• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

steekproef op basis van waarde

Status
Niet open voor verdere reacties.

DickdeJong11

Gebruiker
Lid geworden
11 dec 2014
Hallo allemaal,

Ik heb hier een bestand met ongeveer 3000 producten met allerlei waarde, (kan ook dubbele waarde voorkomen). Ik moet hier een steekproef van trekken van 75 stuks. De steekproef moet rekening houden met de waarde van de producten. Dus de kans dat een duurder product gekozen wordt moet hoger zijn.

Hopelijk is mijn vraag duidelijk.

Ik zie de reactie wel.

Groet Dick

Bijlagen

Hoi Dick,

Toch maar even er van uitgaan dat het geen schoolopdracht is.

Je kan ieder bedrag vermenigvuldigen met ASELECT(). Dat is een willekeurig getal tussen 0 en 1. een bedrag van 1000 dat met 0,1 vermenigvuldigd wordt zal dan kleiner zijn dan een bedrag van 300 dat met 0,8 vermenigvuldigd werd, maar het zal altijd groter zijn dan een bedrag van 50.

De 75 grootste bedragen die je dan hebt gekregen kun je dan uitselecteren met GROOTSTE

Bekijk bijlage steekproef test.xlsx

In het spreadsheet een voorbeeld gedaan met 20 trekkingen. De grote bedragen zitten er erg vaak in, maar niet altijd.
Als je vind dat de steekproef te oneerlijk wordt voor de grote bedragen zou je ervoor kunnen kiezen de bedragen eerst door 2 (of 10) te delen of de wortel ervan te nemen, voordat je ze aselect vermenigvuldigd

Groet,
Jeroen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan