stoelenplan

Status
Niet open voor verdere reacties.

Friend

Verenigingslid
Lid geworden
31 jan 2009
Beste forummers,

Ik ben bezig met een stoelenplan.

Misschien is mijn opzet helemaal verkeerd maar dan graag ook uw input.

2 vragen als het mag:

1. Is het mogelijk om als op het formulier "frmStoelen1" als er in het veld stoelnr een stoel gekozen wordt en dit nummer is al gekozen voor die dag deze niet meer zichtbaar te laten zijn in de keuze lijst.
2. Is het mogelijk om via de keuze knop de datum te vernieuwen, opnieuw in te voeren en de betreffende records dan op het formulier te krijgen.

Hartelijk dank

Friend

Bijlagen

Ik mis nog een tabel; normaal gesproken heb je in een zaal meerdere stoelen die 1,2,3 etc. heten. Een stoel is derhalve pas uniek als je de stoel combineert met een rij. En dat ontbreekt dus. Maar op beide vragen is uiteraard met gemak 'Ja' te antwoorden :)

OctaFish,

Hartelijk dank voor je reactie:thumb:

Er is wel een tabel voor de rij :tblRij.JPG

Misschien dat mijn omschrijving anders doet vermoeden omdat ik er zaal voorzet.
zaal 01 is dus de rij naam.

Ik ben blij met de 2 ja's maar kan je ze ook in dit voorbeeld zichtbaar maken voor mij?

Friend

Dat had ik gesnapt, maar het gaat dus om een tabel om elke rij van stoelen te voorzien: Rij 1- Stoel 1, Rij 1- Stoel 2, Rij 1- Stoel 3, Rij 2- Stoel 1, Rij 2- Stoel 2, Rij 2- Stoel 3 etc. Die ontbreekt dus. Tenzij je maar één rij met stoelen hebt, en de rest het maar moet uitzoeken met staanplaatsen :).

Om een idee te geven hoe ik dit soort zaken aanpak: ik gebruik dus géén doorlopend formulier (heeft niet zoveel zin denk ik) maar drie keuzelijsten: één gebaseerd op de rijen, één op de stoelen en één op de bezettingsgraad. Die keuzelijsten triggeren queries die de tabel tblReservering (ik heb 'm maar hernoemd, want tblStoel en tblStoelen lijkt wel erg veel op elkaar qua functie) vullen, en de keuzelijsten filteren items die niet in tblReservering zitten. Dus elke combinatie van Rij en Stoel verschijnt in de middelste keuzelijst, en verdwijnt uit de linker en rechter. Heel transparant en inzichtelijk.

Kost wat tijd om even te maken, maar ik post 'm straks wel. Tenzij je nu geïnspireerd bent en hem zelf maakt :). Je kunt er nog een grafische weergave van maken ook, door een plattegrond te laten kleuren op basis van de opgeslagen records.

OctaFish,

Ik denk dat dit boven mijn kunnen gaat. Mag graag bezig zijn met access en met hulp en input van degenen die er echt verstand van hebben zijn er mooie toepassingen die ik nu gebruik.

Thanks

Friend

Maar snap je het rijen-stoel probleem? Dat je er dus niet bent als je een tabel Rijen en een tabel Stoelen hebt?

OctaFish, zoals jij aangeeft heb ik een extra tabel nodig om de rij nr's en stoel nr's per rij weg te schrijven.
Ik dacht dat ik dat deed via de (tblStoelen)/tblReserveringen :Knipsel2.JPG.
Daar schrijf ik toch weg op welke rij en stoel de persoon zit??
Begrijp ik het dan goed dat ik nog een tabel nodig heb?? Of zeg je dat rijnr en stoelnr in een tabel in een veld moeten staan.
Friend

Ik zeg inderdaad dat je nog een tabel nodig hebt. Ik heb, om je een idee te geven, de database 'een weinig' verbouwd, zodat je kunt zien hoe het zou kunnen werken. In het formulier kun je alleen stoelen toevoegen aan de reserveringen tabel, nog niet verwijderen. Daar ben ik nog mee bezig :).

Bijlagen

OctaFish,

Als jij het verbouwd is het niet erg. Wow dit is vernuftig :thumb: Ik sta altijd weer versteld hoe je dit doe. Dit gaat echt ver boven mijn pet.
Ik ga even rustig naar de achterkant kijken het proberen te volgen en snappen. Ben zeer benieuwd naar het eindresultaat.
denk je dat je ook een voorbeeld van het bezettingskaartje/plattegrond kan maken.
Friend

Ik heb inmiddels het verwijderen ook gereed; daar komt nog een klein stukje updaten van de twee keuzelijsten bij, dus die post ik vanavond wellicht. En anders morgen. Voor de plattegrond mag je zelf een beetje huisvlijt doen, want dat vraagt nog een hoop 'hersenloos' werk. Wat je namelijk nodig hebt is een formulier met daarop voor elke rij+stoel een tekstvak. Liefst uiteraard ook in de vorm van de zaalopstelling. Dus voor een zaal met 12 rijen en 10 stoelen (je hebt per rij een aantal niet-actieve stoelen, maar die wil je uiteraard wel zien) heb je 12 rijen nodig met 10 vakjes. Zonder label :). Daar zit dan nog een stukje extra werk aan vast (die vakjes zijn zo gemaakt) maar de naamgeving is erg belangrijk om de stoelen goed weer te geven. Dus elke stoel (tekstvak) moet een herkenbare naam krijgen, bijvoorbeeld R1S1 t/m R1S10, en zo door tot R10S1, R10S10 en B1S1 t/m B2S10. Als je twee balkonrijen hebt.
Als je dat formulier kan maken in de nieuwe versie, dan zorg ik voor de rest :).

OctaFish,

Geweldig. Ik kom net thuis. Ga het formulier maken en stuur het.

Thanks
Friend

Prima! Pakken we dat er ook bij.

OctaFish,

In de bijlage jouw bestand aangevuld met de door jouw gevraagde formulier(en).

Ik heb er 2 gemaakt :

- frmZaalplan_afgeslankt
- frmZaalplan_normaal

Mocht er nog iets aan mankeren dan hoor ik het weer graag.

Thanks
Friend

Bijlagen

Zal ze implementeren :)

Ware het niet dat ik geen formulieren frmZaalplan zie :)

Goedemorgen OctaFish,

Ze zitten in mijn post van 23:12.

De eerste keer stuurde ik het verkeerde bestand.

Ik heb ze zaalplan genoemd.

zaalplan.JPG

Bij deze nog een keer.

Friend

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Dat is het 'm juist: die zitten ook niet in de nieuwe versie :).

OctaFish,

Wat raar als ik de zip van mijn laatste post open krijg ik dit:

Knipsel.JPG

Ik stuur de formulieren nog een keer in een apart bestand.

Hoor graag van je.

Friend

Bijlagen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan