Stelsels vergelijkingen oplossen.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Bert F

Gebruiker
Lid geworden
28 dec 2005
Hallo,

Ik had graag stelseltjes opgelost 2 bij 2 heel eenvoudig met alleen maar gehel getallen als oplossing. Omdat ik nog maar een paar weken kan programmeren weet ik eigenlijk niet goed hoe ik hier aan moet beginnen. Daarom dacht ik ik haal uit de eerste vergelijking mijn x en stel deze gelijk aan de x uit mijn tweede vergelijking gehaald. Deze moeten door het AND instructie gelijk zijn en X zal dan deze waarde toegerekend krijgen. Voila Voor de y zal ik iets gelijkaardigs programmeren maar dit heb ik nog niet gedaan omdat de x nog niet werkt. Waar bega ik stomiteiten wat doe ik fout en vooral hoe pak ik het beter aan? (programmeer taal modula2)

prog1lg.jpg

Groeten. Dank bij voorbaat.

De logische operator AND doet slechts een vergelijking tussen 2 expressies en levert dan true of false op. Als je het stukje "AND..." (dus tot het eind van de regel weghaalt zal de code het in ieder geval doen.

Grtz,

Maar de bedoeling is net dat die een x vind die goed is voor de eerste vergelijking en voor de tweede vergelijking maw een x die er voor kan zorgen dat de eerste vergelijking klopt en de tweede.

Je zult er dan toch andere stukjes programmeertaal bij moeten halen. Bijvoorbeeld een IF statement.

IF vergelijking1 = vergelijking2 Then x=resultaat_van_vergelijking1

Of zoiets. Maar de oplossing zit hier meer in de wiskunde als in het programmeren. En voor wiskunde heb ik nooit heel erg hoge cijfers gehaald ;)

Grtz,

ik ga het proberen te maken mbv determinanten dan moet te doen zijn en dan heb je dit probleem niet. wel kom je dan te zitten met een numeriek moeilijk te verwerken programma schijnt vanaf zo'n 1000 bij 1000 vergelijkingen daarvoor zal ik eens in een cursus numerieke technieken moeten in duiken.

Programmeren er eigenlijk veel mensen met modula?

Toch bedankt groeten. (als het af is post ik het wel is)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan