Stijlen verwijderen of...

• Onderwerp starter Onderwerp starter TSAR
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

TSAR

Gebruiker
Lid geworden
20 mei 2009
Hallo,

Ik heb het volgend probleem : ik kreeg verschillende word documenten die ik nu moet samenvoegen tot één document. Kopiëren en plakken had ik gedacht, maar...

De verschillende documenten komen van verschillende auteurs, die elk stijlen hebben toegepast die natuurlijk niet overeenkomen (dus kop1 is bij de ene een lettertype van 10 punten en bij de andere een lettertype van 22 punten).

Bij het plakken gaat word de stijlen gaan cumuleren, met alle gevolg van dien.

Ik dacht dus aan het volgende (andere suggestie is natuurlijk ook welkom) : stijlen uit de documenten eerst omzetten naar vaste opmaak... maar hoe doe je dat ?

Alvast beankt voor de hulp !

Geen idee wat je bedoeld met "vaste opmaak"

maar ik heb een andere suggestie die je kunt toepassen
(als het tenminste niet om honderden pagina's gaat)

Alle teksten eerst opslaan als platte tekst (xxx.txt,
daarmee raak je alle stijlen kwijt)
ze daarna samenvoegen en dan
je eigen stijl er aan geven.

Dat heeft als voordeel dat je door het hele document heen
een (1) consistente stijl krijgt
en waarschijnlijk minder probelemen met paginanummering, inhoudsopgave, e.d.

Je kunt in een document de standaard opmaak makkelijk toepassen, zonder ingewikkelde omzettingen via een tekstbestand. Alle tekst selecteren, en dan de toetscombinatie <Ctrl>+<Shift>+<n> indrukken. Daarmee wordt alle tekst opgemaakt met het standaardprofiel. Je kunt eerst proberen om alle extra stijlopmaak te verwijderen: <Ctrl>+<Spatiebalk>, en <Ctrl>+<q>. De eerste combinatie verwijdert handmatige tekstopmaak, de tweede handmatige Profielopmaak. Daarmee wordt je tekst dus al een stukkie schoner.

Sorry, is niet wat ik wou.

Neem aan dat de stijl Kop1 = arial 12pnt vet

Wat ik wil is dat de tekst met opmaak Kop1 omgezet wordt naar "geen stijl" maar met behoud van arial - 12pnt - vet

Met de oplossing van tecsman verlies ik alle opmaak (betreft inderdaad een serieus aantal blz), met de oplossing van OctaFish eigenlijk ook : met crtl+q verwijdert Word de opmaakprofiel en zet dit om in de standaard opmaak (wat dus bv. in Arial stond, komt opeens in Times New Roman)

Ik zou eerlijk gezegd niemand aanraden om van het gebruik van Opmaakprofielen af te stappen; integendeel... Dat is alsof je iemand gaat vertellen dat op scholen een krijtbord veel mooier is als een aanraakscherm... Maar ieder zijn meug ;)
Met een macro moet het wel kunnen.

Code:
Dim sFont As String
Dim iGroot As Integer

sFont = Selection.Font.Name
    iGroot = Selection.Font.Size
    Selection.Range.Style = ActiveDocument.Styles(wdStyleNormal)
    Selection.Font.Name = sFont
    Selection.Font.Size = iGroot

Deze doet maar een deel van de klus, want hij doet maar één regel. Je moet hem dus zodanig maken dat hij alle door jou op te geven koppen in een loop doorloopt, en aanpast. Maar het gaat even om het idee...

Gevonden... we zochten het allemaal veel te ver !

Gewoon tekst kopiëren en dan rechtklikken in het document dat je wenst te plakken, maar daar kiezen voor plakken speciaal - opmaak behouden.

Zo simpel...

Toch bedankt voor de hulp !

Volgens mij ben je dan al je stijlen kwijt.... Maar als je er mee bent geholpen, dan prima natuurlijk! Maqg je de vraag op Opgelost zetten...

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan