen in dit bestand?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan