stepping 1 op 1

Status
Niet open voor verdere reacties.

gebruiker37

Gebruiker
Lid geworden
19 jun 2009
Wilde core 2 duo overclocken (e6600), en volgens allemaal sites moet je in de bios in de eerste plaats allemaal ram-timings aanpassen waar ik het eerste probleem oploop omdat in mijn bios er maar een deel hetzelfde is als het schemaatje waar ik (me blind op misschien) naar zat te staren. Eerste 5 velden of-zo kan ik gewoon kopiëren maar dan zijn er in mijn bios geen verdere opties terwijl er op het schema dan nog 4 of 5 komen. En ik las dat ik mijn ram frequentie op 533 (2x 266 (fsb)) moet zetten om mijn geheugen 1 op 1 te laten lopen wat om een of andere reden het best is voor mijn processor, wat ik ook niet voor elkaar krijg want de frequentie is alleen in te stellen in 4 verschillende opties (waar 533 dus niet bij zit). Ik weet zelf amper waar ik het over heb maar misschien heeft iemand een idee wat ik kan doen.
En dat het mezelf dan allemaal ook wat duidelijker wordt, bedankt alvast (eventueel).:confused:

Van die timings moet je lekker afblijven.
De snelheid winst is nihile en het instellen is aardig kl*te.
Je pc stelt deze gewoon in volgens de specs van het geheugen.

1:1 geheugen en bus is wel heb meest betrouwbaarst bij hogere FSB.
Maar om je geheugen in jou geval nu rond de 533 te laten draaien...

Hoe hoog staat je FSB / bus?
Wat voor geheugen heb je? (merk en snelheid) en hoe staat het nu ingesteld.

Je bent al een tijdje bezig met frummelen met je overklok als ik zo je geschiedenis zie.
Gewoon diverse fora GOED lezen en de basis overnemen.
Niet al die onzin van geheugentimings

Fsb 1200 (bus speed 300)
Kingston geheugen 2 x 1000 gig (800 mhz (volgens mij, weet niet zeker van die 800)

Ben er inderdaad een tijdje terug onderhand ook een paar keer mee bezig geweest maar had er ook een poos geen geen zin in, maar ik ben inderdaad niet de meest vlugge leerling (als je dat bedoelde).

Maar las dus ergens dat er een soort van "gulden" overklok voor deze processor was die je kon doen zonder voltages te verhogen en zonder extra koeling , maar kan de site niet meer terug vinden, maar dan liep die op 333 mhz (1333 fsb) en 1:1 (wat iets cruciaals was daarvoor, zo kwam het mij over), maar weet het dus niet precies verder, maar zoals je al zei, zal internet wel wat af blijven speuren.

Ps. Hij draait dan met de standaard instelling op 533 maar die gaat met het overklokken dan gelijk mee omhoog, dacht ik, en meende ook dat ik dat ergens gelezen had.

Laatst bewerkt door een moderator:
ja geheugen snelheid hangt vast aan de bus snelheid

FSB = 4 maal je bus snelheid (quad pumped)
Snelheid van je geheugen (1:1) is 2 maal je bus speed

Maar welk moederbord heb je en op welk en snelheid wil je?
Misschien kan ik je een grove instelling geven, dan kan je die zelf "fine tunen"

BV. voor 3Ghz

Bus speed 334, anders valt hij net onder de 3 :)
multiplier 9
Geheugen snelheid => dichts in de buurt van de 800, liefts net eronder.
note: lekker van de timings afblijven.

Vcore => Probeer het even op auto anders moeten we deze even manueel instellen.

Download coretemp, Prime95 en CPUZ
Als windows goed opstart in windows

open coretemp => start prime95 (gewoon op blend) => laat maar lekker een pos draaien. => Check op fouten . errors
open cpuZ om te kijken hoe je pc de Vcore instelt.

Laatst bewerkt:
Heb me een asus p5kpl-am aan laten smeren.
Wilde de processor dus in de eerste plaats op 333 (of 334 dan dus) mhz (1333 fsb) laten draaien (las her en der dat dat makkelijk kon, uiterste hoeft voor mij niet, ook niet verstandig voor mij).
Heb het al eens geprobeerd op die "snelheid" (stand??) daarmee startte hij wel op maar had er al gouw een vastloper mee.

Ga wel even wat proberen met de info die je gaf (op mijn eigen risico, dat snap ik) als mijn hoofd er eens naar staat.

Aju.

Geprobeerd met Vcore (dacht ik) op auto, hij start er niet mee op, ik heb dus ook eerder instellingen veranderd ergens anders (lekker duidelijk he) dus misschien dat het daaraan ligt (niet lukraak , maar van een schema af), zal eens zien of ik mijn bios ergens op default kan zetten (voor dat ik die instellingen had aangepast startte die tenminste nog op met de ???(bussnelheid???) op 333 ghz.

PS schrijf wel veel terug nu misschien, maar voel u nergens toe verplicht zou ik zeggen.
Als je je dat toch niet voelde dan ben je een kouwe kikker , gefeliciteerd.

mzzz ok
Der zijn ook gewoon mensen die vroeg naar bed gaan, omdat volgende dag de wekker weer gaat om half 6 's ochtends. Ik wil je best helpen maar niet op deze manier natuurlijk.

Laad even de defaults, zit een optie voor in je bios.
Anders even de spanning van je pc en je knoopbatterij er een paar minuutjes erafhalen.

Settings weer terug zetten die ik je gegeven heb, alleen nu met een Vcore (CPU voltage) van 1.3 / 1.32 En dan weer proberen.

Welke manier? Was maar een grapje , maar u vat hem verkeerd op geloof ik (heb dat de laatste tijd vaker met mensen, zou aan mij kunnen liggen).
Hoe dan ook, ik zal het zoals u/jij zei eens proberen.

En nog gelukt>?

Heb het bios op default gezet, neem aan dat de timings ook weer op de originele waarden (?)
staan, kon ze nu nergens vinden (ook niet erg lang gezocht by the way) maar bus speed stond weer op 266 in plaats van 300 dus het zal wel allemaal weer op zijn originele standen staan neem ik maar aan. Heb ook geprobeerd daarna de bus speed op 334 te zetten en kan dus mededelen dat hij daar niet mee van de grond komt. Dus ehhhhh , uw zet (als u er nog zin in heeft).

Vcore / cpu voltage op 1,3 en dan kijken of hij boot

Vcore / cpu voltage op 1,3 en dan kijken of hij boot

Lukte niet, in mijn bios ziet het er als volgt uit:

Memory over voltage -Auto (of twee andere standen)
1.25 Over voltage - " " " " "
VTT_CPU Over voltage - " " " " "
1,5 V Over voltage - " " " " "
Vcore Over Voltage - Auto / +50 mv /+100 mv/ +150 mv

(Geen van de andere standen was 1,3)

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan