• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Stock age berekenen

Status
Niet open voor verdere reacties.

jelle87

Gebruiker
Lid geworden
13 nov 2013
Goedenmiddag,

Ik ben op zoek naar een manier waarop ik automatisch de gemiddelde leeftijd van onze voorraad (op artikelniveau) kan berekenen.

E.e.a. staat uitgewerkt in de bijlage, maar wat extra uitleg:
De ontvangsten van goederen worden in delen opgeboekt, per dag waarop het binnenkomt. Kijkende naar artikel A, dan zie je:
- Voorraad 10 stuks
- Ontvangst op 01-08-2021: 8 stuks
- Ontvangst op 21-04-2021: 10 stuks

Er vanuit gaande dat er FiFo uitgeleverd wordt, betekend dat dat 8 stuks in de voorraad van 01-08-2021 zijn, en de andere 2 zijn van 21-04-2021. Als ik dat handmatig uitreken (via cel C2), komt dat op een gemiddelde stock age van 158 dagen uit.

Op deze handmatige manier lukt het wel, maar ik ben benieuwd of dit min of meer automatisch berekend kan worden. De lijst met artikelen zou uiteindelijk duizenden regels lang worden, en de ontvangsten ook honderden regels lang.

Dus hij moet eigenlijk van boven naar beneden aftellen, tot hij bij de 'oudste' datum uit komt, en daar dan het gemiddelde op berekenen.

Voor mij klinkt het vrij logisch, maar ik kan me voorstellen dat dat het misschien niet helemaal is, aan de hand van bovenstaande uitleg. Dan hoor ik het ook graag :)

alvast bedankt!

Bijlagen

Maak eerst maar eens een kloppend voorbeeldje

Als je 8stuks op 01-08-2021 ontvangt en 10stuks op 21-04-2021.
En daarna FIFO 10stuks levert, dan lever je de hele voorraad van 21-04-2021.
En als je FIFO 12 stuks levert, dan lever je de hele voorraad van 21-04-2021 plus 2stuks van 01-08-2021.

Ook in je voorbeeldbestandje kloppen de totalen in kolom B niet
A 10
B 154
C 72
Moet zijn
A 138
B 154
C 72

Hoe kan je controleren of onze formules goed zijn, als je het zelf handmatig fout uitrekent.

Of ben je in de war met LIFO?

Laatst bewerkt:
Maak eerst maar eens een kloppend voorbeeldje

Als je 8stuks op 01-08-2021 ontvangt en 10stuks op 21-04-2021.
En daarna FIFO 10stuks levert, dan lever je de hele voorraad van 21-04-2021.
En als je FIFO 12 stuks levert, dan lever je de hele voorraad van 21-04-2021 plus 2stuks van 01-08-2021.

Ik noem nergens hoeveel geleverd wordt, maar in kolom B staat hoeveel voorraad er nog over is.

Dus van artikel A is er op dit moment 10 vrije voorraad. De laatste levering (van 01-08-2021) was 8 stuks, wat dus betekend dat de andere 2 in de voorraad van de levering er voor zijn (in dit geval dus van 21-04-2021).

Misschien heb ik het dan niet goed uitgelegd, maar ik denk dat het voorbeeldje wel klopt :)

hallo Jelle, met een udfje: zie grijze cellen

Hallo Sylvester,

Juist, die zoek ik :) Ik moet even gaan puzzelen hoe die udf werkt en hoe ik hem dan toepas op de daadwerkelijke lijst, maar dat gaat lukken denk ik.

Bedankt voor je hulp!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan