• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Steeds opnieuw opslaan

• Onderwerp starter Onderwerp starter TSAR
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

TSAR

Gebruiker
Lid geworden
20 mei 2009
Ik heb iets vreemds aan de hand...

Bij het afsluiten van het bestand in bijlage vraagt Excel steeds om het bestand op te slaan, ook wanneer ik niets gewijzigd heb...

Wat is hiervan de reden ?

Bijlagen

Er zal hoogstwaarschijnlijk een formule tussen zitten die NU() of Vandaag() bevat.
Deze worden telkens herberekend en veroorzaken (NU() - altijd en VANDAAG() - dagelijks) wijzigingen.

Niet dat ik onmiddellijk zie (is niet mijn excelfile), maar wel een aantal zoekfuncties...kan het daar ook aan liggen ?

Dat gebeurt wanneer er een veld bewerkt wordt door excel zodra je het bestand opent.
Wanneer een veld bewerkt wordt wordt door excel een marker aangemaakt, dat het bestand bewerkt is en dus vraagt het of je het bestand opnieuw wilt opslaan om deze bewerking niet te verliezen.
Dit gebeurt meestal wanneer de datum van vandaag wordt toegepast of sommige andere automatisch bewerkingen. (Niet alle automatische bewerkingen.)
Een algemeen artikel hierover: http://excelribbon.tips.net/T012352_Saving_Non-Existent_Changes.html

In dit geval lijkt code te zijn in zowel het blad "prestaties" (alleen de tweede tabel) als in "prestatieblad"
(Bepaald door de content te verwijderen en vervolgens te testen.)

Na wat zoekwerk vond ik de volgende pagina: http://www.decisionmodels.com/calcsecretsi.htm
Over automatisch berekende functies en het doorgeven van mogelijke updates.

Één functie in je bestand die, in ieder geval, deze reactie veroorzaakt is: LOOKUP() in combinatie met data uit een andere worksheet.
Deze komt massaal voor in je bestand.

Ik kan ze in elk geval ook niet vinden, de ZOEK-formules hebben er v.m. niets mee te maken als het resultaat niet wijzigt.
Ik heb je een lijst gemaakt met al de gebruikte formules in je bestand, ken je het zelf nog eens doorlopen.

Bijlagen

Omdat we toch leuk zo bezig zijn, een testbestand dat laat zien hoe LOOKUP() dit probleem veroorzaakt.

Je zou dus kunnen kijken of deze functie vervangen kan worden door een andere constructie.

Bekijk bijlage LOOKUP_test.xlsx

edit:
Ja, LOOKUP() is ZOEK() in het Nederlands.

Oh ja, je kunt deze opslaan vraag ook vermijden door in de opties (Engelse excel: [File] [Options])
Tabblad: "Formulas"
Te kiezen voor "Workbook Calculation": "Manual"
Dan zullen de waarden niet steeds opnieuw berekend worden.
Maar of je dat wilt?

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan