steekkaarten in formulier

Status
Niet open voor verdere reacties.

ManuelBeauson

Gebruiker
Lid geworden
11 dec 2014
Weet niet of de benaming correct is maar kan er iemand helpen met het aanmaken van steekkaarten in een formulier, zie 2TP_Huurder.jpg
Hier zie ik een formulier en in het formulier kan men via de steekkaart naar andere informatie gaan.

Na wat opzoekwerk ben ik terecht gekomen dat dit tabbladen zijn die door een tabbesturingselement aan te maken in een formulier kan bekomen worden. Nu zit ik nog enkel te klooien met de code die ik moet ingeven om de tab te openen.Had een macro aangemaakt maar als ik de macro wil laten uitvoeren wanneer ik dubbelklik op het tabblad lukt het niet. IK dacht het te doen met DoCmd.RunMacro "frmnaam" , maar dit lukt niet. Ik zou nog RepeatCount en RepeatExpression moeten ingeven, maar weet bij god niet wat dit moet zijn.

Nog wat verder gesukkeld, wanneer ik nu op het tabblad klik gebeurt er niets, wanneer ik in het kader klik krijg ik wel te zien wat ik wil zien, maar dit is niet de bedoeling. Ik wil op het tabblad klikken (in dit voorbeeld pagina 55) en zien wat ik wil zien. Schermopname (21).jpg

niemand die mij de vba code kan bezorgen zodat ik met de tabbladen kan werken of een andere manier om het aan de praat te krijgen

Daarvoor heb je geen VBA code nodig; je hebt gewoon de velden niet in het tabblad zelf geplakt. Selecteer en knip je velden die je wilt nog eens opnieuw en vooraleer plakken te drukken selecteer je eerst je tabblad door op op het tabhoofd te klikken (en dan nog 's klikken in het tabblad zelf) en kies dan plakken. Soms staan je velden onderaan geplakt in het tabblad en moet je ze zelf omhoog schuiven.

Een tabblad control bestaat eigenlijk niet op je formulier. Je hoeft dus niks extra's te doen om objecten op een tabblad aan te spreken, er komt geen laag bij zoals bij een subformulier. Het is eigenlijk alleen maar een andere manier om gegevens te ordenen. Neemt niet weg dat je een tabblad wel kunt uitlezen; afvangen dus wat er gbeurt als je op een tabblad klikt.

Als ik het goed begrijp dien ik de velden uit een ander formulier te plakken in deze tab. Bedoeling is zoals een subformulier maar dan meerdere tabbladen en ik vindt het netjes , beter dan een subformulier.

Als een subformulier functioneel is (data uit een gekoppelde tabel) dan heeft het geen enkele zin om die velden te verplaatsen, want dan ben je de één-op-veel relatie kwijt. Nogmaals: een tabcontrol is er eigenlijk niet; het is niet veel anders als een rand om een aantal velden zetten. Doet ook niks voor die groep velden. Functionaliteit (subformulier) heeft niks met opmaak (tabblad controls) van doen. Als je een formulier maakt op basis van een tabel met 80 velden, dan wordt het lastig om die op één scherm te proppen. Dan is een tabblad control een uitkomst. Zo moet je het ongeveer gebruiken.
Overigens kun je ook groepen velden die je voor de ene groep wilt verbergen op een apart tabblad zetten, en dat zichtbaar maken voor de juiste groep. Dat kan ook zonder tabblad control, maar dat heeft nogal drastische consequenties voor je layout.

Ondertussen mee aan de slag gegaan en inderdaad is het niet wat ik ervan verwacht had. Subformulieren zijn een perfecte tool maar ik krijg de layout hiervan niet degelijk en dat stoort me aan deze subformulieren. Is er nergens geen draadje over de layout van deze of voorbeelden, misschien dat ik dan toch nog verkocht eraan geraak

Ik heb nog nooit een probleem gehad met (sub)formulieren; mijn ervaring is dat je ze in elke vorm kunt gieten die je wilt. Ben érg benieuwd wat jouw bezwaren nu precies zijn :).

Bij mij zijn de subformulieren zoals ze standaard weergegeven worden, ik weet niet hoe ik de layout kan aanpassen, buiten er een doorlopend , enkelvoudig of gegevensblad van te maken.
Daarom ook de vraag van ,hoe kan je de layout aanpassen zodat deze het formulier vult zoals bij een gesplitst formulier

Ik zou met de beste wil van de wereld niet kunnen bedenken welke varianten je anders zou willen dan enkelvoudig of doorlopend. Op een formulier zie je één record, of meerdere. Ik ben me er niet van bewust dat er meer smaken zijn :). En ik heb geen idee wat je bedoelt met je laatste opmerking.

Bestaat de mogelijkheid dat je records kan toevoegen op een tabbesturingselement . Nu zie ik enkel de records die in mijn tabel zijn ingegeven maar had er graag toegevoegd

Je kan je formulieren zelf ontwerpen zoals je wilt (doorlopend, gesplitst,etc...) en ieder formulier dan gewoon als een subformulier gebruiken in de betreffende tabbladen die je maakt in je hoofdformulier.
Voor onze personeelsdatabase bestaat de personeelsfiche uit een 6-tal tabbladen met op tabblad 1 alle gegevens van het personeelslid, op tabblad 2 alle contracten in een subformulier, op tabblad 3 alle ziekteperiodes in een ander subformulier, dan op 4 de tijdskredieten, op 5 de maribels, 6 ouderschapsverlof, etc.... Heb ook nog niet echt iets van lay-out problemen gezien. Systeem dat Octafish bedoelt gebruik ik ook om bepaalde tabbladen te verbergen voor bepaalde instellingen van de VZW omdat ze die niet gebruiken (of ik maak er meerdere met gelijkaardige achterliggende tabellen maar met verschillende lay-out van de tekstvelden en zo meer. Dames kunnen nogal moeilijk doen omtrent de plaatsing van hun veldjes :d)

Een formulier (en dat geldt voor elk formulier) kun je baseren op niks (niet-afhankelijk dus), een tabel, een opgeslagen query of een SELECT statement. Dat laatste is eigenlijk ook een query, maar dan niet opgeslagen. Baseer je een formulier op één tabel dan kun je sowieso altijd invoeren/muteren op dat formulier. Anders wordt het bij een query, want dan ben je afhankelijk van hoe de query is gemaakt. Een query kun je namelijk zo maken dat je er géén records mee kunt muteren. En als dat in de query niet kan, dan is dat in het formulier ook niet mogelijk. Alles hangt dus af van de onderliggende Recordbron. En zonder dat we die kunnen zien, kan ik dus ook niet bepalen of jouw formulier geschikt is voor datamutaties of niet. Maar je kunt het simpel testen: als je in de onderliggende query een record kan toevoegen, dan kan het op het formulier ook.

Nogmaals: een tabbesturingselement is op zichzelf helemaal niks, en kan niks. Je zet er objecten op, en dat is het. Dat object kan een tekstvak of keuzelijst zijn, of een subformulier, maakt allemaal niets uit. Als je in code naar een tekstvak verwijst (Me.DatumInvoer.Value = Date bijvoorbeeld) zie je ook niet dat zo'n tekstvak op een tabblad staat of niet, want dat wordt niet aangesproken. Het is dus alleen een element waarmee je objecten ordent en groepeert. De eigenschappen van een tabbesturingselement hebben ook helemaal niets te maken met hoe het formulier verder functioneert.

Ik heb gevonden wat ik zocht, gewoon subformulier slepen naar tabblad en je kan bekijken en records toevoegen. Alvast bedankt

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan