• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

stocks opnemen

Status
Niet open voor verdere reacties.

stefano

Gebruiker
Lid geworden
22 mei 2004
Ik beschik over een excel-blad waarop de stocks van grondstoffen ingegeven worden. vb : silo 1 bevat grondstof 2 en 51000 kg, silo 2 .... Deze gegevens staan in verschillende kolommen, zie voorbeeld in bijlage. Het stockblad wordt dagelijks bijgewerkt en overschreven. Hierdoor verdwijnt de historiek van alle voorgaande data.

Wanneer dit blad bijgewerkt is zou ik deze gegevens willen overzetten (met een knop/macro) naar een NIEUW bestand waar alle gegevens op één rij moeten komen.

In dit tweede bestand staat dan op rij 3 alle stockwaarden van 02/05/2004, in de rij daaronder die van 03/05/2004 enz....

Hoe kan ik dit best automatiseren ?

Bijlagen

Stefano,

Ik heb even je bestand bekeken. Volgens mij ben je foutief bezig.

Je hebt Blad1 waar je je stockopname vastlegt. OK tot daar is het redelijk... maar dan heb je blad 2 wat je vult met formules (die eigenlijk niets anders doen dan waarden uit blad1 overnemen).

Andere waarden in Blad1 enne... foetsi... weg oude waardes.

Je zou de zaak anders moeten aanpakken.
Ga je eerst zeggen hoe ik het zou doen:
Je maakt gewoon een database (tabel met per silo één kolom, en één kolom voor datum, en één voor de grondstof). Met zulk een tabel is het zéér handig werken. Je kan hier een autofilter op zetten; je kan de tabel vullen met het ingebouwde excel-formulier; je kan de titels blokkeren en tenslotte kan je er ook nog een draaitabel van maken.
Ziet er meteen een stuk professioneler uit, en veel handiger om mee verder te werken.

Wens je toch verder te werken zoals je nu bezig bent, dan mag je blad2 niet vullen met formules, maar moet je de waardes via VBA overzetten (samen met een datum) naar blad2... en dit onderaan een lijst die je daar ter plaatse maakt. (In feite krijg je dan identiek dezelfde lijst zoals ik eerder voorstelde).

Wens je de ganse lijst te exporteren naar een ander bestand, dan moet je via VBA de lijst knippen (Kan met de macrorecorder)... het nieuwe bestand openen, en daar onderaan een bestaande lijst bijplakken.

De laatste cel in een bestaande lijst (dus de cel waar je alles moet plakken) krijg je met volgende code:

ActiveWorkbook.Sheets(1).Range("A65536").End(xlUp).Offset(1, 0)

Luc

het lukt niet

Luc, misschien ben ik te veeleisend met mijn beperkte kennis, maar ik wil het natuurlijk op de tweede manier doen. Enerzijds is het zo dat ik het stockblad niet invul, anderzijds mag ik het bestaande systeem niet te brutaal omgooien, vandaar mijn keuze voor optie 2.

In bijlage twee bestanden stock2 en stock3.xls.
2 bevat de afzonderlijke data met onderaan de samenvatting en bovenaan een knop die de onderste lijn kopieert naar stocks3.xls. Alleen zit in de code een fout en ik weet langs geen kanten hoe ik ze moet oplossen/aanpassen.

Als je even zou willen kijken aub.

Jouw eerste voorstel , bedoel je dan zoiets (met autofilter erop)?

silo gewicht datum grondstof
silo 1 15.000 09/07/2004 tbz
silo 2 13.000 09/07/2004 ttr
silo 3 20.000 09/07/2004 tbz
...

Hier moet je dan elke dag ook alle data aanpassen, maar wellicht snap ik niet wat je bedoelt.

Laatst bewerkt:
Zet eerst de 2 bestanden in C:\
Open bestand stock2 en automatisch wordt bestand stock3 geopend

Dit staat in ThisWorkbook van het bestand stock2.xls

Private Sub Workbook_Open()
Workbooks.Open Filename:="C:\stock3.xls"
ActiveWindow.Visible = False
End Sub

Is het dit ?

Pierre

Bijlagen

Laatst bewerkt: