• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

steeds weer problemen met geneste subtotalen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Swacar185

Gebruiker
Lid geworden
29 nov 2005
Ik heb steeds problemen met geneste subtotalen, maar ik weet nooit wat ik vekeerd doe :
In bijgesloten vb is het de bedoeling om eerst een subtot te maken per sector, vervolgens binnen die sectoren per hoofdobject.
Wat doe ik (volgens de instructies in Excel ) :
-Range aanduiden
-sorteren op sector, vervolgens op hoofdobject
-subtotalen bij wijziging in sector de desbetreffende kolommen aanduiden + subtotalen vervangen aanvinken
-subtotalen bij wijziging in hoofdobject dezelfde kolommen aanduiden + subtotalen vervangen AFvinken
Zoals je kan zien loopt het op regel 8 al mis, want dat subtotaa hoort eigenlijk eerst te staan, en vervolgens het subtot voor de sector.
Wanneer ik andersom begin , dus eerst de binnenste kolom (zijnde hoofdobject) loopt het ook mis.
Ik heb nog ontelbare andere voorbeelden, dus ik moet iets fundamenteel fout doen !!
HELP AUB !!!

Bijlagen

Swacar185,

Werk van buiten naar binnen.
Dus eerst subtotaal toevoegen aan totaalkosten. (Bij iedere wijziging van hoofdobject)
Dan hetzelfde nog een keer met kosten1 en materiaalkosten.

Is het dan wel goed?

Koosl

Swacar185,

Werk van buiten naar binnen.
Dus eerst subtotaal toevoegen aan totaalkosten. (Bij iedere wijziging van hoofdobject)
Dan hetzelfde nog een keer met kosten1 en materiaalkosten.

Is het dan wel goed?

Koosl

1. Het is wel degelijk de bedoeling om voor elke soor kosten een subtotaal te hebben
2. Neen, dan werkt het ook niet zoals het hoort

Swacar185,

Echt niet?

Als dit niet is wat je wilt,
maak dan eens een voorbeeldje hoe het er dan wel uit moet zien?
(met de hand gemaakt, dus niet met de knop subtotalen)

Koosl

Bijlagen

Swacar185,

Echt niet?

Als dit niet is wat je wilt,
maak dan eens een voorbeeldje hoe het er dan wel uit moet zien?
(met de hand gemaakt, dus niet met de knop subtotalen)

Koosl

Dit is inderdaad het resultaat dat ik wil bekomen, maar dat lukt me blijkbaar niet.
Ik weet echt niet wat ik steeds weer verkeerd doe ?

Verwijder in je werkblad eerst alle subtotalen zodat je een kale tabel overhoudt.
Ga ergens in de tabel staan in selecteer Data>Subtotalen. Bij iedere wijziging in: Selecteer Hoofdobject, Functie: selecteer SOM etc.
Ga ergens in de tabel staan in selecteer Data>Subtotalen. Bij iedere wijziging in: Selecteer Sector, Functie: selecteer SOM etc.

Dat is wat ik doe.

Groeten,

M.

Verwijder in je werkblad eerst alle subtotalen zodat je een kale tabel overhoudt.
Ga ergens in de tabel staan in selecteer Data>Subtotalen. Bij iedere wijziging in: Selecteer Hoofdobject, Functie: selecteer SOM etc.
Ga ergens in de tabel staan in selecteer Data>Subtotalen. Bij iedere wijziging in: Selecteer Sector, Functie: selecteer SOM etc.

Dat is wat ik doe.

Groeten,

M.
Het spijt me, maar ik ben nog steeds niet mee :
In bijgevoegd bestand zie je op blad 1 het bestand dat je me eerder verzond; op blad 2 alle subtotalen weggedaan en op blad 3 de handelingen uitgevoerd zoals je hierboven beschreef( dus eerst iedere wijziging in hoofdobject som in kosten1, materiaalkosten + totaal; vervolgens idem met iedere wijziging in sector
Je ziet echter dat er dan voor centrum 2x een subtotaal aangemaakt wordt !
en dat er een verschil is met blad 1(jouw eerste bestand ) ???
Help aub, want ik word hier gek van !!

Bijlagen

Swacar185,

Wis eerst alle subtotalen.

Selekteer dan alles.
Data-Subtotalen
Bij iedere wijziging in sector
functie Som
V aan bij kosten1 en materiaalkosten en Totaalkost.
V af bij huidige subtotalen vervangen en pagina-einde tussen groepen.
V aan bij Overzicht onder de gegevens plaatsen
Ok

dan alles geselekteerd laten en weer:
Data-subtotalen
Bij iedere wijziging Hoofdobject.
functie Som
Subtotaal toevoegen aan
Ok

Nu moet het goed zijn.

Koosl

Swacar185,

Wis eerst alle subtotalen.

Selekteer dan alles.
Data-Subtotalen
Bij iedere wijziging in sector
functie Som
V aan bij Overzicht onder de gegevens plaatsen
Ok

dan alles geselekteerd laten en weer:
Data-subtotalen
Bij iedere wijziging Hoofdobject.
functie Som
Subtotaal toevoegen aan
Ok

Nu moet het goed zijn.

Koosl

Bedankt voor de suggestie, maar dit is exact waar ik mee begonnen ben (zie helemaal bovenaan ) , maar dan krijg je het feit dat regel 8 en regel 29 buiten de sector waartoe ze behoren, worden weergegeven !!

Swacar185,

maar toch zeg je in pos 6 dat mijn oplossing in pos 4 goed is.

Is deze nu wel of niet goed??

Koosl

Bijlagen

Swacar185,

maar toch zeg je in pos 6 dat mijn oplossing in pos 4 goed is.

Is deze nu wel of niet goed??

Koosl

Die is inderdaad goed, maar daar staan lijn 7 en 28 toch WEL goed ?
Dit kan onmogelijk gedaan zijn op de manier die je laatst beschrijft, want dan staan die 2 lijnen verkeerd (BUITEN de sector waar ze bij horen ) , maar in je oplossing in post 4 staan ze wel correct (BINNEN de sector )

Mijn excuses. In mijn vorige post heb ik Hoofdobject en Sectot omgewisseld. Je moet dus eerst subtotalen aanmaken voor de sector en vervolgens voor de Hoofdobjecten.
Het is precies zoals Koosl beschrijft.

M.

Swacar185,

Precies gedaan zoals omschreven in pos 10.
Met Excel 2002

Je moet wel van buiten naar binnen werken! Dus eerst Sector en daarna Hoofdobject.

Koosl.

Bijlagen

Swacar185,

Precies gedaan zoals omschreven in pos 10.
Met Excel 2002

Je moet wel van buiten naar binnen werken! Dus eerst Sector en daarna Hoofdobject.

Koosl.

Ik snap het ECHT niet meer !! Ik doe net hetzelfde (weliswaar met office 2003 ) en krijg toch een ander resultaat !!

Post dan een kale tabel eerst.

Vervolgens doe je Subtotaal met Sector en post je het opnieuw. Kunnen we zien of daar al een fout in zit. Indien niet ook andere Subtotaal doen en opnieuw posten.

Post dan een kale tabel eerst.

Vervolgens doe je Subtotaal met Sector en post je het opnieuw. Kunnen we zien of daar al een fout in zit. Indien niet ook andere Subtotaal doen en opnieuw posten.

Ok
Alleszins bedankt voor de aandacht (weeral)
Zal voor morgen zijn dan
Thx

Het ligt hem dus blijkbaar aan de versie van Excel !!
Op een oudere laptop met Excel 2000 werkt het perfect , maar blijkbaar met Excel 2003 en zelfs met Excel 2007 niet !
Moet ik dan misschien ergens iets aanpassen in die versies of zo ?
Dank bij voorbaat

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan