steeds chckdsk bij opstarten

Status
Niet open voor verdere reacties.

gatlinggun

Gebruiker
Lid geworden
4 aug 2010
Steeds als ik mijn pc opstart, krijg ik de melding dat de HD gecontroleert moet worden en start checkdisk op (mits ik dit niet omzeil dmv een toets in te drukken). Er komt nooit wat uit maar toch elke keer deze check. Hoe schakel je dat uit.
Wel draait de pc erg langzaam. Bijvoorbeeld op een site het rode kruisje gebruiken om te sluiten duurt circa 10 seconden. Outlook start circa 30 seconden na klikken op icoon pas op.

Heeft het één en ander met elkaar te maken ?

ik heb het probleem opgelost dmv een XP cd te plaatsen en dan
laten opstarten via deze cd en dan de optie Xp herstellen te kiezen.
Vervolgens heb ik meerdere fouten kunnen laten herstellen hierdoor.
Dus chkdsk /p dit heb ik twee keer gedaan daarna heb ik geen problemen meer
bij het opstarten en dat het opnieuw de schijf gaat scannen.

Van een ander forum geplukt.

bedankt Coenraad,

maar hoe kom ik weer uit het herstel scherm. Ik heb met de XP-herstel functie toch een foutje kunnen vinden. Na de tweede keer chkdsk/p erover gehaald te hebben, bleek er geen foutje meer te vinden te zijn. Maar dan blijf ik in " C: windows" hangen, zonder dat mijn xp nu goed opstart. Ik heb de pc uitgezet en opnieuw gestart, en helaas als ik (dus niet via xp-schijf maar) vanaf HD opstart, krijg ik weer de bekende melding dat chkdsk broodnodig is.... Is er wat anders loos of doe ik iets verkeerd ?

Helaas Dorado,
na dit alles startte de pc weer op met chkdsk. De herstelconsole had ook weer een foutje gevonden. Hierna de bovengenoemde commando's gedaan met blijkbaar geen resultaat. Heb je nog andere suggesties ?

Hoi,
probeer dit eens (Eng). Hoe oud is de bewuste schijf? Hou er rekening mee dat een HDD gemiddeld 5 jaar meegaat. Als je te vaak meldingen van chkdsk krijgt kan het, bij een wat oudere schijf, zijn dat het een aflopende zaak is.

Bedankt Mik,
Ik was drukdoende in het land van de komkommervirussen...
De HD is uit januari 2003 (40GB).
fsutil dirty query van partitie D gaf aan dat deze 'dirty' was. In het Engelse stuk niet gevonden hoe (wel dát) je met fsutil die 'bit' weer op schoon zet. Daarom via de commandprompt 'cskdsk /f d:' gedraaid en daarna gaf fsutil aan dat D schoon was. Na de reboot géén checkdisk meer gehad.

Wel kreeg ik tijdens cskdsk/f de mededeling dat D 'ontkoppeld' moest worden om de bewerking te kunnen doen. Daarna geen bericht meer gehad dat D weer gekoppeld was. Is dit na een reboot weer in orde ?
Kan het zijn dat de oude HD de oorzaak is van het erg trage werken van de pc (bijvoorbeeld Word openen duurt 15-20 seconden) ?
:D

Voor de goede orde:

Detectie 'vuile'-schijf: Start->Uitvoeren-> 'cmd', enter->'fsutil dirty query C:' (C= te onderzoeken schijf)
Herstel 'vuile'-schijf : Start->Uitvoeren-> 'cmd', enter->'chkdsk /f C:' (C= vuile schijf)
Eventueel daarna nog hercontrole mbv 'fsutil dirty query C:' en daarna herstarten.

:confused:Inmiddels is de d-partitie weer 'dirty' en dus weer hetzelfde verhaal. Ik neem aan dat het aflopende zaak is en ga een nieuw schijfje halen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan