Storend geluid bij AC op HIFI-installatie

Status
Niet open voor verdere reacties.

DJ Twente

Gebruiker
Lid geworden
22 mei 2003
Ik heb sinds kort een ACER EXTENSA 5210, en wilde hiermee op een verjaardag muziek afdraaien. Zolang de accu het werk deed, geen problemen, goede kwaliteit geluid.
Echter, tja, de accu liep leeg, en ik drukte het stekkertje van de voeding erin. Het geluid dat er ineens bij kwam liet een ieder schrikken, een geluid alsof je aan het inbellen bent op een telefoonlijn. Wat ik ook probeerde, dat storende geluid ging niet weg, tot ik de stekker van de voeding er weer uithaalde. Nu is dit niet prettig, en ik zoek hiervoor dan ook een oplossing.

WIE WEET HET...?

ps. als je de stekker voor het geluid uit de laptop haalt, is het geluid op de speakers ook weg, maar ja, het geluid in de laptop zelf is niet zo hard.....
Dit probleem doet zich ook voor als je opneemt, dan zit de storing op de opname. Ja, dit is een laptop met LINE-IN, dat was ook de reden voor de aankoop.

Het probleem dat je beschrijft bestaat al jaren en wordt veroorzaakt door de adapter.
De adapter zet wisselspanning om naar laagspanning gelijkstroom.
De stroom die aan de laptop geleverd wordt kan voor storing zorgen op audio apparatuur.
Het is een probleem wat niet 123 te verhelpen is.
Een optie die je kunt proberen, maar niet gegarandeerd helpt is het verwijderen van de accu, hierdoor werkt je laptop puur op de adapter en wordt de accu niet opgeladen.
Het is namelijk mogelijk dat niet de adapter maar het interne oplaad meganisme van je laptop de storing veroorzaakt.

Veel success en houd ons op de hoogte.

Dank je wel NickRaedts.

Helaas werkt dit ook niet, want de voeding wordt nu zo heet dat je er een ei op kunt bakken. Heel vreemd, want je zou verwachten dat nu de voeding alleen de laptop voed en niet de accu, dat hij het met gemak aan moet kunnen.

Het is mij wel opgevallen dat het storende geluid alleen optreed bij Geaarde Apparatuur. Ik heb hier nog een oude stereo-toren staan, en daar is de storing niet aanwezig.
Dus ik vermoed dat het een soort van aardlus is. Hoe los ik dit afdoende op? De Laptop aan aarde leggen is geen optie, dus ik zoek een oplossing waardoor de laptop contact-vrij aangesloten wordt. Dat lijkt me een oplossing, maar is dat ook mogelijk?

Greetz en de beste wensen nog voor 2008

Hallo DJ,

was die 1e stereo (lees versterker) geaard ?
Ik heb dat vroeger ook gedaan en had altijd last van een 50Hz-brom.
Na loskoppeling van de massieve koperen installatiedraad die ik had gebruikt om de versterker te aarden was de brom ook weg.
Ik had blijkbaar een lus gemaakt ...

Hallo

Ik zou voor galvanische scheiding tussen de P.c. en de versterker een 1 op 1 audiotransfootje monteren van 600 ohm.

Verkrijgbaar in elke deftige elektronicazaak .

Uiteraard heb je er 2 nodig voor stereo.

Peter

Bijlagen

• audio.jpg
    audio.jpg
    5,5 KB · Weergaven: 25
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan