Stof in pc

Status
Niet open voor verdere reacties.

dyonko1

Gebruiker
Lid geworden
16 sep 2009
Hallo, ik weet niet of dit de juiste sectie is maar ik heb net mijn pc opengemaakt na ongeveer 1 1/2 of 2 jaar. En er zit best veel stof in. Wat is de beste manier om dit weg te halen zonder de hardware te beschadigen?

Hoi...

Voorzichtig met een kwastje en stofzuiger.Ook zijn er busjes perslucht te koop bij elk pc boertje op de hoek bijv.

Perslucht uit een bus en de fans stil houden want dat vinden de lagers niet fijn als het tegen hun draait vanuit welke kant ze normaal uit draaien.

Gewoon met een stofzuiger, wel even de fans tegenhouden.

Denk het wel, misschien niet genoeg zuigkracht. Even uitproberen.

Kruimeldief heeft een veels te brede mond.;)
Om losgekomen stof te verwijderen zou het kunnen.Kwastje ook bij een normale stofzuiger gebruiken.
Busje lucht kom je pas echt goed tuseen de koelribben etc.

Om ook nog een duit in het schoonmaakzakje te doen:

als het de 1e schoonmaakbeurt is dan zou het mij niet verbazen als op de fanbladen de stof zodanig zit aangekoekt dat een borsteltje en een stofzuiger al niet meer toereikend zijn om álles weg te krijgen.

Simpelweg een nat wattenstaafje verricht dan wonderen. Wel goed laten drogen!!!

2 vragen.
1.Ik moet dus eerst de fans stoppen. Hoe doe ik dit? Gewoon tegen houden met mijn hand?
2.Kan ik dit ook gebruiken:
extendable%252520handle.jpg

NEE !!!

Natuurlijk niet schoonmaken tijdens een in werking zijnde computer.

Stekker d'ruit, fans(s) demonteren en een fanblad vasthouden tijdens het schoonmaken.
Steek desgewenst een wattenstokje tussen de fanbladen door tijdens het schoonmaken, dan kan 't ding ook niet gaan ronddraaien.

Laatst bewerkt:
Ok, ik heb de boodschap begrepen :P. Maar dan nog die 2de vraag,

Je kan álles gebruiken waarvan je denkt dat het goed werkt.

Een paar dingen zijn belangrijk :

- bij gebruik van een stofzuiger moet je opletten dat je geen jumpertjes opzuigt. Wat jumpers zijn? Zoek het eens op in Google...............
- bij gebruik van vochtige wattenstaafjes de stroom niet inschakelen totdat je zeker weet dat het e.e.a. weer kurkdroog is
- bij gebruik van om het even wat voor schoonmaakattribuut ervoor waken dat het geen 'scherp' hulpmiddel is. Scherpe dingen kunnen braampjes veroorzaken en braampjes zijn de ideale verzamelplaats voor een eerste stofdeeltje, met als gevolg dat zich daar een dikke bol stof gaat verzamelen.
- je kan dus eigenlijk alles gebruiken om te reinigen (behoudens agressieve schoonmaakmiddelen)
- het beste is perslucht uit een spuitbus (zie hierboven) maar da's zo allemachtig duur dat ik het iig nooit gebruik.

Bij mijn pc schoonmaakbeurtjes liggen op tafel en worden achtereenvolgens gebruikt:
- de stofzuigermond van onze 2000watt Miele stofzuiger
- wattenstokjes met een kopje water
- een handborstel (van stoffer en blik)

- gezond verstand..........................

Laatst bewerkt:
O ja, een veel gemaakte fout is de volgende:

een fan wordt gedemonteerd en daarna verkeerd om teruggeplaatst : lucht inblazen i.p.v. lucht uitblazen of andersom.

Tip : zet met tippex of een stift even een puntje op het centrum van het metalen gedeelte van de fan waarna je kijkt (van buiten naar binnen) zodat je altijd weet hoe je de fan terug moet plaatsen.

Laatst bewerkt:
De kant waar het logo op staat is altijd de kant waar lucht uit komt! Aan die kant wordt niks ingezogen!

Dat maakt helaas voor TS weinig uit. Als je leek bent dan weet je ook niet welke fan moet 'blazen' en welke fan moet 'zuigen'. Aan welke kant het logo zit maakt voor een leek dus geen tierelier uit, ic. heeft geen meerwaarde voor die leek.

Als je géén leek bent hoef je ook geen merktekentje te plaatsen, m.a.w. ........................ !

Compressor werkt ook erg goed, spreek uit eigen ervaring hier :)

Houd trouwens ook even rekening met statisch-geladen kleding.

Laatst bewerkt:
De fans hebben er toch in gezeten? Dan weet je toch aan welke kant het merkje zat?

Nee, dat onhoudt een leek niet, maarre, het topic ging over het schoonmaken en hoe dit te doen, niet over de vraag of een leek of een niet-leek weet hoe de fans teruggeplaatst moeten worden.
Misschien iets voor een nieuw te openen topic?

"Hoe plaats ik een fan (terug) ?"

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan